Lura nätverk att tro man är i samma LAN?

Permalänk
Medlem

Lura nätverk att tro man är i samma LAN?

Hej,

Är ny i forumet så hoppas jag postar i rätt avdelning, men det är så att jag vill lira ett spel med en kompis där vi båda befinner oss på 2olika WiFi anslutningar (jag hemma och han hemma hos sig) Spelat vi vill spela (är f ö en iphone app) känner automatiskt av om man befinner sig i samma LAN och då låter en spela mot varanda, så jag undrar om det finns något sätt där man kanske via en VPN server kan lura spelet att tro vi befinner oss i samma LAN? finns det något api eller någon kodsnutt man kan ha på en VPN server som man kan anropa och sedan när man öppnar spelet så tror den vi befinner oss i samma LAN?

Är riktigt tacksam för en spark i rätt ritning med att lösa detta...

Permalänk
Medlem

Visst. Starta vpn servicen innan du startar spelet. När spelet stängs så stänger du ner vpn.

Vill du ha det automatiskt så anropar du den genom ett script eller kanske task scheduler. Aurohotkey är enkel att börja med tex.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Hamachi

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

iPhone...

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

iPhone...

Finns väl iOS samt Android versioner av Hamachi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Finns väl iOS samt Android versioner av Hamachi.

Jag tror TS sitter på windows

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Jag tror TS sitter på windows

Läs igenom hans post.

Permalänk
Skrivet av Hiko:

Hej,

Är ny i forumet så hoppas jag postar i rätt avdelning, men det är så att jag vill lira ett spel med en kompis där vi båda befinner oss på 2olika WiFi anslutningar (jag hemma och han hemma hos sig) Spelat vi vill spela (är f ö en iphone app) känner automatiskt av om man befinner sig i samma LAN och då låter en spela mot varanda, så jag undrar om det finns något sätt där man kanske via en VPN server kan lura spelet att tro vi befinner oss i samma LAN? finns det något api eller någon kodsnutt man kan ha på en VPN server som man kan anropa och sedan när man öppnar spelet så tror den vi befinner oss i samma LAN?

Är riktigt tacksam för en spark i rätt ritning med att lösa detta...

Nu säger du inte vilket spel det är - vilket du kanske borde för att få bästa möjlga hjälp.

Troligt är att spelet nyttjar Apples "Bonjour"-tjänst för discovery över nätverket (vanligt på iOS). mDNS-calls färdas ej över VPN-tunnlar.

För att detta ska fungera behöver man ha en korrekt konfigurerad mDNS-transponder på åtminstone ena nätverket. Vad är det för app ni absolut måste använda på detta sätt?

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. För att förtydliga det hela så är det iphone det rör sig om och jag vill alltså ha ett automatiserat system för att kunna utföra detta:

1. Jag som host skall anropa ett script (https anrop), detta script skall kicka igång VPN anslutningen. (jag vill alltså inte gå in på servern och göra några manuella ingrepp)
2. När de som vill ansluta sig till min VPN skall även de via en https request (med en nyckel naturligtvis som kopplar de till min VPN) ansluta sig till den VPN anslutningen jag skapade.

Jag vill alltså sätta upp ett system där man kan "host'a" och "joina" en VPN anslutning och det kanske kan vara så att det är flera stycken som väljer att "host'a" ett lir. Huvudsyftet är fortfarande att spelet skall tro att man är inom samma LAN.

Är inte främmande för att betala för hjälpen om någon som är teknisk kan hjälpa mig med detta då jag själv inte är speciellt kunnig inom detta område.