Kontorsdatorbygge (mboard/cpu/minne/psu/ssd), ~5500 kr

Permalänk

Kontorsdatorbygge (mboard/cpu/minne/psu/ssd), ~5500 kr

Jag har tröttnat på prestandan i min bärbara och tänkte uppgradera min säkert åtta år gamla stationära. Med det menar jag i princip att jag har en ATX-låda och dvd-läsare, och inte så mycket mer (psu:t är inte att lita på)... Så det som behövs är alltså moderkort, cpu, minne, nätaggregat och en lagringsenhet.

Jag klarar mig utan gaming (tills vidare, åtminstone) så jag tänkte köra på ett integrerat grafikkort. Jag antar att det inte är något problem att driva en 2560x1440-skärm och en 1920x1080-skärm samtidigt? Målet är att kunna spela upp 1440p-youtube-flash-material och samtidigt ha ett gäng tabbar och pdf:er uppe samtidigt utan några problem. Budget ligger på kring 5500 kr, och jag vill gärna ha en snabb SSD på åtminstone 240 GB.

Det jag har kollat på just nu är ett uppgraderingspaket på komplett.se innehållandes

Core i5-4690K
ASUS LGA1150 Z97-P
Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600Mhz 8GB KIT

för 3895:-. till det en Samsung 850 EVO 250GB SSD för 1399:- och en Cooler Master B600 VER.2, 600W PSU för 419:-, totalt 5713:- inkl. frakt.

Ser det bra ut? Jag har inte byggt en stationär dator med komponenter som inte varit minst fem år gamla från idag, har det hänt något nyligen jag borde tänka på eller är det samma gamla visa som man är van vid?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Den integrerade grafiken i processorn kommer klara det där utan problem.
Valet av delar ser bra ut tycker jag. Nätagget är ju ett budget-agg, men kommer att funka.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Om du nu vill spela så kan du ju få ett geforce gtx 750Ti för väldigt bra priser nu förtiden och utan att behöva slänga på massa mer watt.
Tex detta för 1200 :- http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/194285-palit_...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, I7 9700K, 16GB RAM, SSD 128GB, SSD 256GBx2, HDD 2 TB, NVIDIA GeForce GTX 1080, Logitec MX518, Tangentbord LIDL "Mekaniska is for sissys", WIN 10 Ultimate 64Bit.