Microsoft gör webbläsaren "Spartan" med tilläggsstöd för Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Microsoft gör webbläsaren "Spartan" med tilläggsstöd för Windows 10

Det blir inget Internet Explorer 12 med Windows 10. Istället uppges Microsoft arbeta på en helt ny webbläsare, som ska vara mer resurssnålt och har stöd för tillägg.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltid kul med nya saker att testa får se om den går använda bara.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem

Cortana som assistent och en webbläsare som heter Spartan. Nån gillar Halo, hör jag.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Så länge den inte använder samma blur fonts som i IE så kanske det blir ett test av den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av altair4:

Så länge den inte använder samma blur fonts som i IE så kanske det blir ett test av den.

"Blur fonts"? Menar du cleartype? Det kör jag med i Chrome nu med, skitbra

http://en.wikipedia.org/wiki/ClearType

Hoppas Spartan blir så pass bra att man kan slänga ut Chrome.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

"Blur fonts"? Menar du cleartype?

Spelar ingen roll vilken cleartype man ställer in, teckensnittet i IE ser förjävligt ut ändå. Kallas av många för blur fonts.

Permalänk
Medlem

För högupplösta och touch skärmar är IE väldigt bra, det skulle vara perfekt om tillägg så som adblock och adblock plus fungerade utan speciella tricks. Nu kanske det blir en ändring på det, men än så länge är det chrome som gäller :).

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av altair4:

Spelar ingen roll vilken cleartype man ställer in, teckensnittet i IE ser förjävligt ut ändå. Kallas av många för blur fonts.

Menar du i gränssnittet för själva IE? För vilket teckensnitt som används i webbsidan bestäms ju inte av IE/Microsoft.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Mircrosoft, ni går åt rätt riktning.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Skrivet av kanto64:

För högupplösta och touch skärmar är IE väldigt bra, det skulle vara perfekt om tillägg så som adblock och adblock plus fungerade utan speciella tricks. Nu kanske det blir en ändring på det, men än så länge är det chrome som gäller :).

Deras egna inbyggda funkar ganska bra. Brukar behöva prenumerera på två listor, sedan är man reklamfri.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Administrativ avgift

Still coming with bing! Hoppas man slipper bing någon ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Menar du i gränssnittet för själva IE? För vilket teckensnitt som används i webbsidan bestäms ju inte av IE/Microsoft.

Är väl antagligen inte själva teckensnittet utan sättet de ritar upp det på. Var nån fler browser som hade liknande problem när man använde deras hårdvaruacceleration, men de fixade till det. IE ser fel ut oavsett vad man ställer in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Menar du i gränssnittet för själva IE? För vilket teckensnitt som används i webbsidan bestäms ju inte av IE/Microsoft.

Text som renderas i IE ser ut som skit. http://i.imgur.com/yXq0J.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Still coming with bing! Hoppas man slipper bing någon ?

Är det inte bättre om Bing blir bättre istället?
Google behöver konkurrens vad gäller sökmotorer om det sen är från Microsoft eller någon annan spelar i nuläget mindre roll.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Fy fan,
Som webbutvecklare tycker jag inte om detta, behöver inte mer problematiska browsers att tampas med dagligen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Text som renderas i IE ser ut som skit. http://i.imgur.com/yXq0J.png

Jag ser verkligen inget att klaga på i den bilden.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Jag ser verkligen inget att klaga på i den bilden.

Du måste vara blind. IE ser suddig och pixlig ut om du jämför texten. Jag har skitsvårt för IE då jag funderar på om det är synen det är fel på eller inte men så byter man till Chrome så är allt normalt.

Permalänk
Medlem

Ta bort Bing så kan jag möjligtvis kanske tänka mig att testa det en gång.

Visa signatur

7800X3D | 32GB 6400MHz | RTX 2080 Super
Razer Blade Advanced 2021 / MacBook Pro 2022 / Galaxy S23 / iPhone 14

Permalänk
Medlem

... Eller så kan man ju bara använda Chrome... Eller Mozilla... Som ju redan finns och är bra. Nä, låt oss uppfinna hjulet på nytt :-/ Har man för mycket tid och resurser så.....

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

But why? Varför ska de satsa på något eget när de finns såpass bra alternativ redan? Jag har svårt att se hur MS kan släppa något snabbare och mer stabilt än Chrome och Firefox. Dessutom börjar de ju i uppförsbacke i och med att det inte finns några tillägg till deras läsare när den väl släpps. Möjligen skulle det fungera om de kunde göra en läsare som var kompatibel med både Chromes och Firefoxs tillägg, har dock svårt att se hur det skulle vara möjligt (om det ens är tillåtet).

Jag vill inte låta pessimistisk men erfarenheten är ju att varje gång MS försöker sig på något nytt så är det en mycket lång startsträcka av pannkaka innan det blir något vettigt av det.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av nidnus:

But why? Varför ska de satsa på något eget när de finns såpass bra alternativ redan? Jag har svårt att se hur MS kan släppa något snabbare och mer stabilt än Chrome och Firefox.

Firefox var stabilt och snabbt, för 20 versioner sen. Åtminstone jag råkar ut för några ofrivilliga krascher alternativt måste manuellt döda spökfirefox i aktivitetshanteraren varje dag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bojaka:

... Eller så kan man ju bara använda Chrome... Eller Mozilla... Som ju redan finns och är bra. Nä, låt oss uppfinna hjulet på nytt :-/ Har man för mycket tid och resurser så.....

Det är bra med ett nytt, snabbare alternativ. Firefox är långt ifrån perfekt, även om jag använder det idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Spartan? Nice, måste vara den säkraste webbläsaren mot Trojans?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Gött. W10 och en ännu resurssnålare webbläsare ger nytt hopp för min gamla Vivotab

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

Toppen, en till webbläsare att hålla reda på.
För dom gamla IE lär vi väl aldrig bli kvitt.

Måtte dom åtminstone överge den I D I O T I S K A iden att bulta ihop browser med OS, så att man inte kan uppgradera den ena utan den andra.

Permalänk
Medlem

Jösses vad negativa folk verkar vara över att Microsoft försöker med en helt ny webbläsare, vad spelar det för roll om den inte är IE12 etc... Och konkurrens är bra det är tack var den (inte bara...) vi har mozilla, chrome, etc och inte Mosaic, made for IE6, Netscape etc..
Och jag är upvuxen med en del av dessa och huvudvärken de medförde....

Sen är varken Chrome eller Firefox perfekta, Chrome älskar minnet i min dator och Firefox är även den inte super snål och har lite roliga krasher...
Så en ny webbläsare som är resurssnål och har stöd för tillägg som adblock och förhoppningsvis rätt stabil är trevligt... Speciellt om de även gör det möjligt med tillägg i mobil versionen, IE på Windows phone är inte riktigt perfekt...

Sen att Bing inte är lika bra som Google vet vi redan men konkurrens på sökmotor marknaden är bara bra därför finns även alternativ som DuckDuck Go... Och Microsoft tillåter en att ändra sökmotor i sina produkter så vitt jag vet...
Kan ju även hoppas att webbutvecklare inte hatar den så att alla sidor krashar/Migrosoft följer standarder...

Permalänk

Arvet av IE kommer ligga kvar i mååånga år eftersom företag ibland är låsta till vissa versioner osv, men det här är i rätt riktning om dom gör det bra.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av havoc:

Är det inte bättre om Bing blir bättre istället?
Google behöver konkurrens vad gäller sökmotorer om det sen är från Microsoft eller någon annan spelar i nuläget mindre roll.

Bing söker via google........

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Text som renderas i IE ser ut som skit. http://i.imgur.com/yXq0J.png

Bara på kul så såg jag till att scrolla ner och kolla på texten innan jag tog reda på vilken sida som var vilken browser. Den vänstra är helt klart bättre. Påminner mig om varför jag ibland blir smått avis på dom som kör IE på heltid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av trisse23:

Bing söker via google........

Hur menar du då?

*Edit* Är Bing inte kompetenta att skriva en egen algoritm?