Microsoft - Gaming on Windows 10

Permalänk
Medlem

Microsoft - Gaming on Windows 10

Till presskonferensen hade de börjat hinta
It's time for us to talk about gaming on Windows.

Men det verkar som de fortfarande inte fattar något.

Spelpresentationen börjar...
Gaming on Windows 10 will be more social and interactive
Xbox app for Windows
DVR on Windows
DirectX 12
Mobile devices
Fable Legends
Xbox One streaming to Windows 10 PC

Det handlar bara om Xbox varumärke och sociala funktioner. Tycker den delen var fruktansvärt dålig. Mycket bra med DirectX 12 och Windows 10 i övrigt, men Microsoft bör sluta försöka halvhjärtat och utan känsla för vad spelare på PC och Windows vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Till presskonferensen hade de börjat hinta
It's time for us to talk about gaming on Windows.

Men det verkar som de fortfarande inte fattar något.

Spelpresentationen börjar...
Gaming on Windows 10 will be more social and interactive
Xbox app for Windows
DVR on Windows
DirectX 12
Mobile devices
Fable Legends
Xbox One streaming to Windows 10 PC

Det handlar bara om Xbox varumärke och sociala funktioner. Tycker den delen var fruktansvärt dålig. Mycket bra med DirectX 12 och Windows 10 i övrigt, men Microsoft bör sluta försöka halvhjärtat och utan känsla för vad spelare på PC och Windows vill ha.

Xbox app for Windows - Varför inte?

DVR - Ja tack!

Dx12 - Ja tack!

Fable Legends - Ja tack!

Xbox One streaming to Windows 10 - Ja tack!

Vad är det du tycker saknas då? Allt som annonserats ut idag ser jag bara som positivt.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

Hade ju inte blivit jätteledsen om det hade fixat så att man kan streama spel från PC till PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Hade ju inte blivit jätteledsen om det hade fixat så att man kan streama spel från PC till PC

Finns inbyggt i Steam nu för tiden, värt att prova om du vill streama PC>PC.

För övrigt så håller jag med TotalBiscuit:
https://twitter.com/Totalbiscuit/status/557967570712952832

Hela konceptet med xbox-streaming känns på något sätt helt meningslöst, varför inte bara spela på xboxen? Hade det varit åt andra hållet hade det funnits en poäng, ha en fet rigg som kan rendera högupplöst i hög kvalitet och streama till xboxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Xbox app for Windows - Varför inte?

DVR - Ja tack!

Dx12 - Ja tack!

Fable Legends - Ja tack!

Xbox One streaming to Windows 10 - Ja tack!

Vad är det du tycker saknas då? Allt som annonserats ut idag ser jag bara som positivt.

Det är inte "spel på PC" det är Xbox varumärke på Windows.

De har redan försökt och misslyckats totalt med GFWL, nu försöker de med en ny variant Xbox app. Ser inte att det finns en marknad för den om inte folk blir inpushade i den och köper spel där "för att den följer med Windows", ungefär som IE.

DVR finns redan i väldigt många olika versioner. Visst inte fel att ha ytterligare en till, men det är ju inte direkt revolutionerande. Speciellt inte om de inte som med Nvidias Shadowplay stöjder hårdvarubaserad inspelning som har ytterst lite påverkan på prestandan med väldigt hög kvalite.

DX12 är inget nytt och har varit känt sen länge.

Fable Legends, visst ett kanske schysst spel. Inget fel i det, men det är inte PC exklusivt och är inte direkt någon storsatsning på spelande på PC.

Xbox One streaming till PC, varför är det intressant? Har man en Xbox One spelar man väl de spelen framför TV:n helst, eller? Dessutom återigen Xbox varumärkesbyggnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det är inte "spel på PC" det är Xbox varumärke på Windows.

De har redan försökt och misslyckats totalt med GFWL, nu försöker de med en ny variant Xbox app. Ser inte att det finns en marknad för den om inte folk blir inpushade i den och köper spel där "för att den följer med Windows", ungefär som IE.

DVR finns redan i väldigt många olika versioner. Visst inte fel att ha ytterligare en till, men det är ju inte direkt revolutionerande. Speciellt inte om de inte som med Nvidias Shadowplay stöjder hårdvarubaserad inspelning som har ytterst lite påverkan på prestandan med väldigt hög kvalite.

DX12 är inget nytt och har varit känt sen länge.

Fable Legends, visst ett kanske schysst spel. Inget fel i det, men det är inte PC exklusivt och är inte direkt någon storsatsning på spelande på PC.

Xbox One streaming till PC, varför är det intressant? Har man en Xbox One spelar man väl de spelen framför TV:n helst, eller? Dessutom återigen Xbox varumärkesbyggnad.

Ska jag vara ärlig så är jag nöjd om Microsoft börjar lägga upp gamla spel och utveckla nya PC-only (*HOST*Age of Empires IV*HOST*) spel på Steam, detta ser jag bara som bonus. Med tanke på senaste tids aktivitet så kanske det inte är helt orimligt.

Får känslan av att Xbox-appen är mer ett komplement än konkurrent med Steam, men det kanske är jag som har tänkt fel.

Men frågar igen. Vad är det du vill att Microsoft ska göra?

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det är inte "spel på PC" det är Xbox varumärke på Windows.

De har redan försökt och misslyckats totalt med GFWL, nu försöker de med en ny variant Xbox app. Ser inte att det finns en marknad för den om inte folk blir inpushade i den och köper spel där "för att den följer med Windows", ungefär som IE.

DVR finns redan i väldigt många olika versioner. Visst inte fel att ha ytterligare en till, men det är ju inte direkt revolutionerande. Speciellt inte om de inte som med Nvidias Shadowplay stöjder hårdvarubaserad inspelning som har ytterst lite påverkan på prestandan med väldigt hög kvalite.

DX12 är inget nytt och har varit känt sen länge.

Fable Legends, visst ett kanske schysst spel. Inget fel i det, men det är inte PC exklusivt och är inte direkt någon storsatsning på spelande på PC.

Xbox One streaming till PC, varför är det intressant? Har man en Xbox One spelar man väl de spelen framför TV:n helst, eller? Dessutom återigen Xbox varumärkesbyggnad.

För PC gamers är det största DirectX12, vad mer väntade du dig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The-Architect:

Hela konceptet med xbox-streaming känns på något sätt helt meningslöst, varför inte bara spela på xboxen? Hade det varit åt andra hållet hade det funnits en poäng, ha en fet rigg som kan rendera högupplöst i hög kvalitet och streama till xboxen.

Jag ser ingen mening med något av alternativen... då det finns både kablar och trådlös överföring för att streama idag, och appar för fjärrkontroll via våra smartphones. Varför ska man ha en XBOX emellan?

EDIT: Och de som verkligen är intresserade av PC-spel på tv:n i vardagsrummet ordnar ju en kraftfull HTPC.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

För PC gamers är det största DirectX12, vad mer väntade du dig?

Så du har inte läst nyheterna innan? Microsoft hypade det flera gånger om att de skulle prata om "gaming on Windows" på presentationen. Då förväntar man sig något och inte bara skåpmat och Xbox.

I övrigt så lyckades jag klanta till rubriken, doh. Det skulle förstås varit Microsoft - "gaming on Windows 10". Fixade till det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Xbox One streaming till PC, varför är det intressant? Har man en Xbox One spelar man väl de spelen framför TV:n helst, eller? Dessutom återigen Xbox varumärkesbyggnad.

I följande situation, om jag hade haft en Xbox One. Frugan tittar på TV en kväll och jag skulle vilja spela på min Xbox. Frugan säger "Dra åt helvete", jag säger "Meh" och går till min dator och streamar till den istället.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Jag hoppas de bara lägger till en funktion för PC och telefoner så man kan redigera sin gamertag utan kostnad och även att man kan flytta den till en annan mail utan att behöva en xbox360, vet ej om funktionen fungerar på Xbox one än. I vilket fall, jag ska inte behöva ett Xbox för att fixa något med Xbox live nu när det är cross-platform.

Visst det går säkert att be supporten, men sist jag ringde var de anti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Så du har inte läst nyheterna innan? Microsoft hypade det flera gånger om att de skulle prata om "gaming on Windows" på presentationen. Då förväntar man sig något och inte bara skåpmat och Xbox.

I övrigt så lyckades jag klanta till rubriken, doh. Det skulle förstås varit Microsoft - "gaming on Windows 10". Fixade till det nu.

Jo men nu är det enda dom nämnt innan DirectX12 och det ska enligt MS vara ett enormt lyft för gamers, det kommer bara finnas till Windows 10 också. Sedan är ju streaming från XBONE till Windows 10 också lite med det men det som båda jag och många andra längtat efter är just DirectX. Vad är det för fler funktioner du skulle vilja se då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Finns inbyggt i Steam nu för tiden, värt att prova om du vill streama PC>PC.

Det var som fan, det måste jag kolla upp. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Inte oväntat blir DX12 exklusivt för Windows 10.

Visst, gratis uppgradering, men vissa gillar inte Metro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Inte oväntat blir DX12 exklusivt för Windows 10.

Visst, gratis uppgradering, men vissa gillar inte Metro.

vart har du läst det? lär ju fungera på 8.1 också , men garanterat inte Windows 7 eftersom den är inne på extended support.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Inte oväntat blir DX12 exklusivt för Windows 10.

Visst, gratis uppgradering, men vissa gillar inte Metro.

I Windows 10 behöver du inte ha Metro aktiverat på desktop.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Artikel på Polygon om hur PC gaming är viktigt för Microsoft.
http://www.polygon.com/2015/1/23/7877491/microsoft-pc-gaming-...

I den påminns det om att Microsoft sagt att nya Tomb Raider är "Xbox Exclusive" vilket nu kanske har betydelsen att det även är exklusivt på Xbox appen i Windows 10.

I övrigt en trailer - Xbox on Windows 10

Verkar klart vad som gäller här, det är Xbox som ska pushas som varumärke.

Permalänk
Medlem

streama xbox spel till PC är väl intressant av 2 anledningar. Streama till sin svaga platta när man ligger i sängen eller liknande.
Men främst för de som vill kunna spela xbox spel medan tv:n är upptagen av någon annan i familjen (för att se på tv t.ex.). De har sagt att de ska försöka få det att fungera så att man kan använda xboxen för vanliga mediasysslor (som styra tv:n) och samtidigt streama spel.

Så kanske inte så nyttigt för alla men ganska coolt ändå tycker jag.

Direct X12 kommer att bli spännande ocksp

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att DX12 blir "exklusivt" till W10, det kommer ju givetvis även fungera med följande versioner av Windows och kommer med största säkerhet släppas stöd till andra plattformar om det inte görs det vid release(?), har inte läst något om att det inte ska fungera på Linux eller Mac, men verkar så från de trådar jag läst?
Det jag tycker är bra med att det blir exklusivt till W10 från början är att de kan fokusera på det nya och inte behöver tänka på att göra det bakåtkompatibelt och då alternativt lägga till massa skit som inte behövs om man kör på tex W10.
Risken finns ju att det dröjer ett tag innan det stöds av Linux, kan ju förstå det när de får stöd för fler och fler spel. Om det nu skulle vara så att Microsoft tänker vara såna, så får man väl när Linux blir en standard på nya spel byta till AMD och köra mantle!
Ser fram emot DX12 som det är nu iaf! Ska bli mycket intressant!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.