Brusljud med hörlurar - förstärkare

Permalänk
Medlem

Brusljud med hörlurar - förstärkare

Hej!

Jag fick en förstärkare av en kompis som brusade något fruktansvärt när man använde headphones. Det var relaterat till trebble-knobben, och blev sågott som inte existerande med trebble på lägsta, och överröstade resten av ljudet på max.
Provade med flera hörlurar och även andra eluttag (till och med ett annat hus) men med samma brus.

Attans, tänkte jag, och köpte mig en Yamaha A-05 och flyttade av en händelse till ny lägenhet i samband med det.
Den här har dock PRECIS samma problem med hörlurar, det finns inget som helst missljud i högtalarna, utan det är enbart i hörlurar det hörs. Även detta helt relaterat till treble.

Provat med ett gäng olika hörlurar och det enda som nästan helt saknar bruset är Siberia V2. Vet inte varför. Testat lurar med olika OHM, och siberia-lurarna ligger mitt emellan i OHM.

Spelar ingen roll om det finns någon input till förstärkaren eller inte, det är samma brus med samma mängd. Blir mer brus vid högre volym, men det är ändå ett brus på absolut lägsta.

Finns det någon här som vet vad man kan göra? Vill helst ha kvar den här förstärkaren då jag älskar både dess utseende, funktioner och pris (fick den för 200).

Tack i förhand

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Rekordmedlem

Alla förstärkare ger brus men en del bara under hörbar nivå, det finns nog inte så mycket du kan göra åt det om du inte bygger om förstärkaren, du kan möjligen skaffa en hörlur med lägre känslighet så undertrycker du bruset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Alla förstärkare ger brus men en del bara under hörbar nivå, det finns nog inte så mycket du kan göra åt det om du inte bygger om förstärkaren, du kan möjligen skaffa en hörlur med lägre känslighet så undertrycker du bruset.

Okej, tack för svar!

Vad menar du exakt med lägre känslighet? Jag är ganska ny på det här med ljud...

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mansonite:

Okej, tack för svar!

Vad menar du exakt med lägre känslighet? Jag är ganska ny på det här med ljud...

Luren gör om inkommande el till ljud och förhållandet mellan el in och ljudnivå ut är känsligheten, det går säkert att hitta lurar som skiljer 20dB om man letar, lägre känslighet innebär att du inte kommer att höra bruset lika mycket eftersom bruset har en konstant nivå men du behöver vrida upp nivån på "nyttojudet" om du har en lur med lägre känslighet, det gör att brusnivån sjunker relativt det ljud du vill höra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Luren gör om inkommande el till ljud och förhållandet mellan el in och ljudnivå ut är känsligheten, det går säkert att hitta lurar som skiljer 20dB om man letar, lägre känslighet innebär att du inte kommer att höra bruset lika mycket eftersom bruset har en konstant nivå men du behöver vrida upp nivån på "nyttojudet" om du har en lur med lägre känslighet, det gör att brusnivån sjunker relativt det ljud du vill höra.

Okej, jag tror jag hajjar. Tack!

Vore det annars något att skaffa sig en separat hörlursförstärkare? Eller lider sånna av samma problem?

Är väldigt sugen på ett par Beyerdynamic Custom One Pro, som har en känslighet på 96 dB/m
Siberia-lurarna där bruset inte finns har 112 dB/mW.
Dock så har mina q-pad qh90, som har massor av brus, en känslighet på 98 dB/mW.

Förstår inte riktigt hur dessa siffror går ihop

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mansonite:

Okej, jag tror jag hajjar. Tack!

Vore det annars något att skaffa sig en separat hörlursförstärkare? Eller lider sånna av samma problem?

Är väldigt sugen på ett par Beyerdynamic Custom One Pro, som har en känslighet på 96 dB/m
Siberia-lurarna där bruset inte finns har 112 dB/mW.
Dock så har mina q-pad qh90, som har massor av brus, en känslighet på 98 dB/mW.

Förstår inte riktigt hur dessa siffror går ihop

Det kanske hörs mera på vissa lurar om de har ojämn frekvensgång tex höjd nivå i diskanten. Det kan också vara så att tillverkarna inte anger vettiga siffror, spelheadset är för det mesta inte särskilt seriöst specificerade jämfört med en hörlur från nån av de seriösa tillverkarna.

En separat hörlursförstärkare kan göra skillnad år båda hållen när det gäller bruset, en del rörförstärkare har rätt mycket brus medan de flesta halvledarbaserade är ganska tysta, men det låter ju som om din förstärkare är ganska brusig.
Det kan ju även gå att modda din förstärkare för att sänka brusnivån, tex koppla förbi tonkontrollsteget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.