Permalänk
Medlem

Photoshop laggar

Hej jag har haft photoshop hur länge som helst utan några problem men igår började det lagga extremt mycket när jag ska zooma in/ut eller när jag ska markera saker. När jag ritar laggar det inte så mycket. Detta lagg är outhärdligt och fryser skärmen i några sekunder innan något händer. Jag har testat att googla runt men hittar absolut inget så vänder mig istället till Sweclockers som hjälpt mig så många gånger förrut! Vad är problemet och hur kan jag fixa det?

Tack på förhand
//Jesper

Permalänk
Medlem

Håller du på med en stor bild varje gång(stor DPI) det händer? Eller spelar det ingen roll vilken bild du går in på?
Har du nyligen installerat en font?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Håller du på med en stor bild varje gång(stor DPI) det händer? Eller spelar det ingen roll vilken bild du går in på?
Har du nyligen installerat en font?

Det spelar ingen roll vilken bild jag väljer, har testat väldigt små bilder på några få Kb, jag har installerat både CS6 och CC versioner med samma problem.

Har varken plugins eller fonter som segar ner.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att det fungerar nu utan någon som helst anledning...

Permalänk
Hedersmedlem

Det är möjligt att du hade någon bakgrundstjänst som kickade in och krävde systemresurser "bakom kulisserna" just när det började gå långsammare. Antivirusprogram (eller virusprogram för den delen) och Windows Update är vanliga "bovar" när de kör igång schemalagda processer i bakgrunden.

Nästa gång du upptäcker att det går långsamt på detta sätt, så kolla systemresursanvändningen för att se om det är någon process som roffat åt sig mycket minne. Det du upplever brukar generellt hända när datorn börjar "swappa", dvs platsen på ditt fysiska RAM tar slut så att datorn behöver börja använda växlingsfilen (som ligger på den betydligt långsammare hårddisken) som ett sorts pseudo-RAM, och minnesresurser skyfflas in och ut mellan dessa delar beroende på vad som behövs för stunden. Just bildredigerare har en förmåga att kräva stora mängder RAM när bilder med hög upplösning redigeras.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cenrox:

Har varken plugins eller fonter som segar ner.

Det svarade ju iofs inte på frågan.
En felande font KAN skapa otroliga problem i photoshop och övriga adobe program, även om den inte används.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti