Microsoft "undersöker" strömmande spel från PC till Xbox One

Permalänk
Melding Plague

Microsoft "undersöker" strömmande spel från PC till Xbox One

Kommande Windows 10 öppnar för strömmande spel från Xbox One till såväl persondatorer som plattor. Det väcker frågan om det även är aktuellt med motsatt håll.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

kanske är en dum fråga men, orkar konsolerna verkligen med streaming ok?

är ju lagom tungt när man själv streamar med datorn menar jag.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av Laggzor:

kanske är en dum fråga men, orkar konsolerna verkligen med streaming ok?

är ju lagom tungt när man själv streamar med datorn menar jag.

Det borde dem ju klara av

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Laggzor:

kanske är en dum fråga men, orkar konsolerna verkligen med streaming ok?

är ju lagom tungt när man själv streamar med datorn menar jag.

Det är inte det de menar, det de menar är att spelen spelas på datorn, komprimeras sedan, skickas över nätverket för att sedan spelas upp på konsolen.
Tekniskt sätt sätt är nog inte min beskrivning rätt men du förstår principen,spelet körs på datorn,du spelar på konsolen

Förövrigt tycker jag att det vore ett steg i rätt riktning

Permalänk

kan vara ett ganska smart applikation, dock blir du ju begränsad till 1080p medans en htpc skulle för samma pris streama 4k. jag tenkte mer 4 år fram i tiden som en htpc idag lett kan leva längre en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creepyshadow:

Det är inte det de menar, det de menar är att spelen spelas på datorn, komprimeras sedan, skickas över nätverket för att sedan spelas upp på konsolen.
Tekniskt sätt sätt är nog inte min beskrivning rätt men du förstår principen,spelet körs på datorn,du spelar på konsolen

Förövrigt tycker jag att det vore ett steg i rätt riktning

Kan det verkligen bli bra? Jag menar, styra Windows/steam/origin med xbox-kontrollen? PC-spel är oftast inte optimala för kontroller. Tvärtom förstår jag då du använder kontrollern med PC:n samtidigt som du använder en UI som är anpassat för en kontroller.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Elcentralen:

kan vara ett ganska smart applikation, dock blir du ju begränsad till 1080p medans en htpc skulle för samma pris streama 4k. jag tenkte mer 4 år fram i tiden som en htpc idag lett kan leva längre en.

Xbox One ska fixa 4K-upplösning. Anledningen till att spelen körs i lägre upplösningar är brist på prestanda/anledning att skruva upp det högre.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av Dimestam:

Xbox One ska fixa 4K-upplösning. Anledningen till att spelen körs i lägre upplösningar är brist på prestanda/anledning att skruva upp det högre.

aja då är det sweet trodde dom körde vanlig hdmi, då har dom tryckt i en nyare hdmi adapter. att dom inte kör spel i 4k det förstår nog alla. spel programmerare har inget intresse för 60hz och 1080p för konsoler just nu dom trycker bara in en massa av polygoner.

man kan ju inte bygga meningar -_-
Permalänk
Medlem

Skulle vara riktigt bra om det gick att streama från PC till Xbox. Skulle göra det mycket smidigare att spela PC spel med handkontroll på PC utan att behöva krångla med trådlösa adaptrar och annat stuff för att få handkontrollen att fungera på PC.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Varför skulle man vilja spela PC spel via konsolen? Har man en speldator vill man väl spela på den?
Alternativt koppla in en HDMI från datorn till TVn och spela på den.

Konsol->PC är väl en sak, om någon familjemedlem vill titta på TVn så kan man ju strömma till sin PC, men åt andra hållet låter ju rätt konstigt?

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Kan det verkligen bli bra? Jag menar, styra Windows/steam/origin med xbox-kontrollen? PC-spel är oftast inte optimala för kontroller. Tvärtom förstår jag då du använder kontrollern med PC:n samtidigt som du använder en UI som är anpassat för en kontroller.

Styr med kinect?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Varför skulle man vilja spela PC spel via konsolen? Har man en speldator vill man väl spela på den?
Alternativt koppla in en HDMI från datorn till TVn och spela på den.

Konsol->PC är väl en sak, om någon familjemedlem vill titta på TVn så kan man ju strömma till sin PC, men åt andra hållet låter ju rätt konstigt?

Om man vill köra PC-spel i vardagsrummet men inte orkar flytta på 30kg dator+tangentbord+mus mm?

Permalänk
Medlem

Phil Spencer är spel historians mest talande bullsh*tare

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Om man vill köra PC-spel i vardagsrummet men inte orkar flytta på 30kg dator+tangentbord+mus mm?

Då har man förslagsvis redan sin dator i vardagsrummet inkopplad direkt till TV/Projektor och då räcker det med att aktivera handkontrollen, göra TV/Projektor till huvudskärm och sedan fritt fram att spela. Xbox One ser jag inte nyttan av att ha som mellansteg.

Permalänk
Medlem

Vore nice om de gjorde det möjligt att spela PC-spel på Xbox. Det borde vara fullt möjligt i och med att Xbox kör Windows och bygger på x86-arkitektur med både CPU och GPU från AMD. Det är i stort sätt en vanlig PC, så ge oss Steam till Xbox FFS!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Kan det verkligen bli bra? Jag menar, styra Windows/steam/origin med xbox-kontrollen? PC-spel är oftast inte optimala för kontroller. Tvärtom förstår jag då du använder kontrollern med PC:n samtidigt som du använder en UI som är anpassat för en kontroller.

Väldigt många spel blir portade från konsoler, där handkontroll är standard. Skulle vilja påstå motsatsen - få av dessa spel är optimala med mus + tangentbord.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Då har man förslagsvis redan sin dator i vardagsrummet inkopplad direkt till TV/Projektor och då räcker det med att aktivera handkontrollen, göra TV/Projektor till huvudskärm och sedan fritt fram att spela. Xbox One ser jag inte nyttan av att ha som mellansteg.

Det gör att du dels slipper byta mellan vad handkontrollen är kopplad till(pc eller xbox beroende på vad du ska spela på, ett riktigt irriterande mellansteg) och det gör att du inte behöver ha din PC i vardagsrummet eller en sladd som går genom hela bostaden.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Varför skulle man vilja spela PC spel via konsolen? Har man en speldator vill man väl spela på den?
Alternativt koppla in en HDMI från datorn till TVn och spela på den.

Konsol->PC är väl en sak, om någon familjemedlem vill titta på TVn så kan man ju strömma till sin PC, men åt andra hållet låter ju rätt konstigt?

10 meter hdmikabel genom en vägg skulle väl gå att lösa i mitt fall, blir svårare med styrningen. :/

Permalänk
Medlem

Skulle varit nice om de undersökte möjligheten att spela Xbox spel på PC istället...

Utan att strömma det från ett Xbox.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Får skamset erkänna att Xbox börjar kännas mer och mer lovande. Man kanske helt enkelt ska byta bort ps4:an mot en X1

Permalänk
Medlem

"People ask about the streaming in the opposite direction — can I stream from my PC to my Xbox? — and I'll just say it's something that we're really looking at," Spencer said.

MEN JISSES!! Detta är ju så självklart att jag slår dubbelvolter. Spencer demade att han har ett Steam konto och som Xbox chef måste han ha en Xbox One. Hur kan han själv inte bara känga in dörren hårt på jobbet dag 1 och skrika "MY PC GAMES ON MY XBOX NOOOOOOW! MAKE IT HAPPEN!"
Nä han får höra att andra är intresserade för att titta på det... men va då, ingen i MS utvecklingsteam eller ledning vill ha detta?

Att Xbox One behöver hjälp med att nå 1080p/60 har varit uppenbart (och tragiskt) sen systemet släpptes.
Och Valve pushar för att spela PC spel på HDTV'n.
Sony har inget sätt att nå PC spelarna eller dra nytta av kraftfulla spel PCs.

MS har ju öppet mål och straffspark. PC Windows & Xbox unite.
Med CPU&GPU stöd av en lokal Spel PC så borde 1080p/60 inte vara något problem, hell lägg till mera fysik & AA så Sony gråter.
Och köra alla PC lir (steam, gog, origin, uplay, butiköp) från en Win10 PC vore självklart på HDTV via Xboxen.
Xbox One'n säljer mera Win10 licenser. Och Win10 säljer mera Xbox One.

Permalänk
Medlem

Kommer det vara möjligt att köpa och spela spel som det kommande forza 6 eller kommande xbox exclusives via datorn? utan att äga ett XBONE?

Visa signatur

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Det gör att du dels slipper byta mellan vad handkontrollen är kopplad till(pc eller xbox beroende på vad du ska spela på, ett riktigt irriterande mellansteg)

Tror du missade min huvud poäng att skippa xboxen helt, då är handkontrollen alltid kopplad till PCn

Skrivet av Marinlik:

och det gör att du inte behöver ha din PC i vardagsrummet eller en sladd som går genom hela bostaden.

Sladd lär du behöva oavsett om du har datorn i annat rum eftersom video/spel över trådlöst är värdelöst ( både datamängd och latency )

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeliaz:

Kommer det vara möjligt att köpa och spela spel som det kommande forza 6 eller kommande xbox exclusives via datorn? utan att äga ett XBONE?

Nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Kan det verkligen bli bra? Jag menar, styra Windows/steam/origin med xbox-kontrollen? PC-spel är oftast inte optimala för kontroller. Tvärtom förstår jag då du använder kontrollern med PC:n samtidigt som du använder en UI som är anpassat för en kontroller.

Du kan väldigt lätt se på Steam vilka spel som kan användas med handkontroll, och med "handkontroll" menas Xbox 360-kontrollen eftersom det är i princip standarden på PC nu. Vad som gör att de troligtvis inte gör detta är däremot att spel på PC är mycket billigare, kan använda över flera generationer utan att behöva komma i en HD-remaster och är oftast snyggare, så det kommer nog minska efterfrågan på X1-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Tror du missade min huvud poäng att skippa xboxen helt, då är handkontrollen alltid kopplad till PCn

Sladd lär du behöva oavsett om du har datorn i annat rum eftersom video/spel över trådlöst är värdelöst ( både datamängd och latency )

En dator är inte speciellt snyggt att ha i vardagsrummet.
Kanske om man hade kontroller med så hög signalstyrka så man kunde ha datorn i ett annat rum

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

En dator är inte speciellt snyggt att ha i vardagsrummet.

Det är väl upp till dig själv och vad du gör det till?

Tycker du inte datorn är snygg kan du gömma den bakom soffan, eller under ett skrivbord, dra in allt kablage i listerna/väggen/bordet.

Eller så kan du lyfta fram din speldator om du är stolt gamer och vill visa upp den på samma sätt som man visar upp böcker/filmer/spel man gillar i bokhyllan.

Finns gott om inspiration i galleriet för båda alternativen och det enda som begränsar en "snygg" setup är din egen ambitionsnivå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Det är väl upp till dig själv och vad du gör det till?

Tycker du inte datorn är snygg kan du gömma den bakom soffan, eller under ett skrivbord, dra in allt kablage i listerna/väggen/bordet.

Eller så kan du lyfta fram din speldator om du är stolt gamer och vill visa upp den på samma sätt som man visar upp böcker/filmer/spel man gillar i bokhyllan.

Finns gott om inspiration i galleriet för båda alternativen och det enda som begränsar en "snygg" setup är din egen ambitionsnivå...

Men då blir det ju ett elände när man vill sitta i fred o lira battlefield o dricka pilsner i "pojkrummet" medans damen kollar på sina eländiga serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Men då blir det ju ett elände när man vill sitta i fred o lira battlefield o dricka pilsner i "pojkrummet" medans damen kollar på sina eländiga serier.

Inte är väl damen vaken 03:27 en vardag när du sitter vid datorn? Jag är säker på att vardagsrummet hade fungerat utmärkt

Hela argumentet handlar dock om att spela på stora skärmen, och det går ju inte om det skall kollas på serier på samma skärm helt oavsett vad datorn eller xboxen står.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Inte är väl damen vaken 03:27 en vardag när du sitter vid datorn? Jag är säker på att vardagsrummet hade fungerat utmärkt

Hela argumentet handlar dock om att spela på stora skärmen, och det går ju inte om det skall kollas på serier på samma skärm helt oavsett vad datorn eller xboxen står.

Är på jobbet

Det ena alternativet kanske inte är optimalt i alla lägen. Nu kommer jag inte köpa några MS grejjer så det kvittar för min del, men fler möjligheter för xboxägare är väl inte så dumt?