Låg hastighet ned - hög uppladdning

Permalänk
Medlem

Låg hastighet ned - hög uppladdning

Hej!

Har trubbel. Har länge märkt att internet varit långsamt, och kollade idag speedtest.

Fick 2,91 mbit/s ned och 28,51 mbit/s upp.

Något är fel, vad?

Kan tillägga att det är ett mobilt 4G kort från Netgear som används. Det som jag mest är fundersam över är att uppladdningshastigheten borde vara långsammare om det är dålig täckning. Men att nedladdningen är dålig och uppladdningen är hög tyder på att det är något annat fel.

Läste omkring på nätet, och det stod att man skulle stänga av "WMM". Finns dock ingen sådan funktion i configen på routern.

Kan man på något sätt testa hastigheten till routern? Är det ping som gäller då, eller? Internet är inte riktigt min grej.

All hjälp uppskattas.

Oscar

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Hej!

Har trubbel. Har länge märkt att internet varit långsamt, och kollade idag speedtest.

Fick 2,91 mbit/s ned och 28,51 mbit/s upp.

Något är fel, vad?

Kan tillägga att det är ett mobilt 4G kort från Netgear som används. Det som jag mest är fundersam över är att uppladdningshastigheten borde vara långsammare om det är dålig täckning. Men att nedladdningen är dålig och uppladdningen är hög tyder på att det är något annat fel.

Läste omkring på nätet, och det stod att man skulle stänga av "WMM". Finns dock ingen sådan funktion i configen på routern.

Kan man på något sätt testa hastigheten till routern? Är det ping som gäller då, eller? Internet är inte riktigt min grej.

All hjälp uppskattas.

Oscar

Kolla med din leverantör, deras servrar kanske är överbelastade eller liknande. Hade samma problem för inte så länge sedan (Telia) men de löste sig efter ett tag. Internet/bredband är inte heller min grej, men google brukar lösa det mesta (om man är grym på att googla)

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower | Gigabyte GA-970A-UD3 | AMD FX-8120 4.2GHz O.C | Noctua NH-C14 (Kylare) | Sapphire Radeon R9 280x Toxic | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8 GB (4GB x2 Sticks) | Cooler Master GX Lite 600W | Samsung SSD 830 128GB | Win. 10 Pro |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av _oZZar_:

Kan man på något sätt testa hastigheten till routern? Är det ping som gäller då, eller? Internet är inte riktigt min grej.
All hjälp uppskattas.
Oscar

Till routern är svårt att mäta om det är hemmaprylar, men genom den (på lanet) kan du mäta, enklast men inte helt rättvisande är att göra en filöverföring och ta tid på den, men det finns program typ iperf som inte blandar in lagringen utan bara mäter själva överföringshastigheten.
Ping är för att mäta latens, inte hastighet.
Vad har du för router ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Till routern är svårt att mäta om det är hemmaprylar, men genom den (på lanet) kan du mäta, enklast men inte helt rättvisande är att göra en filöverföring och ta tid på den, men det finns program typ iperf som inte blandar in lagringen utan bara mäter själva överföringshastigheten.
Ping är för att mäta latens, inte hastighet.
Vad har du för router ?

En netgear aircard (AC762s) för 4G.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av _oZZar_:

En netgear aircard (AC762s) för 4G.

Det blir svårt att mäta nått via den eftersom den bara kör via radio, det skulle kräva ett skärmat labb för att ta reda på hur routern i sig presterar för annars blandar du in de lokala wififörhållandena och de kan ju inte Netgearen påverka.
Det som kanske kan påverka av inställningarna är
Leta efter uppdateringar.
basic rate välj bara 802.11n om det går.
Wi-fi performance prova de olika lägena svårt att säga exakt hur det påverkar.
Wi-fi channel, om du inte ser att nån kanal är "överfull" och bör undvikas så prova alla.
Det är väl det du själv kan göra i inställningarna, det går ju även att prova att flytta den.

Men vill du ha prestanda så ska du inte köra mobilt bredband överhuvudtaget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det blir svårt att mäta nått via den eftersom den bara kör via radio, det skulle kräva ett skärmat labb för att ta reda på hur routern i sig presterar för annars blandar du in de lokala wififörhållandena och de kan ju inte Netgearen påverka.
Det som kanske kan påverka av inställningarna är
Leta efter uppdateringar.
basic rate välj bara 802.11n om det går.
Wi-fi performance prova de olika lägena svårt att säga exakt hur det påverkar.
Wi-fi channel, om du inte ser att nån kanal är "överfull" och bör undvikas så prova alla.
Det är väl det du själv kan göra i inställningarna, det går ju även att prova att flytta den.

OKej, det kan jag testa! Jo även om jag skulle flytta den, tycker jag ändå att uppladdningshastigheten borde vara sämre än nedladdnings, eller hur?

Skrivet av mrqaffe:

Men vill du ha prestanda så ska du inte köra mobilt bredband överhuvudtaget.

Det är jag medveten om, men min fru har bundit sig till 2 år, har cirka 6 mån kvar av detta skräp innan vi kan skaffa något ordentligt. Har annars mycket bättre hastighet när jag delar nät över wifi med iPhonen till datorn än då jag använder Netgears. Och då är det samma operatör!

Har ett avtal på 100 mbit/s. Märkligt att jag då får 1/20 del av det..

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Hej!

Har trubbel. Har länge märkt att internet varit långsamt, och kollade idag speedtest.

Fick 2,91 mbit/s ned och 28,51 mbit/s upp.

Något är fel, vad?

Kan tillägga att det är ett mobilt 4G kort från Netgear som används. Det som jag mest är fundersam över är att uppladdningshastigheten borde vara långsammare om det är dålig täckning. Men att nedladdningen är dålig och uppladdningen är hög tyder på att det är något annat fel.

Läste omkring på nätet, och det stod att man skulle stänga av "WMM". Finns dock ingen sådan funktion i configen på routern.

Det fungerar kanske om du kör 11g.
Fungerar inte med 11n och apple-enheter.
Tar du bort WMM hittar inte apple(iphone iaf på 5 ghz bandet) nätet.

Kan man på något sätt testa hastigheten till routern? Är det ping som gäller då, eller? Internet är inte riktigt min grej.

All hjälp uppskattas.

Oscar

Det fungerar kanske om du kör 11g.
Fungerar inte med 11n och apple-enheter.
Tar du bort WMM hittar inte apple(iaf inte iphone 5s på 5ghz bandet) nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det blir svårt att mäta nått via den eftersom den bara kör via radio, det skulle kräva ett skärmat labb för att ta reda på hur routern i sig presterar för annars blandar du in de lokala wififörhållandena och de kan ju inte Netgearen påverka.
Det som kanske kan påverka av inställningarna är
Leta efter uppdateringar.
basic rate välj bara 802.11n om det går.
Wi-fi performance prova de olika lägena svårt att säga exakt hur det påverkar.
Wi-fi channel, om du inte ser att nån kanal är "överfull" och bör undvikas så prova alla.
Det är väl det du själv kan göra i inställningarna, det går ju även att prova att flytta den.

Men vill du ha prestanda så ska du inte köra mobilt bredband överhuvudtaget.

Skrivet av Mike73:

Det fungerar kanske om du kör 11g.
Fungerar inte med 11n och apple-enheter.
Tar du bort WMM hittar inte apple(iaf inte iphone 5s på 5ghz bandet) nätet.

Intressant! Tog bort /n och nu har jag istället 13,40 mbit/s ner och 19,93 upp. Det är ändå bättre med det, även om uppladdningen är lite långsammare. Ska kolla hur det ligger till om en stund igen!

Tack för hjälpen!

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Har nu 20,04 ned och 17,25 upp.

Hur mycket kan det skilja mellan olika kanaler? Är det bara att testa sig fram?

Tack för all hjälp, det är betydligt mer användbart!

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Det du laddar ner skickas ju från mobilmasten och ditt modem är mottagare. Tvärtom om för det som laddas upp.
Så det kan ju t ex vara så att mobilmastens mottagare har bättre känslighet än ditt modem, det kan ge den här typen av olika förhållanden i vardera riktning.
Kan också vara tvärtom så att ditt modem sänder ut signalen bättre än vad masten gör.
Det finns alltså ingen teknisk anledning till att det ska vara symmetri i en sån här överföring.
Kan du se vad för signalstyrka du har på mottagningen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av _oZZar_:

Intressant! Tog bort /n och nu har jag istället 13,40 mbit/s ner och 19,93 upp. Det är ändå bättre med det, även om uppladdningen är lite långsammare. Ska kolla hur det ligger till om en stund igen!

Tack för hjälpen!

Om du inte har en spektrumanalysator till hands så får du testa dig fram vilken kanal som är bäst, du kan använda Inssider för att få hjälp med att välja wifikanal, versioner under 4 är gratis och det som hände i 4an var stöd för 802.11ac
http://www.majorgeeks.com/files/details/inssider.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Min personliga erfarenhet av mobilt bredband är att när det är hög belastning blir nedlänken långsam men upplänken förblir någorlunda snabb (eller i alla fall betydligt snabbare än ner). Jag får ofta ut 1-5 Mbit ner men 40 upp på fredagskvällar på min mobiltelefon, inget konstigt alls när det fortfarande är så få 4G-master.
Mobilt bredband är totalt värdelöst om man inte är mycket på resande fot eller enbart läser Aftonbladet. Det är i stort sett aldrig värt kostnaden, enbart om du reser mycket och inte kommer ha tillgång till WiFi-hotspots.