Trasigt glas till iphone 6

Permalänk
Medlem

Trasigt glas till iphone 6

Hej,

Jag hade en tråkig upplevelse igår. Jag tappade min nya iphone 6 från ca en meters höjd och fick glaset spräckt. Trots skal på telefonen :/ Har ni några erfarenheter av det här? Googlade lite och såg att det var svindyrt att byta ut det hos någon reparatör i stan. Mycket dyrare än tex iphone 5 vilket är konstigt. Vet någon om hemförsäkringen täcker? Jag har drulle på Länsförsäkringar och bor i Uppsala.

Tack!

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag skicka den till Apple, så slipper du få en dålig skärm och behåller dessutom garantin om något annat fel skulle uppstå. Det kostar 1108kr: http://support.apple.com/kb/index?page=servicefaq&geo=Sweden&... (klicka på "Pris på Garanti och Service")

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av Ferre3:

Hej,

Jag hade en tråkig upplevelse igår. Jag tappade min nya iphone 6 från ca en meters höjd och fick glaset spräckt. Trots skal på telefonen :/ Har ni några erfarenheter av det här? Googlade lite och såg att det var svindyrt att byta ut det hos någon reparatör i stan. Mycket dyrare än tex iphone 5 vilket är konstigt. Vet någon om hemförsäkringen täcker? Jag har drulle på Länsförsäkringar och bor i Uppsala.

Tack!

varför skulle det vara konstigt att det är dyrt laga en telefon som bara är några månader gammal.
både Iphone 4 & 5:an var dyra att laga när dom kom ut då inköpen av delarna var dyra att köpa från kina.

vänta lite här nu 5:an är ju nästan 2år gammal, till 5:an finns det billiga glas pga av att kineserna gör OEM, kopior, återanvänder original LCD,
om det inte skulle funnits billiga glas till den då kunde man verkligen ha klagat.

hur mycket tycker du en glas reparation ska gå på en 3-4månader gammal telefon ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad jag hade förväntat mig för pris men det är ju mer än dubbelt så dyrt som ett nytt glas till 5s. Men då är det väl inte original antar jag. Hursomhelst så verkar hemförsäkringen fungera i det här fallet. Om jag lämnar in den hos Telia kostar det 3300kr och en butik på stan lagar över disk för 2800kr. På Apples sida står det ju att det kostar runt 1000kr enligt länken ovan. För att skicka in den så kunde man vända sig till sin operatör men enligt Telia så kostar det ju 3300kr så jag vet inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferre3:

Jag vet inte vad jag hade förväntat mig för pris men det är ju mer än dubbelt så dyrt som ett nytt glas till 5s. Men då är det väl inte original antar jag. Hursomhelst så verkar hemförsäkringen fungera i det här fallet. Om jag lämnar in den hos Telia kostar det 3300kr och en butik på stan lagar över disk för 2800kr. På Apples sida står det ju att det kostar runt 1000kr enligt länken ovan. För att skicka in den så kunde man vända sig till sin operatör men enligt Telia så kostar det ju 3300kr så jag vet inte.

Ta kontakt med Telia och fråga varför det står 1100 kr på Apples egen hemsida, helt enkelt. Kolla också med LF om drulle täcker.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferre3:

Jag vet inte vad jag hade förväntat mig för pris men det är ju mer än dubbelt så dyrt som ett nytt glas till 5s. Men då är det väl inte original antar jag. Hursomhelst så verkar hemförsäkringen fungera i det här fallet. Om jag lämnar in den hos Telia kostar det 3300kr och en butik på stan lagar över disk för 2800kr. På Apples sida står det ju att det kostar runt 1000kr enligt länken ovan. För att skicka in den så kunde man vända sig till sin operatör men enligt Telia så kostar det ju 3300kr så jag vet inte.

Kan vara så att Telia skickar den till en extern reparatör som antingen är certifierad av Apple och därmed kan köpa reservdelar av dem. Alternativt så skickar de vidare telefonen till Apple och tar ut "lite" extra för servicen.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Hör med Apple om det är billigast då? 1000 kr kan det ju vara värt

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att hos Applr kostar det 1000kr om du skickar den till dem, medan hos Telia kostar det över 3000kr då de skickar den till en fristående reparatör. Kan även tänka mig att Telia själva tar en bit av avgiften som en slags "serviceavgift"

Permalänk

Om du nu har mobilförsäkring hos din operatör som kostar 99:- i månaden så är självrisken på 500:-. Om det går på hemförsäkringen så är självrisken på 1500:-. Billigaste alternativ är nog att laga den privat hos någon eller låta Apple göra det om du nu inte har en mobilförsäkring.

Rätta mig om jag har fel angående hemförsäkringen dylikt.

Permalänk
Medlem

Hej igen alla.

Det kostade 3000kr att byta skärm. Jag fick betala en självrisk på 1500kr.

Permalänk

Väcker tråden till liv på grund av en "olycka". Jag ringde till Apple och det verkar verkligen som att deras skärmbyte kostar 1300 på en ip6+. Men sedan är det ju så att de reserverar upp till runt 3000 som jag förstår det om de hittar något annat som behöver bytas...

Är det någon som har erfarenhet av att skicka iväg en telefon för det här. Hur lång tid det tar, och framförallt om någon skickat iväg för trasig skärm har det verkligen landat på 1300 eller hittade de andra saker de behövde reparera?

Edit: Jag fick uppfattningen att Ferre6 körde via Telia, och det jag menar är att gå direkt via Apple support.

Permalänk
Medlem

Hej

Apple är billigast men kan bara ske på bokad tid i butiken i täby. ring butiken i täby uppge ditt emi nummer och boka en tid.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Själv skulle jag skicka den till Apple, så slipper du få en dålig skärm och behåller dessutom garantin om något annat fel skulle uppstå. Det kostar 1108kr: http://support.apple.com/kb/index?page=servicefaq&geo=Sweden&... (klicka på "Pris på Garanti och Service")

Kan verifiera detta. Chattade precis med Apple-support i förrgår. De tar 1100:- oavsett anledning - om telefonen i övrigt är ok, dvs inga fuktskador eller andra trasiga komponenter. Det går även att lämna in den hos auktoriserad Apple servicepartner.

Permalänk

Kanon! Tack för svaren. Då är det bara att se till att skicka in den då

Permalänk
Medlem
Skrivet av lurvasgaptrut:

Kanon! Tack för svaren. Då är det bara att se till att skicka in den då

Hej, hur gjorde du?
tappade min 6a i backen i helgen, kontaktade apple idag men då säger de att de ska har över 3k för att byta glas, för fall något mer behövs bytas. Men glas-reparation ska bara kosta 1263kr egentligen. Så avvaktade.
Men gick allt smidigt och du fick bara betala för glasreparationen?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Apples begränsade garanti för iPhone omfattar inte skador som uppkommer genom olyckshändelse, demontering och service/ändringar som utförs av icke-auktoriserade personer. Mer information finns i garantin.
Råkade ut för samma skit för någon vecka sedan. Var bara att betala 2500 för nytt glas. Men då har inte jag så lång garanti kvar. Väljer du Apple service verkstad så betalar du 3500 och får en utbytestelefon med samma garantitid som du nu har.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Skrivet av KorvMos:

Hej, hur gjorde du?
tappade min 6a i backen i helgen, kontaktade apple idag men då säger de att de ska har över 3k för att byta glas, för fall något mer behövs bytas. Men glas-reparation ska bara kosta 1263kr egentligen. Så avvaktade.
Men gick allt smidigt och du fick bara betala för glasreparationen?

Jag kände inte att jag kunde avvara telefonen i två veckor, så jag beställde glas på ebay för 800 spänn och gjorde det själv. Det är lite pill men det finns bra videos på youtube.
Har alltså ingen erfarenhet av Apples servicefunktion...

Tips som du vågar göra det själv:
En brytbladskniv utöver verktygen som följer med kan vara bra att ha för man måste pilla loss några saker som är fästa med lim. Sedan var det två av de fyra kontakterna som är lite lika när man kopplar isär telefonen, så bra att titta noga på dem när man kopplar isär för det går att blanda ihop dem när man ska sätta ihop. Och såklart, ha koll på alla skruvar så att de skruvas in på samma ställe, men är ju bara att lägga dem "rätt" runt telefonen när man tar isär.
I övrigt gjort på 1 timme, gjorde min sambos på 30 minuter ett par dagar senare.

Permalänk
Medlem