LG Electronics med OLED i jätteformat och kvantpunkter på CES 2015

Permalänk
Melding Plague

LG Electronics med OLED i jätteformat och kvantpunkter på CES 2015

Påkostade tv-apparater är bara förnamnet när LG Electronics ställer ut på CES 2015. Årets tema är stora och för ovanlighetens skull plana OLED samt den omtalade kvantpunktstekniken.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt att de verkar gå tillbaka till att satsa på bildkvalité istället för tveksamma gimmickar. Platta TV-apparater uppskattas, så slipper man kanske köpa dessa!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Bra att dom lanserar vanliga tv-apparater och inte enbart böjda. Curved har ju blivit det nya dragplåstret för återförsäljarna att kränga nya apparater sen 3D tjafset lagt sig. Absolut att det säkert kan vara en cool ide och användbart i vissa områden och att folk säkert har nytta av det och tycker det är kul...men i slutändan är det ju samma typ av tv som förut...bara lite vinklad.
Köp en ny!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Konsolgrävare

LG OLED 4K 55 tum utan böjd skärm! Nice!

Vill se lite mer om vad WebOS 2.0 är. Synd att dom inte valde android TV istället

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Trevligt att de verkar gå tillbaka till att satsa på bildkvalité istället för tveksamma gimmickar. Platta TV-apparater uppskattas, så slipper man kanske köpa dessa!

Haha! I lost it at: Includes camoflague!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

OhLED<3

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Oj oj, trevligt! Verkligen på tiden att det komma mera fokus på kvalitet över tramsande om 3D och allt vad det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Så om jag fattade det rätt så kommer oled böjd/platt 4k finnas ute om någon månad eller är det längre tid?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Batman:

Bra att dom lanserar vanliga tv-apparater och inte enbart böjda. Curved har ju blivit det nya dragplåstret för återförsäljarna att kränga nya apparater sen 3D tjafset lagt sig. Absolut att det säkert kan vara en cool ide och användbart i vissa områden och att folk säkert har nytta av det och tycker det är kul...men i slutändan är det ju samma typ av tv som förut...bara lite vinklad.
Köp en ny!

Curved på TV har jag tyckt varit lite problematiskt om man ska ha filmkväll så säga, blir svårt om alla skulle sitta i mitten, men på en gaming skärm skulle jag kunna tänka mig att det är riktigt trevligt.

Permalänk
Medlem

77tum platt oled 4k ska inhandlas när priset är rimligt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

77tum platt oled 4k ska inhandlas när priset är rimligt...

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som en perfekt uppgradering från min nuvarande 60" plasma!

Några uppdateringar ang. inbränningar på årets mässa? Hade inte OLED liknande problem som plasma-skärmarna?

Permalänk
Skäggig legend

Platta OLED. 4k och 65"?! OH YEAH! Jag måste säga att det kliar i fingrarna. (Jag är allvarlig)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Platta OLED. 4k och 65"?! OH YEAH! Jag måste säga att det kliar i fingrarna. (Jag är allvarlig)

Hehe, ja, hade den modellen kostat 30.000 så kanske!
Nu tror jag den ligger runt 60.000?

Permalänk
Medlem

Nu hoppas vi bara på en favorit i repris när det kommer till prisutveckling: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2729470

Hoppas att 4K inte håller priset uppe för mycket, det hade varit sjukt nice med en OLED 2015, men inte curved och inte för 40kkr.

Permalänk
Keeper of Traditions

Gah, vill köpa ny TV men det går ju inte när det kommer nyheter stup i ett... Är ju fullkomligt omöjligt att bestämma sig!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dioxys:

Låter som en perfekt uppgradering från min nuvarande 60" plasma!

Några uppdateringar ang. inbränningar på årets mässa? Hade inte OLED liknande problem som plasma-skärmarna?

Blåa pixlarna tappade snabbt ljusstyrka. LG har löst det med att bara köra vita pixlar och färgfilter över dem.
http://news.oled-display.net/lg-samsung-true-rgb-oled-can-not...

Citat:

LG Display bought the patent rights for the white OLED technology from KOdak nobody thought that this deal can be a successful business. Kodak developed the white OLED panel technology and LG bought this patents that allows to get this 80 percent plus yield. This decision brings LG-Display in a very good position their rivals can not compete with this technology, LG think no competitior can catch us for 2-3 years. I hope you can remember our article Why LG Display will dominate the OLED-TV panel market in 2014? By the way the LG pays 100 million dollar back in 2009 to get that kind of gold mine.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Dunder:

Gah, vill köpa ny TV men det går ju inte när det kommer nyheter stup i ett... Är ju fullkomligt omöjligt att bestämma sig!

Jag kommer uppdatera när Oled 4k 32-42 tum (helst 32) kommer med helst android TV OS och 100 hz med låg MS. perfekt för film och när man väl ska användas för ps4, wiiu osv

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Alltså, jag vill ha en 55-60" oled under 10k, jag bryr mig uppriktigt sagt inte om 4k eftersom det finns en viss brist på material att se på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Jag kommer uppdatera när Oled 4k 32-42 tum (helst 32) kommer med helst android TV OS och 100 hz med låg MS. perfekt för film och när man väl ska användas för ps4, wiiu osv

Hur nära sitter du om du tycker att så hög PPI är värt så mycket på så liten skärm?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av tyvar1:

Jag kommer uppdatera när Oled 4k 32-42 tum (helst 32) kommer med helst android TV OS och 100 hz med låg MS. perfekt för film och när man väl ska användas för ps4, wiiu osv

Känner att det måste vara minst 50" på en TV, annars kan det nästan kvitta

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

77tum platt oled 4k ska inhandlas när priset är rimligt...

Precis den jag väntar på! Räknar med att det blir mot slutet 2016. 55" OLED gick ju från 80000+ till 20000:- på ett drygt halvår. Räknar med att 77" 4K kommer vara lite mer premium ett tag, men kommer nog vara fullt köpvärt senare halvan av 2016.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Kilroy:

Hur nära sitter du om du tycker att så hög PPI är värt så mycket på så liten skärm?

Skrivet av Dunder:

Känner att det måste vara minst 50" på en TV, annars kan det nästan kvitta

har min skärm rätt nära och alltid kört med 32 , men 40 fungerar det med! tycker 50 e lite för stor egentligen :/

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Alltså, jag vill ha en 55-60" oled under 10k, jag bryr mig uppriktigt sagt inte om 4k eftersom det finns en viss brist på material att se på.

Upplevde att OLED var ännu skarpare än LCD, så upplösningen syns tydligare på en OLED. Precis som att man såg brister i upplösningen på tjock-TV mycket tydligare så fort man körde den upplösningen på tidiga LCD-TV.
Sedan så får man inte glömma 3D. Vill man ha 3D så är 4K något av ett måste på 4K OLED, då har man bara 540 pixlar per öga i höjdled om man kör 1080P, och det syns vill jag lova. 3D är inte för alla, men det är kul att ha för många.

Permalänk
Medlem

4k jättekul osv. När ni ändå är där, står det kanske någon 34UM67 i nått hörn och skräpar?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Såååja nu börjar de trilla ner i pris, härligt!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Blir definitivt en OLED när priset sjunkit och tekniken har mognat.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

65" OLED 4K finns redan idag, men priset mot 55" är inte att leka med, skiljer ca 60lax för 10" extra och 4K upplösning.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2729469

http://www.trustedreviews.com/lg-65ec970v-tv-first-look-revie...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Upplevde att OLED var ännu skarpare än LCD, så upplösningen syns tydligare på en OLED. Precis som att man såg brister i upplösningen på tjock-TV mycket tydligare så fort man körde den upplösningen på tidiga LCD-TV.
Sedan så får man inte glömma 3D. Vill man ha 3D så är 4K något av ett måste på 4K OLED, då har man bara 540 pixlar per öga i höjdled om man kör 1080P, och det syns vill jag lova. 3D är inte för alla, men det är kul att ha för många.

Om man kör passiv 3D så ja, då får man 540 rader per öga om man ser på en film i 1080p. Kör man däremot med aktiv 3D så får man full upplösning per öga. Dock är glasögonen för aktiv 3D svindyra. Jag har själv aktiv 3D på min, och glasögonen kostar 6-700kr/st. Dock tycker jag att skärpan är mycket bättre med aktiv 3D. Så passiv 3D i 4K lär nog bli både billigt och bra.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Hmmmmm....

Översättningen från Quantum dot bör snarare vara kvantprick och inte kvantpunkt.

/ någon som brukar göra kvantprickar för andra saker än stora tevisar

Visa signatur

Macbook Pro (mid 2009) | Playstation 4 | Wii | Panasonic PX70

Permalänk
Avstängd

Så med andra ord, vi måste vänta på att filmerna stödjer en större färgrymd och har 4K. Så det är alltså dags att köpa en 4K tv med quantum-teknik om cirka 5-10 år då? Synd om alla som köpte sin 4K tv nyligen.