Microsoft slutar tillverka Surface 2 – spiken i kistan för Windows RT

Permalänk
Melding Plague

Microsoft slutar tillverka Surface 2 – spiken i kistan för Windows RT

Windows RT för arkitekturen ARM är knappast någon världsomvälvande succé. Nu meddelar Microsoft att företaget slutar tillverka Surface 2, vilket i praktiken innebär slutet för operativsystemet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra! Nu glömmer vi det som varit (win 8, 8.1, RT) och blickar framåt (win 10)!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White

Permalänk
Medlem

Microsoft har väl inte sagt att Windows RT inte kommer få Windows 10 utan att dom inte kommer få allt innehåll och det är väl förståeligt.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Tackar för det, Microsoft. Nu går vi vidare mot en bättre framtid, hoppas jag.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur bra x86 blivit för mobila enheter så är RT väldigt överflödigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns som sagt ingen anledning att köra windows på arm nu då intels senaste mobila processorer har så låg strömförbrukning att de konkurrerar ut arm på det enda som var arm's största fördel, nämligen strömsnålheten. Eftersom att man på marknade hittar surfplattor med fulländade x86 processorer med 4 kärnor och förvånansvärt hög prestanda från 1000:- och uppåt med produkter som har intel silvermoin processorer (Intel Atom Z3740 mfl.) behövs inte längre arm stöd. Både strömförbrukning och pris är lågt nog.

Då kör man hellre fullskaliga x86 och kan göra alla arm processorn kan och mer därtill!

Att microsoft valde att försöka satsa på arm är nödvändigtvis ingen dålig ide i grunden, de kunde såklart inte förutspå riktigt hur pass effektiva, kraftfulla och strömsnåla intels senaste silvermoint processorer faktiskt skulle bli! Med broadwell på horisonten och ytterligare minskad stömförbrukning ser framtiden ut att bli änn ljusare för x86 processorer i surfplattor.

Permalänk

På nått sätt gör det ganska ont och känns sorgligt att all denna tid lagts på att göra detta gemensamma ekosystem för x86 och ARM. Kanske var dödsdömt från början, men det är väldigt tråkigt när så oerhört stora resurser lagts på ett så storskaligt projekt helt i onödan.

Egentligen tycker jag att RT var hur trevligt som helst med sin multitasking, CMD, trevliga filhanterare o allt annat man känner igen från riktiga Windows, men det är just det som var boven i dramat. Hur bra det än var, så var det ändå bara ett "halvt Windows", o varför ska man nöja sej med halva när man kan få hela med x86/x64. Men vem vet, WinRT kanske revajvas i framtiden som nån slags homebrew plattform för utjänta ARM delar som folk vill leka med. Har ju trots allt ett trevligt HW stöd med olika drivrutiner för saker o ting.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Microsoft har väl inte sagt att Windows RT inte kommer få Windows 10 utan att dom inte kommer få allt innehåll och det är väl förståeligt.

Jo, Windows 8.1 RT kommer inte att kunna uppdateras till Windows 10 RT (eftersom det inte blir något Windows 10 RT), dock kan det komma en del nya saker till Windows 8.1 RT som också kommer till vanliga Windows 10. Dock är inte 8.1 RT + lite uppdateringar att likställa med Windows 10 RT.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en bättre framtid för MS

Permalänk
Medlem

Att Windows RT skulle försvinna har man förutspått sen länge....
Faktiskt helt obegripligt varför det överhuvudtaget skapades.

Nu väntar vi bara på att Windows phone ska gå i putten också, vilket jag också förutspått sen länge
Hjälper inte att Microsoft försöker och försöker när nästan ingen vill ha dom...

Lite synd egentligen när det antagligen inte behövs speciellt mycket för att dom ska ta bättre fart, nämligen att total omdesigna OS.
Förhoppningsvis kommer MS till insikt att Modern UI designen är ett totalt misslyckande.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Snusfri
Skrivet av ggustavsson:

Att Windows RT skulle försvinna har man förutspått sen länge....
Faktiskt helt obegripligt varför det överhuvudtaget skapades.

Nu väntar vi bara på att Windows phone ska gå i putten också, vilket jag också förutspått sen länge
Hjälper inte att Microsoft försöker och försöker när nästan ingen vill ha dom...

Lite synd egentligen när det antagligen inte behövs speciellt mycket för att dom ska ta bättre fart, nämligen att total omdesigna OS.
Förhoppningsvis kommer MS till insikt att Modern UI designen är ett totalt misslyckande.

Vad snackar du för smörja?
Windows Phone 8.1 (Som kommer att uppgraderas till Windows 10) växer stadigt, framförallt i USA, Mexico och Indien.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av lastninja:

På nått sätt gör det ganska ont och känns sorgligt att all denna tid lagts på att göra detta gemensamma ekosystem för x86 och ARM. Kanske var dödsdömt från början, men det är väldigt tråkigt när så oerhört stora resurser lagts på ett så storskaligt projekt helt i onödan.

Microsoft har alltid internt sett till att Windows är portat till minst en annan plattform förutom x86. Det är förstås strategiskt viktigt för en OS-leverantör att undvika att koden bara fungerar med hårdvara från en tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nu väntar vi bara på att Windows phone ska gå i putten också, vilket jag också förutspått sen länge
Hjälper inte att Microsoft försöker och försöker när nästan ingen vill ha dom...

Lite synd egentligen när det antagligen inte behövs speciellt mycket för att dom ska ta bättre fart, nämligen att total omdesigna OS.
Förhoppningsvis kommer MS till insikt att Modern UI designen är ett totalt misslyckande.

Toker, har en 925 som jag råkade glömma på biltaket och nu en 930, helt underbara telefoner, fungerar klockrent som arbetsmobil.
visst den har kanske inte lika många "ryska posten/ölspel/festspel/candy crushkopior" i store men det klarar man sig absolut utan när man har en klockren webläsare som faktiiskt klarar alla orginalwebsidor där spelen finns istället.

tror microsoft kommer att ta bra många % de kommande åren med tanke på hur bra 920,925 och 930 har fungerat, och det innan vi ens börjat prata win10. gillar dagens gui design skarpt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Att Windows RT skulle försvinna har man förutspått sen länge....
Faktiskt helt obegripligt varför det överhuvudtaget skapades.

Nu väntar vi bara på att Windows phone ska gå i putten också, vilket jag också förutspått sen länge
Hjälper inte att Microsoft försöker och försöker när nästan ingen vill ha dom...

Lite synd egentligen när det antagligen inte behövs speciellt mycket för att dom ska ta bättre fart, nämligen att total omdesigna OS.
Förhoppningsvis kommer MS till insikt att Modern UI designen är ett totalt misslyckande.

De där är faktiskt trams. Windows phone är faktiskt bra till mobilen. Enda dåliga ar att de bara släpper budget-mobiler och de finns inga appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Att Windows RT skulle försvinna har man förutspått sen länge....
Faktiskt helt obegripligt varför det överhuvudtaget skapades.

Nu väntar vi bara på att Windows phone ska gå i putten också, vilket jag också förutspått sen länge
Hjälper inte att Microsoft försöker och försöker när nästan ingen vill ha dom...

Lite synd egentligen när det antagligen inte behövs speciellt mycket för att dom ska ta bättre fart, nämligen att total omdesigna OS.
Förhoppningsvis kommer MS till insikt att Modern UI designen är ett totalt misslyckande.

Ang Win RT kan jag hålla med. Det var en felsatsning av MS. Men Win Phone däremot hoppas jag verkligen att de inte släpper. Själv har jag ingen, men har länge sneglat på en. Det är bara en tidsfråga innan det slår igenom.

MS får se till att släppa en uberversion av Minecraft, så blir telefonen poppis

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilka helt otroliga felsatsningar som Microsoft har gjort på sistonde (win 8, 8.1, RT). Om jag vore Microsoft så skulle jag:

  • Sparka minst halva personalstyrkan och byta ut samtliga chefer. Snacka om att MS är ett 80/20 företag, såsom situationen ofta är på stora företag (20% bidrar och 80% sitter och gömmer sig).

  • Gå ut i världen och fråga mina kunder: "Vad vill ni ha?"

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacecow:

Toker, har en 925 som jag råkade glömma på biltaket och nu en 930, helt underbara telefoner, fungerar klockrent som arbetsmobil.
visst den har kanske inte lika många "ryska posten/ölspel/festspel/candy crushkopior" i store men det klarar man sig absolut utan när man har en klockren webläsare som faktiiskt klarar alla orginalwebsidor där spelen finns istället.

tror microsoft kommer att ta bra många % de kommande åren med tanke på hur bra 920,925 och 930 har fungerat, och det innan vi ens börjat prata win10. gillar dagens gui design skarpt.

Spännande att du tycker eebläsaren är klockren för den är en af få saker jag har problem med. Kan inte öppna slls länkar och kan inte bläddra bland bilder i tex nyhetsartiklar på dn och aftonbladet. Får även ofta "encode error" mitt i uppspelning av videoklipp i webbläsaren.

Annars är jag mycket nöjd med wp jämfört med ios.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Vilka helt otroliga felsatsningar som Microsoft har gjort på sistonde (win 8, 8.1, RT). Om jag vore Microsoft så skulle jag:

  • Sparka minst halva personalstyrkan och byta ut samtliga chefer. Snacka om att MS är ett 80/20 företag, såsom situationen ofta är på stora företag (20% bidrar och 80% sitter och gömmer sig).

  • Gå ut i världen och fråga mina kunder: "Vad vill ni ha?"

Hur tycker du att win 8.1 är en felsatsning?

Permalänk
Medlem

Muahahahaaaaa ...

Nu försvann ytterligare en av orsakerna att Windows 8 kom, plus att media åter lyfter vilket dravel Windows 8 är.

Egentligen trista nyheter då Surface 2 säkert hade blivit en succé om den kommit fem år tidigare, vilket den dock inte gjorde.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Rätta mig gärna för jag bara gissar, men körs inte Windows Phone på ARM? Och Windows 10 ska vara "samma" operativsystem på alla plattformar? I så fall lever ju Windows RT i praktiken kvar, men kommer bara köras på telefoner?

Om jag gissar rätt så innebär slutet på Surface 2 bara att det inte kommer säljas någon RT-enhet i just det formatet?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Då kan vi begrava win 8 för gott och gå vidare :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det här är positivt och bra och underbart

Usla idéer med usel kunduppslutning gör bäst i att begravas.

Som jag sagt innan så är Microsofts enda födel gentemot iOS och Android att man kan köra vanliga windowsprogram också. Men det gick ju inte med RT, så hela operativsystemet var totalt meningslöst. Så det känns bra att de lägger ner skiten så att de kan fokusera på riktiga Windows istället

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Ja, det var ju oväntat.

Permalänk

jaja, dom skapa windows surface pro 2 som i mitt tycke är en av de bästa formaten någonsin, kanske bara slagen av windows S pro 3 13" så man får ju ta det dåliga med det bra.

Permalänk
Medlem

Inser ingen här att RT-konceptet lever vidare? Windows Phone och Windows RT ersätts av en Windows 10 som har samma begränsningar på enheter under 8". Inga Win32-program och inget skrivbord. Kvar har man bara apputbudet från Microsofts app-butik. Blir en ny generation odugliga produkter med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Rätta mig gärna för jag bara gissar, men körs inte Windows Phone på ARM? Och Windows 10 ska vara "samma" operativsystem på alla plattformar? I så fall lever ju Windows RT i praktiken kvar, men kommer bara köras på telefoner?

Om jag gissar rätt så innebär slutet på Surface 2 bara att det inte kommer säljas någon RT-enhet i just det formatet?

Eller så läser man mellan raderna att Microsofts nästa mobilflaggskepp är x86

Skrivet av Ozzed:

Som jag sagt innan så är Microsofts enda födel gentemot iOS och Android att man kan köra vanliga windowsprogram också. Men det gick ju inte med RT, så hela operativsystemet var totalt meningslöst. Så det känns bra att de lägger ner skiten så att de kan fokusera på riktiga Windows istället

Windows enda fördel gentemot iOS är att man kan köra vanliga windowsprogram.
Windows och iOS fördel gentemot Android är även att företagen bakom säljer tjänster och devices och inte reklam (dig och ditt liv).

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk

Skönt att dom i princip säger att dom lägger ner pga bristande försäljning, men om någon är supersugen på en RT-enhet så finns dom fortfarande att köpa. Skynda skynda snart är dom slut!

Var faktiskt nära att köpa en RT-platta för ett par dagar sedan pga riktigt bra pris. Det som stoppade mig var att det inte ens gick att få full funktionalitet i Spotify, och då kändes det ganska meningslöst. Att man inte har stöd för något så stort tycker jag visar att det kommer vara mycket annat som man inte heller får.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Eller så läser man mellan raderna att Microsofts nästa mobilflaggskepp är x86

Men det gör ingen skillnad när begränsningen fortfarande är den samma. Enbart applikationer från deras app-butik. Kommer inte vara någon meningsfull skillnad från begränsningarna i RT/WP.

Permalänk
Medlem

I mitt tycke är snarare den största bristen med Win RT att de inte släppte det till försäljning, utan att det bara följde med vissa enheter. Jag hade gärna installerat det på några hemmabyggen, som exempelvis Rasperry Pi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av backfeed:

Rätta mig gärna för jag bara gissar, men körs inte Windows Phone på ARM? Och Windows 10 ska vara "samma" operativsystem på alla plattformar? I så fall lever ju Windows RT i praktiken kvar, men kommer bara köras på telefoner?

Om jag gissar rätt så innebär slutet på Surface 2 bara att det inte kommer säljas någon RT-enhet i just det formatet?

Eller så inser man att WP inte går någonstans marknadsandelsmässigt för tillfället, gick ju bakåt under senaste året.

Med Win10 har man en möjlighet att göra det som vissa har som vision för telefoner: baserar man även dessa på x86 så får man möjligheten att kunna docka sin telefon mot extern skärm/tangentbord vilket gör den till en dator man alltid har med sig. Silvermont är inte en speciellt snabb CPU jämfört med andra x86-CPUer, men det är en av de absolut snabbaste CPU-designerna som finns för telefoner (i 64-bitars läge lär den vara snabbast av alla då 32-bitars 86 begränsas en del av saker som få heltalsregister, extremt begränsat stöd för s.k. PC-relativ adressering m.m.).

Det positiva med hela Windows RT debaclet är att Microsoft verkar ha irriterat Intel med effekten att Intels redan bra stöd för Linux har blivit helt fantastiskt bra, på Xeon/Avonton/Rangely finns det fler finesser under Linux än under Windows utvecklade av Intel. Intel har skaffat sig ett rejält GCC-team, trots att det i någon mån konkurrerar med deras egen kompilator, ICC. Man har till och med köpt företag och sedan inte bara skänkt tekniken till GCC, utan man har även avlönat dem som jobbat på att integrerar det hela i GCC, t.ex. Cilk+. Nu kanske detta hade hänt ändå, men flörten med ARM fick nog Intels ledning att inse hur katastrofalt det kan vara att enbart luta sig mot Windows.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer