Beställa så säkert som möjligt på Ebay

Permalänk

Beställa så säkert som möjligt på Ebay

Vet inte om jag skriver i rätt forumdel nu, men jag har en undran.

Köpte ett moderkort (Asus P8Z77-V Premium) på marknaden för ett tag sedan men det ingick ingen IO-sköld. Funderade på att köra utan, men sen hittade jag denna annons på ebay: http://www.ebay.com/itm/new-ASUS-I-O-Shield-for-P9X79-P9X79-PRO-P9X79-DELUXE-P8Z77-V-PREMIUM-P8Z77-M-PRO-/251258666433
Tänkte försöka mig på att beställa en.

Nu undrar jag dock, vad är det säkraste sättet att betala när man köper något från Kina på ebay? Jag bryr mig inte så mycket om jag betalar och inte får varan (det rör sig bara om 90 spänn) men jag vill inte få kontouppgifter kapade osv.

Ska man betala via Paypal (har inte det) eller kortbetalning? Vad är bäst?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Tror att kortbetalningen är via PayPal.

Permalänk
Medlem

Paypal.
Ebay kan hjälpa dig med pengarna tillbaka om inte varan kommer fram. Men oftast får du det direkt från säljaren. De brukar vara hjälpsamma.
Även Paypal kan hjälpa dig. De kan betala din returkostnad om du skulle behöva returnera något.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem

Säljaren du kollar på har ju även över 99% positiv feedback. Tvivlar på att han kommer sno dina uppgifter även om du ger dom till honom

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heffaklumpmamma:

Ska man betala via Paypal (har inte det) eller kortbetalning? Vad är bäst?

Av den säljaren är det paypal som gäller, du får inte välja.

Permalänk
Medlem

Även jag stödjer shopping på eBay, med betalning via PayPal. Om man sen väljer att skaffa ett eget PayPal konto, eller bara göra betalningen med kredit/betalkort via PayPal är fritt val.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Handlat massor på ebay. Kör på Kortbetalning
Får man inte grejen inom 1 mån så får
man pengar tillbx. Hänt några ggr.

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Medlem

Dem flesta som säljer på ebay accepterar bara paypal som val, har börjat handla en hel del på ebay och allt funkar prima, på dem flesta sakerna så gäller även ebay's money back guarantee

Permalänk
Medlem

Kontakta Asus på forumet angående I/O. Kanske du kan få ett om det finns.
http://www.sweclockers.com/forum/146-asus/

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Kontakta Asus på forumet angående I/O. Kanske du kan få ett om det finns.
http://www.sweclockers.com/forum/146-asus/

Tack för tipset!

Såg att det fanns att beställa på deras amerikanska shop, dock kostade den ca 300 kr och dessutom fick man betala frakt. Inte värt.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Rekordmedlem

Det viktigaste är att aldrig lämna ut sitt riktiga kortnummer till ställen som lagrar det som tex Paypal och de tar inte heller e kort längre så därför bör man använda funktionen för att föra över pengar till Paypalkontot från banken, Paypal har numera konto i alla större banker så det går att föra över pengarna utan fördröjning och man slipper helt ifrån riskerna med att använda fysiska kreditkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det viktigaste är att aldrig lämna ut sitt riktiga kortnummer till ställen som lagrar det som tex Paypal och de tar inte heller e kort längre så därför bör man använda funktionen för att föra över pengar till Paypalkontot från banken, Paypal har numera konto i alla större banker så det går att föra över pengarna utan fördröjning och man slipper helt ifrån riskerna med att använda fysiska kreditkort.

PayPal tar inte kort längre? Märklig förändring, men det stämmer säkert. Jag har haft samma VISA kort knutet till PayPal de senaste 10 åren. Det är klart bättre att ge sin kortinfo till PayPal, än till de 100 talet olika siter man har använt PayPal kontot för att handla från. Utan att "verifiera" vem man är fick man inte handla för speciellt mycket, och att hålla på och skapa nya konton allt eftersom gränsen överskrids var inte speciellt roande. Så det var den bekvämaste lösningen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

PayPal tar inte kort längre? Märklig förändring, men det stämmer säkert. Jag har haft samma VISA kort knutet till PayPal de senaste 10 åren. Det är klart bättre att ge sin kortinfo till PayPal, än till de 100 talet olika siter man har använt PayPal kontot för att handla från. Utan att "verifiera" vem man är fick man inte handla för speciellt mycket, och att hålla på och skapa nya konton allt eftersom gränsen överskrids var inte speciellt roande. Så det var den bekvämaste lösningen.
B!

Läs en gång till lite långsammare "Paypal tar inte e kort längre". Men till ditt försvar så bör det ju stå e-kort imho

Permalänk
Skrivet av RubberDucc:

Läs en gång till lite långsammare "Paypal tar inte e kort längre". Men till ditt försvar så bör det ju stå e-kort imho

skämtar du eller? sämsta beslutet någonsin isf...

hur fan ska ja betala på nätet nu va ju ända som funkade via internethandel innan för min del då jag inte vill ha någon riktigt visakort ute skenandes på nätet i onödan.

men de har väl gjort så för att man ska bli tvingad att använda deras totalt värdelösa växlingskurs istället för bankens / visa? ingen koll på vems de går på vid kortbetalning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av RubberDucc:

Läs en gång till lite långsammare "Paypal tar inte e kort längre". Men till ditt försvar så bör det ju stå e-kort imho

Ah... Skyller på att det är sent...

Skrivet av Rouge of Darkness:

skämtar du eller? sämsta beslutet någonsin isf...

E-kort har ju inte precis varit något alla erbjudit i alla fall, så det spelar kanske inte så stor roll.

Skrivet av Rouge of Darkness:

men de har väl gjort så för att man ska bli tvingad att använda deras totalt värdelösa växlingskurs istället för bankens / visa? ingen koll på vems de går på vid kortbetalning.

Nä, det kan du glatt välja om du knyter ett kort till deras tjänst.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ah... Skyller på att det är sent...

E-kort har ju inte precis varit något alla erbjudit i alla fall, så det spelar kanske inte så stor roll.
B!

ger denna en facepalm...

minskar säkerheten...
även om inte alla banker erbjudit detta så är det ju ändå ett steg bakåt i säkerheten enligt då det iaf inte hade nån betydelse om det kortnummret kom löst på internet istället för ett kort till lönekontot där de kan dra så mycket man vill till kosingen är slut.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nah inte ska det vara några problem med det där, om du betalar via Paypal.

Använd bara inte Paypals egen "valutakonverterare", de momsar rätt bra på kursen. Dra det direkt på kortet, i utländsk valuta när du köper. Det är en sak du bestämmer och måste bocka i när du går igenom köpet hos Paypal.

Brukar själv bara hålla mig till dom med >99.6% rating. Sedan kan man ju kolla deras negativa omdömen och se ifall det är realistiska argument de har att komma med för att ge ett minus åt försäljaren om det är något lägre.

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Nah inte ska det vara några problem med det där, om du betalar via Paypal.

Använd bara inte Paypals egen "valutakonverterare", de momsar rätt bra på kursen. Dra det direkt på kortet, i utländsk valuta när du köper. Det är en sak du bestämmer och måste bocka i när du går igenom köpet hos Paypal.

Brukar själv bara hålla mig till dom med >99.6% rating. Sedan kan man ju kolla deras negativa omdömen och se ifall det är realistiska argument de har att komma med för att ge ett minus åt försäljaren om det är något lägre.

Inom min bank var skillnaden inte stor i för sig handlade jag bara för under 500kr. Det måste vara rätt nytt att man kan välja banken eller paypal? har bara sett den ploppa upp i fjol (kan ju ha inte tänkt på den tidigare). Fick oavsett vilket val betala valuta växlingen, dock när jag valde bankens visste jag inte hur mycket.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ger denna en facepalm...

Varsågod. Jag håller inte med, men visst.

Skrivet av Rouge of Darkness:

minskar säkerheten...
även om inte alla banker erbjudit detta så är det ju ändå ett steg bakåt i säkerheten enligt då det iaf inte hade nån betydelse om det kortnummret kom löst på internet istället för ett kort till lönekontot där de kan dra så mycket man vill till kosingen är slut.

Det är ju det som är poängen. Ditt nummer ska inte komma på vift till att börja med, och e-korten har problemet att de är en mycket dålig lösning för att verifiera vem du faktiskt är. Så för PayPals säkerhet, om än inte din, är det klart bättre med riktiga kort, samtidigt som det inte är sämre för din del.
Möjligen "sämre" för att du har minskad valfrihet, men det är nog allt.

Skrivet av Broken-arrow:

Det måste vara rätt nytt att man kan välja banken eller paypal?

Ska inte svära på det, men jag har för mig att det är ett par år sedan jag gjorde det valet. Men jag har som sagt ett kort anslutet till kontot, så jag gjorde det valet i någon meny med inställningar på PayPals sida, och inte som ett "val" när jag genomförde någon betalning.

Skrivet av Broken-arrow:

Fick oavsett vilket val betala valuta växlingen, dock när jag valde bankens visste jag inte hur mycket.

Bankens växlingskurs ska stå på deras sida. Så vitt jag vet är det "nästan alltid" bättre att använda bankens växlingskurs, PayPals är ruskigt dålig, men de ska ju tjäna pengar på nått.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.