[JAVA] Förstår mig inte på mitt problem!!

Permalänk
Medlem

[JAVA] Förstår mig inte på mitt problem!!

*Jag är tyvärr nybörjare så klaga inte på mitt tänkande så är du snäll*

import javax.swing.*; import java.awt.*; public class Projekt2 { public static void main (String[] Arg) { String r, l; int i; r = "Silver "; l = "2"; i = r.substring(0,1); JOptionPane.showMessageDialog(null, "Rank: Silver 1 \n Quest: *Press OK to rank up!"); Toolkit.getDefaultToolkit().beep(); JOptionPane.showMessageDialog(null, "Level:" + a); } }

Lista på mina errors

C:\Users\Droxx\Documents\javamapp>javac Projekt2.java Projekt2.java:10: error: incompatible types: java.lang.String cannot be converte d to String r = "Silver "; ^ Projekt2.java:11: error: incompatible types: java.lang.String cannot be converte d to String l = "2"; ^ Projekt2.java:13: error: cannot find symbol i = r.substring(0,1); ^ symbol: method substring(int,int) location: variable r of type String Projekt2.java:17: error: cannot find symbol JOptionPane.showMessageDialog(null, "Level:" + a); ^ symbol: variable a location: class Projekt2 .\String.java:10: error: incompatible types: java.lang.String cannot be converte d to String r = "Silver "; ^ .\String.java:11: error: incompatible types: java.lang.String cannot be converte d to String l = "2"; ^ .\String.java:13: error: cannot find symbol i = r.substring(0,1); ^ symbol: method substring(int,int) location: variable r of type String .\String.java:17: error: cannot find symbol JOptionPane.showMessageDialog(null, "Level:" + a); ^ symbol: variable a location: class String 8 errors

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xuoi:

*Jag är tyvärr nybörjare så klaga inte på mitt tänkande så är du snäll*

Har du gjort en egen klass som heter String?
Byt ut datatypen String mot java.lang.String som ett test.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Funkar inte. Vet dock inte vad en Datatyp är men jag prövade att byta ut den på båda ställena där jag skrev String

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xuoi:

Funkar inte. Vet dock inte vad en Datatyp är men jag prövade att byta ut den på båda ställena där jag skrev String

Felet är: i = r.substring(0,1);

Du kan inte lägga till en "text" i ett heltal värde. i är av fel datatyp.

Permalänk
Medlem

Ehm... Jag läser en bok om Java programmering och författaren har en hemsidan och jag kopierade hans lilla kåd men ändå så är errorsen samma? Detta är kåden som jag kopierade...

import javax.swing.*; public class Ramsa { public static void main (String[] arg) { String a, b; a = "Programspråk"; b = a.substring(4, 8) + a.charAt(5); JOptionPane.showMessageDialog(null, b); } }

Permalänk
Skrivet av Xuoi:

Ehm... Jag läser en bok om Java programmering och författaren har en hemsidan och jag kopierade hans lilla kåd men ändå så är errorsen samma? Detta är kåden som jag kopierade...

import javax.swing.*; public class Ramsa { public static void main (String[] arg) { String a, b; a = "Programspråk"; b = a.substring(4, 8) + a.charAt(5); JOptionPane.showMessageDialog(null, b); } }

i = r.substring(0,1);

Variabeln "i" är en int.
Metoden "substring()" returnerar en String.

Exemplet i boken ger variabeln "b", som är en av typen String, returnvärdet av "a.substring(4, 8)".

Som tidigare sagt, du har fel datatyp.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Xuoi:

Ehm... Jag läser en bok om Java programmering och författaren har en hemsidan och jag kopierade hans lilla kåd men ändå så är errorsen samma? Detta är kåden som jag kopierade...

import javax.swing.*; public class Ramsa { public static void main (String[] arg) { String a, b; a = "Programspråk"; b = a.substring(4, 8) + a.charAt(5); JOptionPane.showMessageDialog(null, b); } }

den koden funkade för mig iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xuoi:

Funkar inte. Vet dock inte vad en Datatyp är men jag prövade att byta ut den på båda ställena där jag skrev String

https://sv.wikipedia.org/wiki/Datatyp

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xuoi:

*Jag är tyvärr nybörjare så klaga inte på mitt tänkande så är du snäll*
....

Hej, kul att du har börjat ta dig an lite programmering. Du har två fel.

int i; i = r.substring(0,1);

Variablen i är av typen Integer och r.subString(0,1) returnerar ett värde av typen String. Alltså bör variablen i vara av typen String.

Byt int i till String i.

JOptionPane.showMessageDialog(null, "Level:" + a);

Här anger du en variable a på slutet som inte har definierats. Ta antingen bort den eller ge variabeln a ett värde.

Dessa ändringar get något som detta, du kan pröva själv och se att det fungerar, ändringar markerat med fet text.

public static void main (String[] Arg) { String r, l; String i; r = "Silver "; l = "2"; i = r.substring(0,1); JOptionPane.showMessageDialog(null, "Rank: Silver 1 \n Quest: *Press OK to rank up!"); Toolkit.getDefaultToolkit().beep(); JOptionPane.showMessageDialog(null, "Level:" + " här stod variablen a förr"); }

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xuoi:

Funkar inte. Vet dock inte vad en Datatyp är men jag prövade att byta ut den på båda ställena där jag skrev String

Datatyp innebär vilken sorts information en variabel förväntas innehålla. Till exempel typen int är heltal tex 9 och string är några eller många bokstäver och siffror tex "Jag gillar godis"
Det finns fler datatyper men du kan ju börja med att förstå dig på dessa två först.

Lägger till en instruktionsvideo till datatyper etc:
http://youtu.be/vhV97hyV0fc

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Om du absolut måste använda en int (det framgår inte riktigt i exemplet vad du vill göra med variabeln senare i programmet) så får du helt enkelt parsa den till string när du använder strängfunktioner.

Permalänk
Medlem

Ok! Tack alla som skrev. Funkar inte och får samma errors på alla projekt som jag compilar

Permalänk
Skrivet av Xuoi:

Ok! Tack alla som skrev. Funkar inte och får samma errors på alla projekt som jag compilar

har du installerat java rätt? kompilatorn kanske inte hittar java rätt bär du kompilerar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalamanderRelic:

har du installerat java rätt? kompilatorn kanske inte hittar java rätt bär du kompilerar

Skickades från m.sweclockers.com

Det funkade innan och inte ändrat java efter det,Hur ser jag om det är något fel på java, För jag kan ha uppdaterat.

Permalänk

import javax.swing.*; import java.awt.*; public class Projekt2 { public static void main (String[] Arg) { String r, l; r = "Silver "; l = "2"; l = r.substring(0,1); JOptionPane.showMessageDialog(null, "Rank: Silver 1 \n Quest: *Press OK to rank up!"); Toolkit.getDefaultToolkit().beep(); JOptionPane.showMessageDialog(null, "Level:" + l); } }

Varför överhuvudtaget har du med variabeln i?

jag ändrade ovan så som jag tror du vill hade, men har inte kollat om det funkar. Vad tror du?

LilleM4n har gett dig ett bra svar till varför du får felmeddelande.