Permalänk

Fps drop i alla spel.

Har haft Fps drops under en längre tid nu och satte precis och lira bf4 och bevakar tempsen på processorn å grafikkortet, processorn har precis stigit till 72grader och sen helt plötsligt kommer fps dropet och det går knappt att spela. Kollar tempen igen och nu helt från ingenstans 59 grader. Kan det vara så att när processorn när en viss temp går den i något läge för att dra ner på tempen och vara orsaken till fps dropen?
CPU: AMD FX-6100
RAM: 19GB
MODERKORT: GA-970A-DS3
GRAFIKKORT: AMD radeon hd 7800 series
HÅRDDISK: 1000GB

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Lista dina prylar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vad har du för proccesor? skriv gärna ner alla datordelar.

Permalänk

Sorry sorry, Uppdaterat nu

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort i 7800 serien?

Permalänk
Medlem

72° C är väldigt varmt för en AMD cpu, tror 70° C är max temperaturen för en FX 6100 så att den throttlar är inget konstigt.
Vad har du för kylare?

Permalänk

Tror det är 7870 Dual-x
Aldrig bytt något sen jag köpte datorn, köpte den färdigbygg så antar att det är vanliga kylaren.
Ska jag testa att öppna chassit och sätta bordsfläkten och se om det ändras något ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av v1p3r_91:

72° C är väldigt varmt för en AMD cpu, tror 70° C är max temperaturen för en FX 6100 så att den throttlar är inget konstigt.
Vad har du för kylare?

Helt rätt. 70º är max.

Skrivet av rehnberg98:

Tror det är 7870 Dual-x
Aldrig bytt något sen jag köpte datorn, köpte den färdigbygg så antar att det är vanliga kylaren.
Ska jag testa att öppna chassit och sätta bordsfläkten och se om det ändras något ?

Jag tycker att du i första hand ska damma av dem med en burk tryckluft. Använd inte dammsugare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rehnberg98:

Tror det är 7870 Dual-x
Aldrig bytt något sen jag köpte datorn, köpte den färdigbygg så antar att det är vanliga kylaren.
Ska jag testa att öppna chassit och sätta bordsfläkten och se om det ändras något ?

Yes, bordsfläkten är ett klassiskt knep.

Permalänk

Har du originalkylaren på eller något annat?

Om du kan, plocka bort kylaren från processorn rengör den från allt damm. Sedan kan du sätta på ny Kylpasta också

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem

72 grader är alldeles för varmt. Du kan använda dammsugaren så länge munstycket är gjort av plast. Om du har nån hundring över så kan jag Rekommendera Cm hyper 212 evo.

Permalänk
Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk

Ska göra rent noggrant och byta kylpasta. Har nog inte gjorts sen jag köpte datorn typ 2år sen. Om det inte blir bättre får jag nog köpa en ny fläkt. Tack så hemskt mycket för hjälpen !

Permalänk

Min kompis har samma moderkort och han har samma problem, han har lyckats spåra det till att hans VRM/MOSFET blir överhettade då det kortet inte har några kylflänsar på de minnena. När dom blir överhettade dumpas fpsen totalt.

Permalänk

Har ju inte haft dessa fps drops förrens ca en månad tillbaka och har haft datorn i ca 2år så tror det är kylpastan ändå.
Men tack ändå

Permalänk

Rengör allt, byt pastan och återkom med resultat! Hoppas det funkar då.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk

Jepp ska jag göra ! Har inte bytt kylpasta förut men det tar väl ett tag innan det börjar fungera så att säga ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MRHoltik:

72 grader är alldeles för varmt. Du kan använda dammsugaren så länge munstycket är gjort av plast. Om du har nån hundring över så kan jag Rekommendera Cm hyper 212 evo.

Nej nej nej. Ett plastmunstycke gör inte dammsugande säkert. Plasten är en isolator, när luften passerar alstras det statisk elektricitet som inte kan ledas bort från munstycket. Resultatet blir ett extremt laddat munstycke, inget man vill ha i närheten av känsliga komponenter.

Det är som att ta ett pvc-rör, gnida det med kattskinn och sen rota runt med det i datorn. Inget att rekommendera.

Vill du använda dammsugaren i din dator är det fritt fram, men rekommendera inte andra att göra det samma. ESD-skador är på riktigt.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk

Du måste få bort den gamla kylarpastan, sedan applicerat du den nya... Kolla nån enkel video på youtube innan~

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk

Tjena ! Precis bytt kylpasta och allt gick som det ska (tror jag)
Läste att det kan ta 3-40 dagar innan den nya kylpastan blir "inbränd" och kyler som bäst så jag väntar och hoppas på det bästa

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rehnberg98:

Tjena ! Precis bytt kylpasta och allt gick som det ska (tror jag)
Läste att det kan ta 3-40 dagar innan den nya kylpastan blir "inbränd" och kyler som bäst så jag väntar och hoppas på det bästa

Du ska märka skillnad direkt om du har gjort rätt. Hur mycket kylpasta tog du och hur satte du på den?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Typ som ett okokt riskorn, smetade ut det över hela cpun med en tops

Permalänk

Hur är temperaturen nu? Du borde se skillnad på direkten-

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk

Inte kollat så noga men inte mycket iaf, Läste att det tar 200h för kylpastan jag använde för att bli inbränd "artic silver 5"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rehnberg98:

Inte kollat så noga men inte mycket iaf, Läste att det tar 200h för kylpastan jag använde för att bli inbränd "artic silver 5"

Den kommer att bli lite bättre efter hand, ja. Men det mesta av prestandan får du direkt. Så om du kollar dina temps nu och inte ser en ordentlig förbättring så är det bara att fortsätta felsöka.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Ser ingen förbättring....

Permalänk

Ser jag inget nytt imorgon gör jag om det.

Permalänk

Lirade lite bf4 nu och CPUn låg på 60 grader hela tiden , gick upp på 61 men inga fps drop överhuvud taget !

Permalänk

Så det har blivit en klar förbättring när du lirar BF?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk

Ja, köpte också en ny fläkt så nu är det nere på 56