Displayport över USB Type-C på CES 2015

Permalänk
Melding Plague

Displayport över USB Type-C på CES 2015

Standardiseringsorganet VESA gör det möjligt att använda USB Type-C för att ansluta till Displayport, allt i en och samma kabel. På CES 2015 visas de första prototyperna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag vet fortfarande inte om jag kommer kunna pricka in en sådan lite kontakt på baksidan av datorn även om det den åstadkommer är nice

Edit: först

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Nice! Standarder är mums!

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag vet fortfarande inte om jag kommer kunna pricka in en sådan lite kontakt på baksidan av datorn även om det den åstadkommer är nice

Edit: först

Men så liten är ändå inte USB Type-C. Och att den är vändbar är väldigt positivt.

Tittar du på rätt sladd?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men så liten är ändå inte USB Type-C. Och att den är vändbar är väldigt positivt.

Tittar du på rätt sladd?

Type C är ungefär lika stor som micro-USB som används på smartphones. Och ja, vändbar är underbart.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Datavetare

Gissar att USB typ-C + displayport är spiken i kistan för Thunderbolt, i alla fall för Windows PC. Frågan är vad som händer på Mac.

Visar i så fall än en gång hur mycket viktigare ett lågt pris är jämfört med lite mer avancerade finesser.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tror att nya USB kommer att leda till många nya universiella dockningsstationer. Skärm, USB, Ljud, etc i en enda kontakt. Kanske till och med externa grafikkort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men så liten är ändå inte USB Type-C. Och att den är vändbar är väldigt positivt.

Tittar du på rätt sladd?

Vändbart är nice men jag har svårt att hitta hålen för vanliga USB ibland så tror jag det här kan bli värre (och då spelar det ju ingen roll om det är vändbart). Sedan är jag lite skeptisk mot små kontakter, fast jag såg luke från linus tech tips känna och klämma på den så den ser ut att vara lite bättre än vad jag trodde först.
Jag får helt enkelt vänta och se hur den blir när den är klar och se om den är så kass som jag trodde eller om den faktiskt är bra

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Vändbart är nice men jag har svårt att hitta hålen för vanliga USB ibland så tror jag det här kan bli värre (och då spelar det ju ingen roll om det är vändbart). Sedan är jag lite skeptisk mot små kontakter, fast jag såg luke från linus tech tips känna och klämma på den så den ser ut att vara lite bättre än vad jag trodde först.
Jag får helt enkelt vänta och se hur den blir när den är klar och se om den är så kass som jag trodde eller om den faktiskt är bra

Känner själv att jag nog kommer se till att köpa lite mer kvalitet än idag då jag ofta kör på eBay gällande USB, vill inte ha samma felfrekvens när hundra watt är inblandat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Obligatorisk "one cable to rule them all"- kommentar.

Hoppas att det verkligen slår igenom och vi får en typ av kablar och anslutningar till merparten av enheterna i hemmet. Smidigare, billigare och väldigt mycket mer miljövänligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om Typ C är ungefär som iPhones senaste skit så får vi räkna med glapp och ett jävla liv innan man får det att funka. Man kommer behöva dra ut den och stoppa in den fler gånger än tidigare usb versioner..

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Fasen vad awesome det kommer bli, 1 kabel istället för 3 (varav 1 är en fet strömkabel) per skärm och så lite daisy-chaining på det.
3.1+Type-C kan inte adopteras snabbt nog .

Skrivet av LudvigLindell:

Om Typ C är ungefär som iPhones senaste skit så får vi räkna med glapp och ett jävla liv innan man får det att funka. Man kommer behöva dra ut den och stoppa in den fler gånger än tidigare usb versioner..

Vad snackar du ens om? Lightning-kontakten fungerar helt fantastiskt på den fronten, och då har jag hanterat hundratals iPhones i och med jobbet. Enda glapp som blir är om man låter ludd ligga och packas ihop inuti kontakten vilket enkelt kan rensas och inte har med kontakten i sig att göra.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Då kanske min dröm är lite närmare. Att kunna docka bärbara datorn vid mitt skrivbord och endast behöva koppla in en sladd. Och därigenom får du mus, tgb, skärm, kanske t.om. externt grafikkort som någon skrev. Vore gudomligt, Dessutom minimera antalet strömsladdar.

Visa signatur

\\Intel P4 2.8GHz HT Northwood + Zalman 7700-CU\\1536MB PC3200\\Seagate Barracuda 80GB + Samsung Spinpoint 250GB SATAII\\Leadtek 6800 128mb 16/6 1.4V 415/855\\ASRock P4VT8+\\Iso 500W\\NEC ND-3500A\\

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Känner själv att jag nog kommer se till att köpa lite mer kvalitet än idag då jag ofta kör på eBay gällande USB, vill inte ha samma felfrekvens när hundra watt är inblandat.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant sak du tog upp. Du har en poäng.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Tänk, om nu USB C redan finns på några produkter kanske det hinner ut bland de dyrare produkterna till Skylake redan. Det skulle vara mums.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Fasen vad awesome det kommer bli, 1 kabel istället för 3 (varav 1 är en fet strömkabel) per skärm och så lite daisy-chaining på det.
3.1+Type-C kan inte adopteras snabbt nog .

Vad snackar du ens om? Lightning-kontakten fungerar helt fantastiskt på den fronten, och då har jag hanterat hundratals iPhones i och med jobbet. Enda glapp som blir är om man låter ludd ligga och packas ihop inuti kontakten vilket enkelt kan rensas och inte har med kontakten i sig att göra.

Enda erfarenhet jag har är inget ludd och sjukt med glapp. Krävs 3-10 försök för att den ska ta laddning.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av LudvigLindell:

Enda erfarenhet jag har är inget ludd och sjukt med glapp. Krävs 3-10 försök för att den ska ta laddning.

Trasiga kontakter byt ut.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Släng dig i väggen USB, super MHL all the way! 8k i 120 Hz...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

100W över USB känns lite galet.
Men jag tror inte att det kommer bli de facto standard. Alltså säg på en stationär dator med USB 3.1 (eller nyare när det kommer) så kanske det finns 1 eller 2 USB portar som kan ge 100W. Inte att alla 10, eller hur många USB portar man nu har, kommer kunna ge 100W styck.
På bärbara datorer blir det nog för det mesta inte en enda port som kan ge 100W.

Tänk annars en stationär dator som normalt, innan USB 3.1 hade klarat sig bra på ett nätagg på någonstans mellan 500 - 1000W, som nu p.g.a. USB 3.1 istället ska behöva ett nätagg på 1500 - 2000W för att kunna strömförsörja USB portarna.
Eller en bärbar dator med 3-4 USB portar som tidigare hade klarat sig med en extern transformator på 50 - 100W, men nu med USB 3.1 behöver en på någonstans 350 - 500W istället.
Att standardisera att alla ska använda nätagg som i de flesta fall är kraftigt överdimensionerade verkar helt enkelt inte rimligt.

Att jämföra med 5V och 500mA = 2,5W för USB 2.0 och 5V och 900mA = 4,5W på USB 3.0
Då var det rimligt att en stationär dator klarar att lämna den effekten på samtliga USB portar och inte helt orimligt att en bärbar dator med max 4 USB portar också klarar att lämna det på alla USB portar.

Däremot att kunna göra standardiserade USB laddare, likt de som finns till telefoner och surfplattor, fast kraftigare (och dyrare) varianter som klarar upp till 100W är en ganska bra idé. 100W laddare är tillräckligt för ganska många bärbara, om man inte ska ha fetaste desktop replacement varianterna.
Då är det bra om man kan ha samma laddare till olika bärbara datorer, även om det inte är samma produktfamilj eller ens samma märke.
I framtiden kanske det blir vanligt att man kan köpa bärbar dator utan laddare, så kan man använda den man hade till sin förra dator.

Av tillbehör som drar mer än de 4,5W som dagens USB 3.0 tillhandahåller så kan det nog bli vanligt med att man har 2st USB portar på tillbehöret.
Om man inte har någon 100W port på sin dator (eller redan använder den/de) så kan man ansluta en USB kabel till datorn för data och ytterligare en USB kabel till en USB laddare för extra strömförsörjning.
Då får man fortfarande inte färre kablar, men man behöver inte ha en laddare som är specifik för just det tillbehöret.

Att ha mera generella laddare istället för specifika till en viss produktfamilj kan minska på sopberget. Dessutom kan det bli lättare att få tag på en annan laddare om man måste låna en när man är iväg någonstans och inte fått med sin egen laddare.

Permalänk
Medlem

Har man 1x6/8pins strömförsöjning per USB då lr?
Lr blir det som GuessWho skrev här ovanför, bara 1-2 av 10 USB som levererar 100w?
Oklart detta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”