ASUS z87-A - Samsung SSD 850 Evo - Intel Core i5-4570 - Corsair Vengeance Low Profile 8GB DDR3 1600

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

ASUS z87-A - Samsung SSD 850 Evo - Intel Core i5-4570 - Corsair Vengeance Low Profile 8GB DDR3 1600

Ny länk: www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/113686

Några tips och idéer på förbättringar?

Är det någon idé att kolla på delar i 1155? Dom känns outdated? Jag har inte byggt på ett tag så jag började spana på delar först igår.

Chassi (Antec p180b) och nät (har för mig att det är Corsair 750W) finns.

Permalänk
Medlem

Hade kört på en "Samsung SSD EVO 850-Series 120GB" ist om du har råd men annars en Intel.

Är det värt att lägga pengarna på en i7 istället?
- Beror helt och hållet på vad du tänkt använda datorn till, ska du endast spela och _inte_ streama/rendera videos etc så är en i5a det självklara valet iom. att den presterar precis lika bra i spel som en i7a.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 15" - AMD Ryzen™ 7 5800H - Nvidia GeForce RTX 3070 (W)130 - 16 GB DDR4 3200MHz - M.2 PCIe NVMe SSD 1000 GB - ASUS VG259QM 240hz

Permalänk

Jag hade också tagit Samsung 850 evo istället. Dock 250gb.

Visa signatur

Bitfenix Neos lila - i5 4690K - Asus Radeon R9 280 DirectCU II 3GB - Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - 850 EVO 250GB - WD Blue 1TB - Crucial Ballistix Sport DDR3 2x4GB - XFX PRO 850W - Samsung SH-224DB - Speedlink Rapax.

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

Nu är den uppdaterad. Jag tycker detta verkar vara den vettigaste setupen med den budget jag har på 5000?

Permalänk
Entusiast

Haswell Refresh hade varit att föredra, exempelvis i5 4460, då det är mycket bättre kylpasta under IHSen på dem, samt lite annorlunda fysisk struktur för bättre strömförsörjning. Dock så har du ett Z87-A, vilket är troligen p.g,a det fina priset? Och om inte det skeppas med ett senare BIOS så finns inte stödet där för de nya CPUerna, så om du vill ha en Refresh CPU så lär du flasha BIOS först, kanske är för mycket krångel? Känner du att du aldrig kommer att använda överklockning (du har ändå inte en K CPU), så kan du lika gärna byta till ett mobo med Refresh stöd och köra på det istället. (ex. Z97, H97)

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av Jonssown:

Haswell Refresh hade varit att föredra, exempelvis i5 4460, då det är mycket bättre kylpasta under IHSen på dem, samt lite annorlunda fysisk struktur för bättre strömförsörjning. Dock så har du ett Z87-A, vilket är troligen p.g,a det fina priset? Och om inte det skeppas med ett senare BIOS så finns inte stödet där för de nya CPUerna, så om du vill ha en Refresh CPU så lär du flasha BIOS först, kanske är för mycket krångel? Känner du att du aldrig kommer att använda överklockning (du har ändå inte en K CPU), så kan du lika gärna byta till ett mobo med Refresh stöd och köra på det istället. (ex. Z97, H97)

Med tanke på att jag köpte min senaste dator 07 och endast har uppgraderat grafikkortet 2-3 gånger sedan 07 så känner jag själv att jag inte behöver ha det absolut senaste. Jag överväger gärna att köpa andra delar men då ska det vara pga. att jag är i behov av vissa funktioner.
Hur mycket kommer jag att vara i behov av Refresh? Vad gör den funktionen?

Jag kommer att klocka cpu. Jag har fin låda och bra kylare. Kylpasta kan jag hantera men vill inte gärna lägga ny mellan cpu och plåten det första jag gör

Jag har för mig att jag läste någonstans om att man kan flasha bios på dessa mobo utan att ha några komponenter installerade överhuvudtaget. Kan minnas fel!
Dock så skiljer det ju inte så mycket i pris mellan ett z87 och ett z97/h97. Men frågan är då vilket av dessa man ska välja och varför?
Ser inga direkta skillnader på Z och H förutom några 100:- i pengar. Vad är det för skillnad?