Koppla 6ohms bas med dubbla spolar till 8ohms förstärkare.

Permalänk
Medlem

Koppla 6ohms bas med dubbla spolar till 8ohms förstärkare.

Håller på pilla lite med ljudet och har en hyfsad 8" sub på 6ohm med dubbla spolar.
Skulle vilja göra en låda till den och koppla den till in 8omhs förstärkare.

Men vilket sätt är det bästa att koppla?
har hittat på kopplings scheman, ett som ger 6omhs motstånd och ett som ger 12ohms motstånd.
http://www.colomar.com/Shavano/dvc_spkr_wiring.html

Vill ju kunna spela på fullt så kan 6ohm skada min förstärkare då?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Svart, 140mm Silent Series R2 x3 | MSI Z77 MPOWER ATX | Intel Core i5 3570K 4,2Ghz (Ivy Bridge) | MSI GeForce GTX 660Ti 2048MB OC TwinFrozr | Corsair 16GB CL10 1600Mhz VENGEANCE LP Röd | Samsung SSD Basic 840-Series 120GB | WD Caviar Blue 1TB 7200rpm | Corsair Hydro H70 Core, Corsair Air series SP 120mm High Performance x2 | Corsair TX 650W V3 80+ Bronze Enthusiast Series | Samsung DVD±RW 24X DL Svart OEM

Permalänk
Medlem

Koppla i serie så du får 12ohm till och börja med.

Men vad är det för element och vad för förstärkare använder du?
Många förstärkare klarar av att lastas ner lite mer än vad som är rekommenderat men det blir lite varmt.

Tänk också på att högtalarens parametrar ändras om du bara skulle använda ena spolen.
Så om tillverkaren har en lådritning så har dom troligtvis använt båda spolarna och om du kör en spole så stämmer inte lådan 100%

Permalänk
Medlem

Försärkaren är en harman kardon avr 365

och elemntet är Från altec lansing 8" och på ca 100W RMS.
igentligen ingen spec sub men bor i ganska lyhörd lägenhet så tänkte koppla den för att inte störa grannarna för mkt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Svart, 140mm Silent Series R2 x3 | MSI Z77 MPOWER ATX | Intel Core i5 3570K 4,2Ghz (Ivy Bridge) | MSI GeForce GTX 660Ti 2048MB OC TwinFrozr | Corsair 16GB CL10 1600Mhz VENGEANCE LP Röd | Samsung SSD Basic 840-Series 120GB | WD Caviar Blue 1TB 7200rpm | Corsair Hydro H70 Core, Corsair Air series SP 120mm High Performance x2 | Corsair TX 650W V3 80+ Bronze Enthusiast Series | Samsung DVD±RW 24X DL Svart OEM

Permalänk

Du kan inte koppla in ditt element direkt till den förstärkaren. Eller ja, kan och kan, men hur kul är det att t.ex höra center eller höger surround-ljud i ett baselement? Dels blir det fel kanal som hörs, sen skickar förstärkaren ut fullregister, alltså inte så som en subb är tänkt att fungera.

Du behöver ett subwooferslutsteg som du kopplar in till "subwoofer preout" på förstärkaren.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Går ju o brygga också, Men då bränner du förstärkaren om den inte e bryggbar.. ^^

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Skrivet av Nevil:

Går ju o brygga också, Men då bränner du förstärkaren om den inte e bryggbar.. ^^

Den är garanterat inte bryggbar som du säger. Den skulle också fortfarande spela fullregister vilket inte en subb ska göra.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Rekordmedlem

Du får se det som om du har 2 element och bygga ett vanligt passivt filter per talspole och ansluta en till h och en till v frontkanal på förstärkaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du får se det som om du har 2 element och bygga ett vanligt passivt filter per talspole och ansluta en till h och en till v frontkanal på förstärkaren.

Inte att rekommendera. Om inte exakt samma ljudsignal skickas till både höger och vänster kanal, i det här fallet till båda talspolarna, så kommer talspolen ta skada, och förmodligen även förstärkaren.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av klasvonklas:

Inte att rekommendera. Om inte exakt samma ljudsignal skickas till både höger och vänster kanal, i det här fallet till båda talspolarna, så kommer talspolen ta skada, och förmodligen även förstärkaren.

Jag har svårt att tro att nått skadas och basen är för det mesta i mono så det kommer att skilja väldigt lite mellan kanalerna, jag har byggt en del passiva basar på det sättet med Seaselement och de har funkat ok, använde denna bas till de byggena:
http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/h339_a3...
Seas skriver tom i databladet att den passar att köra som gemensam bas till 2 toppar och det var så systemen såg ut, 2x2 vägs toppar och en gemensam baslåda som bildade ett passivt delat 3 vägssystem elektriskt men 2.1 mekaniskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.