Permalänk

Linux på Chromebook

Jag har en liten Toshiba Chromebook 1 som jag tänkte konvertera till portabel reservdator: http://www.chromium.org/chromium-os/developer-information-for...

Det finns mängder med guider om hur man använder Chrubuntu för att köra både ChromeOS och Linux, men, jag är snarare intreserad av att kasta ut Chrome helt och köra en ren linux.

Här börjar dock förvirringen. Informationen som finnes är verkar mest vara i spridda skurar, och jag har varit inlåst i Windowsbubblan nästan hela mitt liv, så är minst sagt grön på detta.

Jag hittar dels att man ska låsa upp Write-protection på firmware med en fysisk switch/jumper/skruv, beroende på modell, och flasha seaBios för att kunna installera linux från USB-minne.

Men på annat håll antyds att seaBios egentligen bara behövs på burkar äldre än Haswell, vissa guider installerar linux från USB-minnen utan att peta på några jumprar alls.

Det antyds att man ska börja med att göra en backup av systemet för att kunna återställa ChromeOS, men sedan även att den går att återställa från internet direkt med script i datorn.

Och tja. jag är minst sagt lite vilsen
Jag skulle gärna lägga ett par veckor av trial and error på detta, men det vore trevligt om jag kunde få mig mig en färdig linuxlaptop upp till fjällen nästa vecka

Så tja. Någon som är van vid denna processen, har gjort den nyligen, och kanske har några inputs på vägen?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Permalänk

Det där är Crouton, en "halv" linux som kör bredvid Chrome OS.

Anyway, jag har kör en ren Xubuntu nu, efter en natt med diverse trial and error.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Hedersmedlem

Semirelaterat så läste jag nyligen att det i och med Chrome OS M41 ska ha blivit enklare att boota till alternativa OS på Chromebooks genom "Debugging features" i "Developer mode".

Hur användbart det kan vara att boota ett fullt system från USB i stället för att installera direkt på den inbyggda SSD:n beror väl på situation, antar jag. Möjligen förenklar det installationssteget på något sätt, även om jag personligen inte har någon Chromebook att experimentera med.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

snadstrom, du har inte lust att dela med dig av tillvägagångssättet? Har själv gått i samma funderingar men inte fått tummen ur och skridit till verket ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yolandi:

snadstrom, du har inte lust att dela med dig av tillvägagångssättet? Har själv gått i samma funderingar men inte fått tummen ur och skridit till verket ännu.

Skulle också vilja veta. Har inte din toshiba bay trail? Sägs ju att det inte finns något seabios-hack till dessa...? Man kan för övrigt köra crouton i en tab numera, betydligt elegantare lösning än den tidigare med switchande mellan olika fönsterhanterare. Jag kör ubuntu 14.04 via en sån, funkar fint.

Permalänk
Medlem

debian cb30-102 plm01e

aktivera developer mode.
ladda ner debian och skapa en bootbar usb med hjälp av unetbootin.
starta datorn och boota på usb stickan genom att trycka CTRL+L direkt datorn startar.
installera debian på samma sätt som vilken dator som helst..
jag kör xfc som gui och allt fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akius:

Skulle också vilja veta. Har inte din toshiba bay trail? Sägs ju att det inte finns något seabios-hack till dessa...? Man kan för övrigt köra crouton i en tab numera, betydligt elegantare lösning än den tidigare med switchande mellan olika fönsterhanterare. Jag kör ubuntu 14.04 via en sån, funkar fint.

Jag har också kört Crouton i tab på sistone, använder datorn mest i skolan men skulle även vilja kunna använda den som felsök/pentest men i Crouton har en inga kontroller över t.ex. wifi eller dylikt av hårdvaran. Samt att den inte verkar känna igen om jag stoppar in ett externt wifi-kort, vilket vore guld om det funkade.

Ni som lyckats porta över helt till Linux, finns det enkla alternativ för att helt återställa till ChromeOS?