Permalänk

z87 burk som inte längre postar.

Lämnade min dator i viloläge, ca en timme senare så fann jag den avstängd och kunde inte längre få den att posta. Det enda livstecknet när jag försöker starta den är standby lampan på själva moderkortet och q-koden 00 "Not used". Fläckarna på grafikkortet börjar även spinna (värt att påpeka att de spinner även om kortet enbart får ström ifrån pci-kontakten). Vid det har laget så har jag plockat isär datorn till den punkt att enbart strömmen är inkopplad i moderkortet. Om jag försöker starta den i detta läge så lyser fellampan för cpun men jag får fortfarande q-kod 00.

Jag har provat ett annat nätaggregat, att återställa c-mos, flasha-om bios till både senaste och äldre versioner allt utan resultat. Något som jag noterat är att om jag kopplar in en av mina chassifläktar i en header på moderkortet så börjar den tjuta precis som jag vet att den brukar göra när den inte får tillräckligt med spänning för att börja spinna. Om jag dock tar ut cpun och försöker starta så börjar den spinna utan problem.

Om jag var säker på att det var moderkortet som är problemet så skulle jag redan ha ersatt det men jag blir osäker då den beter sig annorlunda när jag tar bort cpun. Det jag tänker är att även fellampan för ram minnet borde lysa då båda stickorna är frånkopplade eller att jag åtminstone borde få en annorlunda q-kod då cpun inte ens är närvarande?

Jag är fortsatt misstänksam mot moderkortet då jag har läst en hel del om folk som haft liknande problem då de lämnat datorn i viloläge med en av de bakre usb-portarna ockuperade. Jag använder ytterst sällan de bakre portarna men jag insåg att jag kopplat i ett usb-minne i en bakre port kvällen innan då det av någon anledning inte ville funka i en av de främre. Det var inte förrän dagen efter som jag försatte datorn i vila då jag i regel alltid stänger av den över natten.

Hoppas någon här har råd att ge. Som sagt så skulle jag redan ha ersatt moderkortet om jag var säker men som ni säkerligen förstår så är det lite obekvämt att ersätta något som man inte är säker på är själva problemet.

Moderkortet är ett asus z87 expert och cpun en 4770k.