Två wifi-routers i lägenheten, ett eller två SSID?

Permalänk
Medlem

Två wifi-routers i lägenheten, ett eller två SSID?

Vilket är bäst?

Just nu har jag två SSID, men ibland kopplar datorer och telefoner upp sig på "fel" nätverk.
Blir det bättre om man har ett SSID? Kommer prylarna då välja mer rätt eller blir det samma sak?

Permalänk
Medlem

Tvärt om. Har du 2 olika SSID kan du styra 100% vilken router du kopplar upp dig mot. Har du 1 SSID så kommer drivrutinen för det trådlösa nätverkschippet styra själv med roaming.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Beror ju på om du är ute efter maximal täckning av ditt trådlösa nätverk eller om du har en routern i en DMZ-zon eller liknande. För maximal täckning och bekvämlighet så ska du sätta samma på bägge.

Har du samma namn på bägge så kommer enheten du kopplar upp mot nätverket att ansluta mot den router som skickar starkast signal så du får bästa anslutningen/snabbaste anslutningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfa347:

Beror ju på om du är ute efter maximal täckning av ditt trådlösa nätverk eller om du har en routern i en DMZ-zon eller liknande. För maximal täckning och bekvämlighet så ska du sätta samma på bägge.

Har du samma namn på bägge så kommer enheten du kopplar upp mot nätverket att ansluta mot den router som skickar starkast signal så du får bästa anslutningen/snabbaste anslutningen.

Bara att de flesta chip väntar till signalstyrkan skiljer ganska rejält innan de byter nätverk. Roaming fungerar inte alltid optimalt.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Problemet med att ha samma SSID är att den kan få för sig att byta accesspunkt och då kommer du få ett litet avbrott. Bryr du dig inte om att tappa uppkoppling under en sekund eller två emellanåt, men vill ha så snabb uppkoppling som möjligt annars, så är ett SSID bra. Annars är det bästa att bara koppla upp mot just den accesspunkt du vill använda och själv byta om du behöver flytta på dig.
Vad jag vet ska 802.11ac vara betydligt bättre på roaming, men om det går smärtfritt vet jag inte och de flesta har inte massa ac enheter.

Permalänk
Medlem

Hmm... Så det kanske är bäst att behålla det som det är just nu då?
Då vet jag när prylarna gör fel och kan rätta till det.
Kör jag med ett SSID så vet jag inte om det är rätt eller fel helt uppenbart.

Som det är nu så byter prylarna ibland accesspunk själv men jag uppfattar det som att det måste vara stor skillnad i signalstyrka för att det ska ske.

Permalänk
Medlem

Det beror på att du har så den ska logga in på båda automatiskt. Tar du bort det på båda så kan du välja vilken den ska logga in på och den håller sig där tills du själv väljer att logga in på den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Hmm... Så det kanske är bäst att behålla det som det är just nu då?
Då vet jag när prylarna gör fel och kan rätta till det.
Kör jag med ett SSID så vet jag inte om det är rätt eller fel helt uppenbart.

Som det är nu så byter prylarna ibland accesspunk själv men jag uppfattar det som att det måste vara stor skillnad i signalstyrka för att det ska ske.

Japp, olika SSIDs är bäst om man inte har en ordentlig WiFi-kontroller, typ Ubiquiti UniFi.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Japp, olika SSIDs är bäst om man inte har en ordentlig WiFi-kontroller, typ Ubiquiti UniFi.

Är inte den svindyr? Känns inte som man kör en sån för hemmabruk.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Är inte den svindyr? Känns inte som man kör en sån för hemmabruk.

Om jag hade behov skulle jag inte dra mig för att köpa till hemmabruk.
Ubiquiti Networks UniFi AP
AC-varianten är dock oskäligt dyr. Fattar inte hur den kan kosta så jäkla mycket mer.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.