Permalänk

N eller AC router?

Står i begrepp att gå över till fiber (100 Mbit) och behöver således en router. Jag hade i princip bestämt mig för ASUS RT-AC68U men nu vet jag inte längre. Det kanske räcker med ASUS RT-N66U? Idag har jag inget som kan utnyttja AC standarden. Dator och tv kör jag via kabel så det är bara surfplattor och mobiler som kör wi-fi. Så ska man ta den billigare och spara några kronor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBkrd:

Står i begrepp att gå över till fiber (100 Mbit) och behöver således en router. Jag hade i princip bestämt mig för ASUS RT-AC68U men nu vet jag inte längre. Det kanske räcker med ASUS RT-N66U? Idag har jag inget som kan utnyttja AC standarden. Dator och tv kör jag via kabel så det är bara surfplattor och mobiler som kör wi-fi. Så ska man ta den billigare och spara några kronor?

Har du inga enheter som kan använda AC finns det ju ingen mening med en AC router heller.
Sen om du tänker framåt så anser iaf jag att man inte behöver AC protokollet om man bara surfar trådlöst, tycker det kommer till sin rätt först när man kör nerladdningar trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har du inga enheter som kan använda AC finns det ju ingen mening med en AC router heller.
Sen om du tänker framåt så anser iaf jag att man inte behöver AC protokollet om man bara surfar trådlöst, tycker det kommer till sin rätt först när man kör nerladdningar trådlöst.

Jag tror inte heller att nedladdningar borde vara något problem. Vad som jag istället skulle ha som riktmärke är om man stoppar in en NAS eller liknande. Då kan den interna kommunikationen kräva riktigt bra hastigheter för att streama film osv.

Permalänk
Medlem

Givetvis AC, går att upgradera enheter till AC. Tom min gamla laptop från 2006 tutar med AC nu. Sitter med 760mbit mot min ac router trådlåst, hade jag kört N hade det varit 70-80mbit, AC är kungen. Toppar min 100mbit fiber nu tidigare kunde jag bara använda 80% pga n-skräpet. Sen kan jag streama full-hd trådlöst till min htpc, funka ej med n.

Permalänk
Medlem

Går själv i uppgraderingstankar då min router börjat bete sig skumt nu.

Kommer definitivt köra på en dual band, AC-router även fast jag bara har en enhet som stödjer det i dagsläget, då man i regel byter ut sin router mer sällan än övrig utrustning.
Om du snålar nu kommer det troligtvis bli dyrare i slutändan när du inser att du saknar det och behöver köpa en annan

bara min åsikt dock

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk

Ja en NAS har jag i nätverket som man kör lite film ifrån så om jag tolkar er rätt är det bättre med en AC router i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBkrd:

Ja en NAS har jag i nätverket som man kör lite film ifrån så om jag tolkar er rätt är det bättre med en AC router i så fall?

Om du streamar trådlöst eller laddar upp trådlöst till/från enheter som har AC standard så kan det vara en fördel, kör du via kabel så hjälper den ju inget.