Applikation för att utöka sitt ordförråd

Permalänk
Medlem

Applikation för att utöka sitt ordförråd

Hejsan Sweclockers!

Fick en tanke att jag bör fortsätta att utöka mitt ordförråd då det är väldigt tillfredsställande att ha exakt rätt ord för rätt situation.
Min tanke flöt då över till att jag vill ha det i mobiltelefonen, i form av en applikation.
Jag har hittat två stycken applikationer som gör detta efter lite googlande. Dessa två är "Ordförråd Synonymer Antonymer" och "Norstedts svenska quiz".

Min fråga är helt enkelt: Vet du någon gratisapplikation till Android som hjälper en att öka sitt ordförråd? Vad heter den?

Tack på förhand//
Fredrik

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem

Valfri e-boksläsare och ett lånekort på biblioteket?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Som den gode Axel Wallengren skrev i slutet av 1800-talet:
”Flitigt läsa gör dig klok.
Därför läs varenda bok.”

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Läs litteratur utanför din "comfort zone" och slå upp ord du inte kan. (en bra ordbokapp kan hjälpa)

Sen när du skriver något och känner att du inte riktigt har rätt ord, ta och leta upp rätt ord på nätet via synonymer ordlistor etc, nöjd dig inte med att nästan perfekt ord.

Permalänk
Medlem

Som alla andra redan sagt läs böcker

Sedan känner du för ett större engelskt ordförråd, läs engelska böcker och slå upp det du inte kan.

Permalänk
Mattecoach

Memrise. Finns en hel del bra ordlistor där, de som är för högskoleprovet brukar innehålla en del nya ord.

Permalänk
Medlem

SAOL, Svenska Akademiens Ordlista. Gratis app till iOS, Android och Windows Phone.
Vet inte hur den här är, "Alla Svenska Ordbok". Finns till Android, gratis.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Läs inte bara vilka böcker som helst, ta gärna nån klassiker så du får även lite mer historiska ord. Språket blir mycket mer intressant när man får ett djupare perspektiv på hur det sett ut och hur det utvecklats. Strindberg är en grym ordkonstnär t.ex. Lagerlöf är också bra men har inte samma lekfulla attityd till svenskan.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Som den gode Axel Wallengren skrev i slutet av 1800-talet:
”Flitigt läsa gör dig klok.
Därför läs varenda bok.”

Skrivet av CTH:

Läs litteratur utanför din "comfort zone" och slå upp ord du inte kan. (en bra ordbokapp kan hjälpa)

Sen när du skriver något och känner att du inte riktigt har rätt ord, ta och leta upp rätt ord på nätet via synonymer ordlistor etc, nöjd dig inte med att nästan perfekt ord.

Skrivet av Alpha77:

Som alla andra redan sagt läs böcker

Sedan känner du för ett större engelskt ordförråd, läs engelska böcker och slå upp det du inte kan.

Skrivet av crumpets:

Läs inte bara vilka böcker som helst, ta gärna nån klassiker så du får även lite mer historiska ord. Språket blir mycket mer intressant när man får ett djupare perspektiv på hur det sett ut och hur det utvecklats. Strindberg är en grym ordkonstnär t.ex. Lagerlöf är också bra men har inte samma lekfulla attityd till svenskan.

Jag läser rätt mycket böcker, i alla fall i jämförelse med de flesta jag umgås med. Detta är dock inte frågan jag ställer. Jag söker en APPLIKATION till Android som hjälper mig med detta. Jag förstår att ni som skriver "läs böcker" har en god tanke dock är det inte ett svar på min fråga och jag får då be er att håller er on topic.

Att tillägga är att jag har börjat testa "Norstedts Svenska Quiz" och "Antonyms och Synonyms". Antonyms och Synonyms var helt värdelös när man ställde in den på svenska för framtida referens. Norstedts Svenska Quiz har ett mycket bättre upplägg och jag skall testa den ett tag.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

SAOL, Svenska Akademiens Ordlista. Gratis app till iOS, Android och Windows Phone.
Vet inte hur den här är, "Alla Svenska Ordbok". Finns till Android, gratis.

De två apparna då hänvisar till är bra appar när man vet ett ord man vill få förklarat. Dock finns det ingen lärofunktion där den väljer ord och testar min kunskap på något vis. Bra tips dock!

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem