Full-HD med i3. Funkar det??

Permalänk
Medlem

Full-HD med i3. Funkar det??

Hej jag är ute efter en ny bärbar dator i 13 tums klassen och fastnade för denna:

http://www.inet.se/produkt/1972382/acer-aspire-v3-371-13-3-fu...

Jag använder datorn främst för kolla på film, streama från Netflix, youtube, viaplay osv. Min fråga är dock om processorn kommer klara av en full-HD skärm när man kollar HD filmer osv. Finns det risk att datorn känns slö?

För samma pris hittade jag även denna :

http://cdon.se/hemelektronik/acer/acer-v3-371-54td-13-3-i5-42...

med en i5 fast dock bara en HD skärm. Vill så klart helst ha en full-HD skärm men inte till priset om datorn kommer kännas slö. Vad tror ni?

Permalänk
Avstängd

Full HD videouppspelning är inget problem för någon av dagens processorer om man inte väljer en extrem budgetmodell typ AMDs E-serie eller så. i3 räcker gott och väl. Intels processorer med U är klenare än de utan men för uppspelning har det ingen större betydelse. Risk att datorn känns slö finns med alla datorer dock, men det beror ju på vad man gör och hur man hanterar diverse saker.

Permalänk
Medlem

Inga problem med hd-uppspelning, men alla datorer utan SSD kommer kännas slöa ibland.

Permalänk

funkar en i3 för o köra en rippad bluray (mt2s*) 50gb stor fil med dolby master hd 7.1?

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Hellre en dator med i3, 4gb ram och ssd som ar 4 ar gammal an en ny dator med i7, 500gb normal hd och 16gb ram salange man inte specifikt ska encoda, komprimera eller syssla med andra tunga sysslor alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte riktigt förstår det fantastiska med en ssd? Jag menar dom flesta sakerna jag kommer använda datorn till, dvs streama, kolla nerladdade filmer, surfa osv hade väl inte en ssd underlättat arbetet? Snabbare starttid är det enda jag kommer på som hade varit en fördel. Eller missar jag något??

Permalänk
Avstängd

Nej det stämmer ganska bra. Fast utöver snabbare uppstart och kortare laddningstider/installationstider så får man också bort en väldig massa småfördröjningar i gränssnittet med en SSD. Det handlar förstås inte om mycket tid eller så men det gör ganska mycket för hur snabb datorn känns subjektivt. Du slipper exempelvis fördröjningen (på någon tiondels sekund) när du öppnar utforskaren eller börjar söka i start eller så.

Permalänk
Medlem

Ofta får man fördröjningar på rätt många sekunder lite då och om man kör utan SSD för att något sker i bakgrunden, kan vara allt möjligt, t ex windows update, nån indexering, defragmentering eller liknande.

Jag har just gått från SSD till vanlig hårddisk på en av mina datorer (stoppat den i min laptop istället). Det är rätt frustrerande emellanåt.