Permalänk

GTX 970 eller 960?

Hej. Jag har tidigare haft ett Gigabyte GTX 770 men tyvärr gick det sönder och jag står nu inför det svåra valet om jag skall köpa ett 970 eller 960. Jag vill helst inte att det skall vara sämre än det jag hade tidigare. Eftersom det skiljer sig 1 500 kr mellan korten vill jag veta om 970 är värt pengarna.
Detta är det grafikkortet jag tänker välja om jag tar 970:
https://www.komplett.se/gigabyte-geforce-g1-gaming-gtx-970-4g...
Om 960 är mer prisvärt, i så fall vilket 960?

Dessa är mina komponenter:
Operativsystem: Microsoft Windows 8.1
Processor: Intel® Core™ i7-4770 3,4 GHz Processor
Moderkort: MSI Z87-G43
Minne: 8 GB Ballistix
Grafikkort: Gainward GeForce GTX 770 2 GB
Nätaggregat: Corsair CX 500

Behöver jag byta nätaggregat i något av fallen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoldupLeak:

Hej. Jag har tidigare haft ett Gigabyte GTX 770 men tyvärr gick det sönder och jag står nu inför det svåra valet om jag skall köpa ett 970 eller 960. Jag vill helst inte att det skall vara sämre än det jag hade tidigare. Eftersom det skiljer sig 1 500 kr mellan korten vill jag veta om 970 är värt pengarna.
Detta är det grafikkortet jag tänker välja om jag tar 970:
https://www.komplett.se/gigabyte-geforce-g1-gaming-gtx-970-4g...
Om 960 är mer prisvärt, i så fall vilket 960?

Dessa är mina komponenter:
Operativsystem: Microsoft Windows 8.1
Processor: Intel® Core™ i7-4770 3,4 GHz Processor
Moderkort: MSI Z87-G43
Minne: 8 GB Ballistix
Grafikkort: Gainward GeForce GTX 770 2 GB
Nätaggregat: Corsair CX 500

Behöver jag byta nätaggregat i något av fallen?

Inget av korten är värda att köpa i dagsläget. GTX 960 har undermålig prestanda för sitt pris och GTX 970 dras med minnesproblem så att det inte kan ge det som utlovas i specifikationerna och ovanpå det har många 970-kort coilwhine.

Jag brukar själv köpa Nvidia kort men i dagsläget hade jag köpt ett begagnat Radeon 280x/290 och väntat på AMD's kort som kommer till våren. Ett Radeon 280x brukar man kunna få här på torget för 1000-1200kr och det har likvärdig prestanda med ditt GTX 770 som gick sönder.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Hörru det går faktiskt att söka och på swecs framsida finns denna NYA test mellan korten! välj själv när du ser vilket som är bättre!

http://www.sweclockers.com/recension/19925-geforce-gtx-960-fr...

Permalänk
Medlem

GTX 960 är sämre än GTX 770. Även om det nu är så att GTX 970 bara kan utnyttja 3.5 GB minne effektivt så är det mycket mer prisvärt än ett GTX 960 med dagens priser.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av fantomsmurfen:

GTX 960 är sämre än GTX 770. Även om det nu är så att GTX 970 bara kan utnyttja 3.5 GB minne effektivt så är det mycket mer prisvärt än ett GTX 960 med dagens priser.

Håller med, TS bör dock kunna få det lite billigare än det som länkades.
tex.
https://www.komplett.se/evga-geforce-gtx-970-4gb-physx-cuda/8...
EVGA GeForce GTX 970 4GB; 3295kr.
Sånt här gillar jag.
"This product is covered under EVGA's 3 year warrenty which covers parts and labor."

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Inget av korten är värda att köpa i dagsläget. GTX 960 har undermålig prestanda för sitt pris och GTX 970 dras med minnesproblem så att det inte kan ge det som utlovas i specifikationerna och ovanpå det har många 970-kort coilwhine.

Jag brukar själv köpa Nvidia kort men i dagsläget hade jag köpt ett begagnat Radeon 280x/290 och väntat på AMD's kort som kommer till våren. Ett Radeon 280x brukar man kunna få här på torget för 1000-1200kr och det har likvärdig prestanda med ditt GTX 770 som gick sönder.

minnesproblemet gör inte så mycket i 9/10 fall. har ts klarat sig med 2gb klarar han sig garanterat med 3,5gb.

han sitter på ett agg på 500w som inte är av högsta kvalitet, r9 290 är lite mer än jag hade vågat på det agget.

ts, köp http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi... så sparar du en massa pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

minnesproblemet gör inte så mycket i 9/10 fall. har ts klarat sig med 2gb klarar han sig garanterat med 3,5gb.

han sitter på ett agg på 500w som inte är av högsta kvalitet, r9 290 är lite mer än jag hade vågat på det agget.

ts, köp http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi... så sparar du en massa pengar.

970 är ovärt just nu eftersom man både riskerar att få ett kort som tjuter (coilwhine) och att alla korten dras med minnesproblem som faktiskt är väldigt tråkigt.

Speciellt när nya kort kommer till våren hade jag aldrig köpt kort med kvalitétsproblem för många tusenlappar.

Edit: Denna tråden http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1349645-nu-aker-... kan vara nåt att läsa, det är långt ifrån den enda i sitt slag.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

970 är ovärt just nu eftersom man både riskerar att få ett kort som tjuter (coilwhine) och att alla korten dras med minnesproblem som faktiskt är väldigt tråkigt.

Speciellt när nya kort kommer till våren hade jag aldrig köpt kort med kvalitétsproblem för många tusenlappar.

Problemet just nu är ju då att jag inte har något alls just nu utan måste använda det inbyggda grafikkortet i moderkortet. Därför är det inte någon poäng med att vänta till våren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoldupLeak:

Problemet just nu är ju då att jag inte har något alls just nu utan måste använda det inbyggda grafikkortet i moderkortet. Därför är det inte någon poäng med att vänta till våren.

Som jag sa kan du säkert få ett Radeon 280x eller 7970 här på marknaden för runt tusenlappen. Sen får du säkert nästan tillbaka pengarna till våren när du skaffar nytt

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Som jag sa kan du säkert få ett Radeon 280x eller 7970 här på marknaden för runt tusenlappen. Sen får du säkert nästan tillbaka pengarna till våren när du skaffar nytt

Jag undrar lite över problemen gällande 970 och om de är märkbara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoldupLeak:

Jag undrar lite över problemen gällande 970 och om de är märkbara?

Det är allmänt känt att MÅNGA 970-kort lider av spoltjut (coilwhine) och bland annat därför jag själv inte investerat i ett. När det också nyligen kom fram att de inte kan nyttja sina 4GB minne heller utan problem är det ett "no-go" för mig.

Andra kan tycka annorlunda eftersom prestandan per kr är mkt bra gällande de korten, men man riskerar också mkt problem.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Ang "minnesproblemen" som numera skrivs ut som om det vore fakta. Det är det inte. Det kommer sig från ett benchmark Nai som någon kört, utan att kunna tolka ordentligt samt sedan har drevet satt igång. Personen som skrivit programmet har också gått ut och sagt att det inte är som folk tror ang 970 med det programmet http://forums.guru3d.com/showpost.php?p=4999973&postcount=807 och att det inte rapporterar som det skall.

Så innan man går ut med mer eller mindre lösa teorier som fakta bör man nog avvakta ett tag. Det kan finnas något problem men lika gärna behöver det inte finnas något.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aja82:

Ang "minnesproblemen" som numera skrivs ut som om det vore fakta. Det är det inte. Det kommer sig från ett benchmark Nai som någon kört, utan att kunna tolka ordentligt samt sedan har drevet satt igång. Personen som skrivit programmet har också gått ut och sagt att det inte är som folk tror ang 970 med det programmet http://forums.guru3d.com/showpost.php?p=4999973&postcount=807 och att det inte rapporterar som det skall.

Så innan man går ut med mer eller mindre lösa teorier som fakta bör man nog avvakta ett tag. Det kan finnas något problem men lika gärna behöver det inte finnas något.

Nvidia instämmer i att det finns ett minnesproblem. Det borde vara grund nog att inte avskriva det som spekulationer. Om det är något allvarligt eller inte allvarligt alls vete katten däremot.

http://www.sweclockers.com/nyhet/19947-nvidia-bekraftar-minne...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nvidia instämmer i att det finns ett minnesproblem. Det borde vara grund nog att inte avskriva det som spekulationer. Om det är något allvarligt eller inte allvarligt alls vete katten däremot.

http://www.sweclockers.com/nyhet/19947-nvidia-bekraftar-minne...

Fast... Nej? Nvidia har ej bekräftat att något är fel. Än. Dock har de skrivit att det är viss skillnad på 980 och 970 ang. minnet som jag förstår det? Sedan är screenshots från det felaktiga benchmarkprogrammet som blandar i system ram och ej vram med också och den är ej tillförlitlig enligt skaparen själv.

Än så länge är det massor av spekulationer och väldigt lite fakta om man läser runt på nätet. Vi lär ju snart veta hur det ligger till i alla fall. Men att läget är solklart just nu? Nej. Inte alls.

Obs. Säger inte att något inte är fel. Dock är det för motstridiga uppgifter just nu att bekräfta varken bu eller bä.

Men för att ej kapa tråden mer så kan vi fortsätta i den dedikerade om det vore så! Sorry ts

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FoldupLeak:

Hej. Jag har tidigare haft ett Gigabyte GTX 770 men tyvärr gick det sönder och jag står nu inför det svåra valet om jag skall köpa ett 970 eller 960. Jag vill helst inte att det skall vara sämre än det jag hade tidigare. Eftersom det skiljer sig 1 500 kr mellan korten vill jag veta om 970 är värt pengarna.
Detta är det grafikkortet jag tänker välja om jag tar 970:
https://www.komplett.se/gigabyte-geforce-g1-gaming-gtx-970-4g...
Om 960 är mer prisvärt, i så fall vilket 960?

Dessa är mina komponenter:
Operativsystem: Microsoft Windows 8.1
Processor: Intel® Core™ i7-4770 3,4 GHz Processor
Moderkort: MSI Z87-G43
Minne: 8 GB Ballistix
Grafikkort: Gainward GeForce GTX 770 2 GB
Nätaggregat: Corsair CX 500

Behöver jag byta nätaggregat i något av fallen?

Köp inget 960 om du vill ha likvärdiga prestanda. Då är ett 970 det du ska köra.
Här har du ett kort som netonnet kör en drive på. Har två stycken av dessa, kanonkort.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aja82:

Fast... Nej? Nvidia har ej bekräftat att något är fel. Än. Dock har de skrivit att det är viss skillnad på 980 och 970 ang. minnet som jag förstår det? Sedan är screenshots från det felaktiga benchmarkprogrammet som blandar i system ram och ej vram med också och den är ej tillförlitlig enligt skaparen själv.

Än så länge är det massor av spekulationer och väldigt lite fakta om man läser runt på nätet. Vi lär ju snart veta hur det ligger till i alla fall. Men att läget är solklart just nu? Nej. Inte alls.

Obs. Säger inte att något inte är fel. Dock är det för motstridiga uppgifter just nu att bekräfta varken bu eller bä.

Men för att ej kapa tråden mer så kan vi fortsätta i den dedikerade om det vore så! Sorry ts

You are right.
Det är en stor gröt av spekulationer för närvarande och förhastade slutsatser är inge bra.

Hade jag varit i TS skor hade jag nog inte skaffat GTX 960. Finns kort som ger mer för pengarna i dagsläget.
GTX 970 hade jag väntat några dagar med att köpa tills det framkommit lite tydligare info om läget i minnesfrågan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

970, toknöjd med mitt. Inte har jag coilwhine heller, och dessa "minnesbuggar" drabbar nog inte 99% av folket alls.

Sen ang. 960 så hade jag helt klart kört på r9 280/280x istället även om dom inte är lika strömsnåla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

970 är mer värt än 960, 280 är mer värt än 960.
Samtliga av de korten går utan problem att driva på 500w.
Det 970 jag hade tidigare hade inget coil whine överhuvudtaget.
Vill du ha något i prestanda klass med 970 så får du kolla på 290x eller 780ti.
Men om du vill ha samma prestanda som tidigare ska du absolut inte köpa ett 970. Om du överlever med lägre så skulle jag kollat på 280x.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Jag tycker du skall lägga dom 1500kr för ett 970.

Permalänk
Medlem

Vilka muppar det sitter här inne! 960 ska du inte köpa för att det är för långsamt och 970 ska du inte köpa för att det har minnesproblem. WTF? Nu verkar det som att ingen här inne vill ta i ett 970 ens med tång! 970 är ett riktigt bra kort, det levererar högre prestanda än AMDs just nu bästa kort (R9 290X) med typ halva ström/värme förbrukningen. Det säljs dessutom till strax över tre tusen (3200)

Jag skulle vilja påstå att det är det kort som har bäst pris/prestanda just nu. Kan hålla med om att det är surt att den adresserar en halv gig av tot 4 långsammare, och visst det är heller inte super kul att nVidia inte sagt ngt om det tidigare. Men... Det är trots allt ff ett riktigt bra kort.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoldupLeak:

Jag undrar lite över problemen gällande 970 och om de är märkbara?

Kör du inte spel i högre upplösning än 1080p så kommer du inte märka något alls, kör du över 1080p + en massa AA eller annat minneskrävande så finns en risk att du får visuella artefakter samt tappar ett par fps om minnesanvändningen överstiger 3,5GB vram.

I min mening är detta ett inte problem eftersom det krävs så mycket "lull lull" aktiverat att fps redan är lägre än vad jag vill spela med, sen spelar merparten i max 1080p ändå.
Nvidias 9xx serie är väl den som man hoppades kunna ta steget över 1080p i spel med och detta tror jag fortfarande man kan dock krävs det minst ett 980 kort, sen tror jag man hade behövt ett 980 även om 970 kunnat använda alla 4GB av sitt vram helt felfritt eftersom jag inte tror 970 gpu'n ger tillräckligt med fps över 1080p oavsett minnesmängd.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AxF:

Vilka muppar det sitter här inne! 960 ska du inte köpa för att det är för långsamt och 970 ska du inte köpa för att det har minnesproblem. WTF? Nu verkar det som att ingen här inne vill ta i ett 970 ens med tång! 970 är ett riktigt bra kort, det levererar högre prestanda än AMDs just nu bästa kort (R9 290X) med typ halva ström/värme förbrukningen. Det säljs dessutom till strax över tre tusen (3200)

Jag skulle vilja påstå att det är det kort som har bäst pris/prestanda just nu. Kan hålla med om att det är surt att den adresserar en halv gig av tot 4 långsammare, och visst det är heller inte super kul att nVidia inte sagt ngt om det tidigare. Men... Det är trots allt ff ett riktigt bra kort.

Nej det ger inte mer prestanda än ett R9 290x, men visst är det ett bra kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kör 970 kort, är riktigt nöjd med mina och får du ett kort med CW är det bara att byta (jag köpte på Webhallen och fick nya kort direkt)
Minnesgrejen är för de flesta inga problem och har man det problemet får man köpa kort med än mer minne.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Tycker inte att man ska REK ett kort som lider av coilwhine och felaktigheter som minnesprobem osv.
Så 970 ska du välja bort köp ett BEG 780gtx/780TI det är vad jag kommer köpa i alla fall!
Tills Nvidia släpper en ny serie med bra byggkvalite och komponenter i.

Permalänk
Medlem

GTX 970 är inte i klass med 290x och 780 Ti utan 290, så det mest prisvärda kortet i dagsläget är 290 som har sålts från 2000-3000:- med riktigt bra kylare (sapphire). 780 Ti är 6-8% sämre än 980, det skiljer ca 15-20% mellan 970 och 980

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

Det var då ett jävla tjat hit och dit.

Välj mellan dessa kort:
960 - aldrig. Finns kort som är bättre åt alla möjliga håll. Enda anledningen är den låga strömförbrukningen, men det är nästan försumbart.
970 - bra kort, men man får inte vad som utlovas. Kan även förekomma coilwhine. Köp den om du vill supporta NVidias fulspel och inte har något emot att få nästan det du ska ha.
280/X - billigt kort för bra peng, men som många klagar drar det mycket ström. Bra fortvärmare under vintern?
290/X - inte lika billigt per prestanda, men fortfarande varmt och bra kort.

Jag skulle kolla efter deals på 290/X, de verkar ha börjat med lagerrensningar lite här och där, beställde ett 290X för 2405 kr förra veckan

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag ni drar ner 970 i smutsen lite för mycket. Trots att den bara effektivt kan använda 3.5GB minne så är det fortfarande ett väldigt bra och prisvärt kort. Visst finns risk för coilwhine, men det är större chans att man får en utan coilwhine än med.

Jag tycker du ska köra på ett 970. Ett 960 är inte värt den lilla prestandaboost den ger från dit gamla 770.
Alternativt ett Radeon 290/290X.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

man läser om människor som bytt sitt 970 4-6 ggr på grund av coilwhine! och jag tycker inte att man drar ner det kortet i smutsen eftersom det är ett kort som lider av otroligt mycket coilwhine! man ska inte behöva byta kort 4-5 ggr och hoppas att man inte får coilwhine kort efter kort efter kort.

Permalänk

Fick bli ett 970 från Evga. Hoppas inte jag får några problem bara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FoldupLeak:

Fick bli ett 970 från Evga. Hoppas inte jag får några problem bara.

Köpte du det jag rekommenderade? evga gtx 970 ssc?