Permalänk

öppna portar för filserver

Hej. Jag ursäktar i förhand för långrandig trådstart men jag är ganska ovan med nätverkskonfigurering. I dagsläget har jag ett ADSL från BBB och det sedvanliga modemet (router?) zyxel p-2601hn-f1 samt en switch som jag hittat på mitt gamla jobb. Det är en HP Procurve 8-ports switch. Till detta har jag en AP som heter D-Link DWL3200P. Zyxel- modemet fick jag spader på rätt tidigt så tryckte ihop de här grejerna och de fungerar ju bra.

Nu till problemet. Har nyligen satt upp en liten filserver med Ubuntu Server 14.04 som är kopplad till switchen med tråd såklart. Om jag vill seeda min ubuntu-torrent så går inte det då jag inte har några portar öppna. Men jag har inte en aning om hur jag ska gå tillväga. Jag har alltid öppnat portar genom portforward.com men jag kommer ju inte ens in på routern, via 192.168.1.1.

Hur ska jag gå tillväga?

Tack på förhand,

MVH joppe

Permalänk
Medlem

Jättebra fråga. Det borde vara 192.168.1.1 som du ska surfa till:
http://setuprouter.com/router/zyxel/p-2601hn-f1/login.htm

Prova att göra en reset på routern i sådana fall. Du verkar inte gjort någon komplicerad konfiguration, utan riskerar väl bara att få sätta upp wifi igen.

Permalänk
Skrivet av Talisker00:

Jättebra fråga. Det borde vara 192.168.1.1 som du ska surfa till:
http://setuprouter.com/router/zyxel/p-2601hn-f1/login.htm

Prova att göra en reset på routern i sådana fall. Du verkar inte gjort någon komplicerad konfiguration, utan riskerar väl bara att få sätta upp wifi igen.

Jag utläste av andra trådar osv att BBB låst de här modemen.

Frågan är hur jag ska göra då. Ska jag köpa ett annat modem?

Permalänk
Medlem

Jo, nog låter det som ett vettigt alternativ. Har du väl börjat med filserver så kanske det kommer till fler tjänster du vill ha. I realiteten rekommenderar jag verkligen inte att släppa in "fil-protokoll" mot en intern server, utan snarare leta rätt på något VPN. Kanske du sätter upp en VPN-server på din ubuntu helt enkelt och då behöver du ett modem/router som kan göra port forward på det VPNprotokoll du väljer.

Permalänk

okej! det blev mkt nu kände jag får läsa på om VPN. men bara för att leda mig i rätt riktning. menar du att jag bör abbonera på en vpn-tjänst och "tunnla" min filserver-trafik ?

Permalänk
Medlem

Jag menade att du antingen installerar en vpn server på Ubuntu eller så gör du det på en ny router. En vpn-tjänst är snarare om du från insidan ska surfa (eller annat) anonymt. Här menar jag att du på ett säkert (krypterat) sätt ska komma åt filerna på ditt nas utan att andra ska komma åt dem.

Skickades från m.sweclockers.com