Gaming dator för 11k. Tips/råd inför köp.

Permalänk

Gaming dator för 11k. Tips/råd inför köp.

Hej!

Funderar på att köpa en gaming dator. Var ett tag sen man kollade på komponenter så tar gärna emot tips/råd på något som kan vara fel i det jag satt ihop. Jag har valt följande och det slutar runt 11k för allt. Kringutrustning och OS har jag och det är endast datorn jag ska köpa.

MSI GeForce GTX 970 4GB PhysX CUDA

ASUS Z97-A, Socket-1150

Intel Core i5-4690K

Corsair CX 750M, 750W PSU

ASUS DVD Writer, DRW-24F1ST

Corsair DDR3 16GB 1600MHz Low Profile

Fractal Design Define R5 Black

Det jag är osäker på är om de minnen jag valt funkar? Vet att jag haft strul innan med corsair men de kanske är bättre nu. Sen vet jag även inte vilken ssd jag vill ha. Vill egentligen ha en 256gb men tycker kanske att en 120gb är mer prisvärd. Några tips på en snabb ssd ?

Permalänk

Ser ut som ett bra bygge tycker jag. Minnena kommer fungera fint

Förslag på en snabb SSD https://www.komplett.se/samsung-ssd-850pro-128gb/820609

Förslag på en prisvärd SSD https://www.komplett.se/crucial-mx100-ssd-256gb-25-7mm/817432

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Tack Guybrush82 för svaret. Var inne på en crucial först men sen ångrade jag mig. Samsungen ser bra ut. Är V-NAND en teknik en vanlig användare kommer märka något av?

Permalänk

Det ska väl ge något bättre prestanda, lägre strömförbrukning samt ökad livslängd. Men om detta är något en "vanlig användare" märker av är väl tveksamt.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Blir en Samsung 850 pro nu efter jag läst lite tester. Verkar som den är riktigt bra Tack för tipset guybrush82. Det enda jag är osäker på nu är grafikkortet. Gillar det men är rädd för coilwhine. Men det gissar jag att de flesta grafikkort dras med ? Kanske blir köp ikväll Behöver bara dubbelkolla grafikkortet som sagt. Vad är ATIs motsvarighet till 970 ?

Permalänk

Vilka grafikkort som dras med coil whine eller ej kan jag tyvärr ingenting om. Läs på nätet vad olika användare upplevt med sina respektive kort.
AMD's motsvarighet till ett GTX 970 torde vara R9 290X.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Är det dumt att köpa R9 290X istället? Kostar lika mycket som 970 och mindre risk att få coil whine.

Permalänk

Med ett 290(X) kan du ju iaf utnyttja hela minnet på 4 GB (https://twitter.com/Thracks/status/560511204951855104/photo/1)
Det har ju upptäckts problem med GTX 970, där ej hela minnet kan användas. Hur pass mycket det påverkar prestandan tvistas det en del, men enl. Nvidia själva ska det väl handla om enstaka procent.
290X drar mer ström och har en tendens att bli ganska varm.
Jag vet som sagt inget om coil whine, och vilka kort som har störst risk att drabbas av det.

Vore jag som dig skulle jag läsa på lite om minnesproblematiken med GTX 970, kolla upp lite benchmarks mellan de olika korten, läsa på lite om coil whine och sedan försöka bestämma mig vilket kort du ska köpa.

Bägge är mycket bra high-end kort.

Visa signatur

Citera för svar.