Intel Celeron G1820 – Haswell i budgetklassen

Permalänk
Melding Plague

Intel Celeron G1820 – Haswell i budgetklassen

Påkostade komponenter i all ära, ibland ställer plånboken krav på mer nedskalade inköp. SweClockers kikar närmare på Celeron G1820, Intels allra enklaste Haswell-processor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför testade ni inte spelen med ett kraftfullare grafikkort och högre grafikinställningar? I ert test av Pentium G3258 så presterade den ju faktiskt bra tex i jämförelse med tom FX-8350. Det känns ju som att denna faller lite kortare, men hade varit intressant att veta hur långt man faktiskt kunde komma.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Mycket intressant test. Ungefär som förväntat. Svårmotiverat att köpa AM1 och baytrail varianterna när big core cpu:er finns för så här lite pengar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

känns som att det är dumsnålt att lägga sig under g3258

Permalänk
Inaktiv

Damn. Nice prestanda för 370 kr.

Skrivet av versions:

känns som att det är dumsnålt att lägga sig under g3258

Inte det minsta dumsnålt, såvida man inte ska klocka förstås.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av versions:

känns som att det är dumsnålt att lägga sig under g3258

Finns H81 moderkort för drygt 450kr, detta med en celeron eller G3220 kostar en slant under G3258, inte säkert att samma moderkort stödjer OC på Pentium AE. Då måste man ytterligare gå upp i pris. Värt att fundera på.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Damn. Nice prestanda för 370 kr.

Inte det minsta dumsnålt, såvida man inte ska klocka förstås.

hela meningen med g3258 är dock att klocka

för en speldator tycker jag att det här är undermåligt och att g3258 är det billigaste man bör köpa. är man inte en krävande användare så klarar man sig givetvis med mindre.

Skrivet av DavidtheDoom:

Finns H81 moderkort för drygt 450kr, detta med en celeron eller G3220 kostar en slant under G3258, inte säkert att samma moderkort stödjer OC på Pentium AE. Då måste man ytterligare gå upp i pris. Värt att fundera på.

har ingen erfarenhet av processorn men vad jag har läst mig till så har folk klockat upp dem ganska bra med mycket enkla moderkort och stock-kylare

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av giplet:

Varför testade ni inte spelen med ett kraftfullare grafikkort och högre grafikinställningar? I ert test av Pentium G3258 så presterade den ju faktiskt bra tex i jämförelse med tom FX-8350. Det känns ju som att denna faller lite kortare, men hade varit intressant att veta hur långt man faktiskt kunde komma.

Om den flaskar ett R7 260X kommer den garanterat flaska R9 290X vi normalt använder med. Behöver inte direkt köra ett separat test för att nå den slutsatsen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

"högst mediokra grafikkortet Radeon R7 260X används". Inget dåligt grafikkort alls. Har själv provat köra 260x+i3 4430 och det går att spela allt jag har testat (far cry 4, tomb raider och dragon age I). Inte i de högsta grafikinställningarna, men fick runt 60-65 fps med medium och vissa high-inställningar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

"högst mediokra grafikkortet Radeon R7 260X används". Inget dåligt grafikkort alls. Har själv provat köra 260x+i3 4430 och det går att spela allt jag har testat (far cry 4, tomb raider och dragon age I). Inte i de högsta grafikinställningarna, men fick runt 60-65 fps med medium och vissa high-inställningar.

Medioker betyder "medel" eller "mitt på kullen" direkt översatt (om ja inte missminner mig). Inte dålig

Permalänk
Medlem

Bra för HTPC?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Om den flaskar ett R7 260X kommer den garanterat flaska R9 290X vi normalt använder med. Behöver inte direkt köra ett separat test för att nå den slutsatsen.

Fast är inte teorin att om CPUn fixar 60 fps (Tänkte på Battlefield då) i low med klent grafikkort så skall den med kraftigare grafikkort klara högre inställningar, men däremot inte kunna gå över 60 fps? Antar det var det giplet undrade. Hade varit intressant att se hur bra den teorin står sig

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av cheben:

Fast är inte teorin att om CPUn fixar 60 fps (Tänkte på Battlefield då) i low med klent grafikkort så skall den med kraftigare grafikkort klara högre inställningar, men däremot inte kunna gå över 60 fps? Antar det var det giplet undrade. Hade varit intressant att se hur bra den teorin står sig

Jo, det stämmer (mer eller mindre) teoretiskt!

Ser man dock till helheten och alla tester är det tydligt att ett snabbare grafikkort inte kommer hjälpa. Totalt kör jag nio olika spelscenarion, fem från "testsviten" och fyra "verklighetsbaserade" i brist på bättre ord. Av dessa nio står R7 260X som begränsning endast i två - Battlefield 4 SP och Bioshock. För övriga sju är det processorn som är stoppklossen, speciellt i "IRL-testerna" där den håller tillbaka grafikkortet rejält.

Kontentan av det är att det helt enkelt inte skulle ge något med snabbare GPU. Undantagen är då möjligen Battlefield 4 i enspelarläget samt den hyfsat lättdrivna Bioshock-benchen. Visst kunde det varit kul med ett 290X-test av rent akademiska skäl, men jag valde att inte lägga tid på det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Fast är inte teorin att om CPUn fixar 60 fps (Tänkte på Battlefield då) i low med klent grafikkort så skall den med kraftigare grafikkort klara högre inställningar, men däremot inte kunna gå över 60 fps? Antar det var det giplet undrade. Hade varit intressant att se hur bra den teorin står sig

även om det inte är samma skillnad mellan olika grafikinställningar för processorn som det är för grafikkortet så blir det ändå tyngre på höga inställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jo, det stämmer (mer eller mindre) teoretiskt!

Ser man dock till helheten och alla tester är det tydligt att ett snabbare grafikkort inte kommer hjälpa. Totalt kör jag nio olika spelscenarion, fem från "testsviten" och fyra "verklighetsbaserade" i brist på bättre ord. Av dessa nio står R7 260X som begränsning endast i två - Battlefield 4 SP och Bioshock. För övriga sju är det processorn som är stoppklossen, speciellt i "IRL-testerna" där den håller tillbaka grafikkortet rejält.

Kontentan av det är att det helt enkelt inte skulle ge något med snabbare GPU. Undantagen är då möjligen Battlefield 4 i enspelarläget samt den hyfsat lättdrivna Bioshock-benchen. Visst kunde det varit kul med ett 290X-test av rent akademiska skäl, men jag valde att inte lägga tid på det.

Det är i och för sig väldigt sant, tråkigt att bara kunna spela 2-3 nya spel, och springa in i en vägg på resten. Jag tycker ändå det hade varit intressant att se med kraftigare kort i dem spelen där den klarade av godkänd prestanda, men kan förstå varför ni inte tyckte det var värt testtiden

Permalänk
Entusiast

Med andra ord en väldigt bra "farfar"-processor
Enkeltrådad prestanda är ju en av de saker man vill ha mest i en billig stationär som bara används till enklare saker så som surf, filmtittande etc och då skulle jag säga att den här processorn passar utmärkt till skillnad från AMD's APU-ditto som drar mycket mera ström och fokuserar mera på flera trådar snarare en prestanda per tråd.

Tycker faktiskt att processorn kunde ha fått en Bra-stämpel Emil, det handlar ju trots allt om 370kr och varje krona i prisklassen är ju viktig!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Om man ska ha HTPC eller liknande kan man ju lika gärna köpa ett moderkort med cpu+gpu som denna: http://www.inet.se/produkt/1902624/gigabyte-ga-j1900n-d3v-mit...

men finns även andra, t.o.m billigare alternativ, såg ett Gigabyte kort för 650kr som hade allt integrerat, känns meningslöst att köpa en pentium+moderkort då

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Om man ska ha HTPC eller liknande kan man ju lika gärna köpa ett moderkort med cpu+gpu som denna: http://www.inet.se/produkt/1902624/gigabyte-ga-j1900n-d3v-mit...

men finns även andra, t.o.m billigare alternativ, såg ett Gigabyte kort för 650kr som hade allt integrerat, känns meningslöst att köpa en pentium+moderkort då

Det är dock inte riktigt samma sak då denna processor presterar avsevärt bättre.
Det beror helt och hållet på vad man ska använda datorn till och vad man vill prioritera över annat.

Med en Celeron/Pentium så får man mycket högre strömförbrukning och tappar även chansen att köra fläktlöst men samtidigt mycket mera processorkraft som räcker för uppspelning av Youtube-videor i 1080p+ eller 1080p/60FPS och liknande vilket jag verkligen inte tror att Celeron J1900 klarar av.
Det J1900 dock ger en är ju som sagt ett fläktlöst system med minimal strömförbrukning som kan spela upp lokala filmer utan problem i mediaspelare.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Köpte en begagnad Celeron G1830 till min LAN dator för nån hundralapp. Testad tillsammans med en GTX 660.
Har ännu inte kört något spel där cpu'n blev någon märkbar "bottleneck". Grymt nöjd!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av versions:

hela meningen med g3258 är dock att klocka

för en speldator tycker jag att det här är undermåligt och att g3258 är det billigaste man bör köpa. är man inte en krävande användare så klarar man sig givetvis med mindre.

Man köper inte en Celeron till en speldator, så det är en ickediskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Det är dock inte riktigt samma sak då denna processor presterar avsevärt bättre.
Det beror helt och hållet på vad man ska använda datorn till och vad man vill prioritera över annat.

Med en Celeron/Pentium så får man mycket högre strömförbrukning och tappar även chansen att köra fläktlöst men samtidigt mycket mera processorkraft som räcker för uppspelning av Youtube-videor i 1080p+ eller 1080p/60FPS och liknande vilket jag verkligen inte tror att Celeron J1900 klarar av.
Det J1900 dock ger en är ju som sagt ett fläktlöst system med minimal strömförbrukning som kan spela upp lokala filmer utan problem i mediaspelare.

Klämmer man dit en riktig kylare så går det att köra celeron/pentium "fläktlös" om man har typ 1/2 chassifläktar bara.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Citrona:

Klämmer man dit en riktig kylare så går det att köra celeron/pentium "fläktlös" om man har typ 1/2 chassifläktar bara.

Sant, men en "riktig kylare" kostar ju däremot mer än själva processorn

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Det är dock inte riktigt samma sak då denna processor presterar avsevärt bättre.
Det beror helt och hållet på vad man ska använda datorn till och vad man vill prioritera över annat.

Med en Celeron/Pentium så får man mycket högre strömförbrukning och tappar även chansen att köra fläktlöst men samtidigt mycket mera processorkraft som räcker för uppspelning av Youtube-videor i 1080p+ eller 1080p/60FPS och liknande vilket jag verkligen inte tror att Celeron J1900 klarar av.
Det J1900 dock ger en är ju som sagt ett fläktlöst system med minimal strömförbrukning som kan spela upp lokala filmer utan problem i mediaspelare.

J1900 är en Celeron med 4 kärnor i 2GHz, skulle inte det vara tillräckligt för 1080p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Man köper inte en Celeron till en speldator, så det är en ickediskussion.

För oss andra mer öppensinnade är det en intressant diskussion.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

J1900 är en Celeron med 4 kärnor i 2GHz, skulle inte det vara tillräckligt för 1080p?

Faktiskt inte i Youtube men att spela upp lokal media via till exempel XBMC eller VLC är det nog inga problem med.
Det verkar som att Youtube har mycket med den enkärnga prestandan att göra och det tillhandahåller inte J1900 särskilt mycket av.
Som exempel så kan inte Intel Atomen i min Dell Venue 11 Pro hantera 1080p i Youtube bra och 1440p/4K ska vi inte ens tala om och den är likaså en fyrkärnig processor i 2.4GHz.

Som tur är verkar en Youtube-app jag använder i ModernUI klara av det bättre så jag är nöjd men jag abra tog Youtube som ett exempel där mera processorkraft kan krävas, finns ju massor fler.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Man köper inte en Celeron till en speldator, så det är en ickediskussion.

verkar dock vara huvudsyftet med recensionen, så här står det i inledningen:

"En het trend är rekommendationer runt Intels billigaste Celeron- och Pentium-processorer, även för mer gaminginriktade system. Teorin är att grafikkortet är den största begränsningen för moderna spel, vilket gör det möjligt att dra åt svångremmen rejält på CPU-fronten."

dessutom är tre utav fyra sidor med prestandatest spelrelaterade.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Uzanar:

Faktiskt inte i Youtube men att spela upp lokal media via till exempel XBMC eller VLC är det nog inga problem med.
Det verkar som att Youtube har mycket med den enkärnga prestandan att göra och det tillhandahåller inte J1900 särskilt mycket av.
Som exempel så kan inte Intel Atomen i min Dell Venue 11 Pro hantera 1080p i Youtube bra och 1440p/4K ska vi inte ens tala om och den är likaså en fyrkärnig processor i 2.4GHz.

Som tur är verkar en Youtube-app jag använder i ModernUI klara av det bättre så jag är nöjd men jag abra tog Youtube som ett exempel där mera processorkraft kan krävas, finns ju massor fler.

Du gör något fel. Min Z3745 klara av Youtube i Flash i 1440p utan lagg om det skulle vara så. 1080p flyter på jättebra. J1900 klarar det även galant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DavidtheDoom:

Du gör något fel. Min Z3745 klara av Youtube i Flash i 1440p utan lagg om det skulle vara så. 1080p flyter på jättebra. J1900 klarar det även galant.

Skickades från m.sweclockers.com

I skrivbords-applikationen för Chrome/Firefox/Internet Explorer och inte i en app?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Uzanar:

I skrivbords-applikationen för Chrome/Firefox/Internet Explorer och inte i en app?

Båda i firefox och MetroUI appen IE.

Sedan kan det vara bra att specifiera detta i förra inlägget kravet är att det är i desktop.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DavidtheDoom:

Båda i firefox och MetroUI appen IE.

Sedan kan det vara bra att specifiera detta i förra inlägget kravet är att det är i desktop.

Ok never mind, provade nyss 1080p i Chrome och det fungerade "okej".
Är en riktig pefektionist så jag märkte allt att det blev små små micro-hack då och då vilket de flesta nog inte märker men 60FPS fungerar absolut inte bra och själv älskar jag 60FPS i videor så det är en stor con för mig men men jag hade väl ändå fel i förmågan att spela upp 1080p.

Twitch i Source-kvalitet är dock lite jobbigare och ger faktiskt ganska märkbara hack men det är ju något annat.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈