Någon som beställt Samyang på cyberphoto? +kommentarer

Permalänk
Medlem

Någon som beställt Samyang på cyberphoto? +kommentarer

Jag beställde några dagar före jul ett Samyang 85mm f1, 4 och det står fortfarande "leveransdatum okänt". Kontakta cyberphoto för ett par veckor sedan och frågade men de svarade att såfort de får besked från leverantör så uppdateras det.

Frågan är då, finns det någon här som vet något mer? T.ex om det alltid tar jättelång tid. Eller vem som är leverantör, så man kan kontakta dem direkt.

Övriga kommentarer mottages gärna. Kommer sitta på en spegellös aps-c-kamera.
Lite väl mycket tele kanske men jag vill verkligen få till kort skärpedjup på lite längre avstånd.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Cyberfoto är en kanonbutik så är det leverantören som sölar så är det säkert så.
Men om den finns i lager nån annanstans så avbeställ. De är coola med det.

Permalänk
Medlem

Som föregående sade är Cyberphoto en butik som är riktigt bra. Säger de att Samyang är problemet så är de de som är problemet.

För att snabba upp processen kan du göra följande:

1) Köp cineversionen om den är lättare att få tag på.
2) Köp för Canon eller Nikon så du kan sätta en adapter mellan. Påverkar inte kvalitén men ökar kompatibiliteten. Finns inga elektriska anslutningar mellan objektiv och kamera. Detta om för dessa märken är lättare att få tag på objektiv.
3) Leta på annat håll.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Lite väl mycket tele kanske men jag vill verkligen få till kort skärpedjup på lite längre avstånd.

Något som kanske kan vara värt att tänka på är att skärpedjupet enbart beror på bländaren och avbildningsskalan, dvs. brännvidden påverkar inte skärpedjupet nämnvärt (se t.ex. denna sida för en förklaring). Men ett objektiv med längre brännvidd ser däremot ut att ge kortare skärpedjup eftersom bildvinkeln blir mindre och mindre av bakgrunden därför tas med, dvs. bakgrunden blir suddigare med längre brännvidd (vilket inte är samma sak som kortare skärpedjup). Jag misstänker att det egentligen är suddigare bakgrund du är ute efter, och då är det bara att köra på. Om det faktiskt är kort skärpedjup du vill ha så kan du dock lika gärna ta t.ex. ett 50mm f/1.4 och gå lite närmre, det ger ungefär samma resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Något som kanske kan vara värt att tänka på är att skärpedjupet enbart beror på bländaren och avbildningsskalan, dvs. brännvidden påverkar inte skärpedjupet nämnvärt (se t.ex. denna sida för en förklaring). Men ett objektiv med längre brännvidd ser däremot ut att ge kortare skärpedjup eftersom bildvinkeln blir mindre och mindre av bakgrunden därför tas med, dvs. bakgrunden blir suddigare med längre brännvidd (vilket inte är samma sak som kortare skärpedjup). Jag misstänker att det egentligen är suddigare bakgrund du är ute efter, och då är det bara att köra på. Om det faktiskt är kort skärpedjup du vill ha så kan du dock lika gärna ta t.ex. ett 50mm f/1.8 och gå lite närmre, det ger ungefär samma resultat.

Ditt påstående stämmer på objektiv med T-speed men inte med f då den sistnämda är en uträkning beroende brännvidd kontra storlek på bländaren vid maximal öppning.

Så, ett f4 400mm kan ha betydligt större bländare än ett 50mm f/1.2.

T-speed däremot är ett korrekt ljusinsläpp som konsistent ger samma inkommande ljusmängd oberoende på brännvidd vilket i slutändan leder till exakt det du säger.

T-speed används vid filmning. F-stop är för stillbildsobjektiv.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Ditt påstående stämmer på objektiv med T-speed men inte med f då den sistnämda är en uträkning beroende brännvidd kontra storlek på bländaren vid maximal öppning.

f-värdet är storleken på ingångspupillen (som lite slarvigt ofta likställs med bländaren) jämfört med brännvidden, vilket är vad skärpedjupet beror på. T-värdet är däremot f-värdet minus ljusförluster i objektivet (T står för transmission), och bestämmer exponeringen.

Skrivet av Holck:

Så, ett f4 400mm kan ha betydligt större bländare än ett 50mm f/1.2.

Ett 400/4 har en ingångspupill som är 100mm i diameter, ett 50/1.2 har en diameter på 41.7mm. Det är ju själva definitionen på f-värde, brännvidden delat med ingångspupillens diameter. Storleken på den fysiska bländaren kan variera, men detta har ingen betydelse för skärpedjupet eftersom det är ingångspupillen som f-värdet baseras på.

Skrivet av Holck:

T-speed däremot är ett korrekt ljusinsläpp som konsistent ger samma inkommande ljusmängd oberoende på brännvidd vilket i slutändan leder till exakt det du säger.

Mängden ljus har ingen påverkan på skärpedjupet.

Jag skrev dock fel i mitt förra inlägg när jag talade om ett 50/1.8. Självklart ska det vara 50/1.4, jag fick bara för mig att det var ett 85/1.8 vi talade om av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Citat: "Mängden ljus har ingen påverkan på skärpedjupet."

Det sade jag inte heller.

Däremot leder det, i mer konsistent mening till följande uttalande mellan t.ex 35mm T2 och 85mm T2 än 35mm resp. 85mm f/1.4:

"Men ett objektiv med längre brännvidd ser däremot ut att ge kortare skärpedjup eftersom bildvinkeln blir mindre och mindre av bakgrunden därför tas med, dvs. bakgrunden blir suddigare med längre brännvidd (vilket inte är samma sak som kortare skärpedjup)."

Exakt som du skriver kommer man inte tappa fokusen vid öronen när fokus ligger i ögonen med ett 400mm f/4, något man gör med en 50mm vid f/1.2. Men, däremot är det i regel mer "suddig bakgrund" än "kort skärpedjup" folk söker..

Jag har väldigt svårt många applikationer där ett såpass kort fokusdjup är tillämpningsbart - ja, finns en del, men knappast alldaglig fotografering / filmning.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Som föregående sade är Cyberphoto en butik som är riktigt bra. Säger de att Samyang är problemet så är de de som är problemet.

För att snabba upp processen kan du göra följande:

1) Köp cineversionen om den är lättare att få tag på.
2) Köp för Canon eller Nikon så du kan sätta en adapter mellan. Påverkar inte kvalitén men ökar kompatibiliteten. Finns inga elektriska anslutningar mellan objektiv och kamera. Detta om för dessa märken är lättare att få tag på objektiv.
3) Leta på annat håll.

Smarta tips!
Jag körde på 2an, och nu fick jag ett preliminärt datum 2/2

Först tänkte jag att objektivet blir större med adapter, men sen insåg jag att alla är byggda likadant och det enda som skiljer är djupet på fattningen (det är exempelvis mindre på Canon-fattning än Samsung som jag hade beställt, men inkl adapter blir det förstås samma).

Riktigt snyggt skött av Cyberphoto.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Smarta tips!
Jag körde på 2an, och nu fick jag ett preliminärt datum 2/2

Först tänkte jag att objektivet blir större med adapter, men sen insåg jag att alla är byggda likadant och det enda som skiljer är djupet på fattningen (det är exempelvis mindre på Canon-fattning än Samsung som jag hade beställt, men inkl adapter blir det förstås samma).

Riktigt snyggt skött av Cyberphoto.

Exakt så är det. Jag köper de flesta av mina objektiv som EF eller PL så jag kan sätta dem på alla mina kameror / filmkameror.

PL är längst och kan sättas på EF. Och både PL och EF passar på Sony/m43/Samsung etc som har kort sk. "flange distance".

För stillbildsfotografering (har lagt det lite på hyllan men tar ibland fram min bladare) köper jag oftast korrekt mount för att få elektronik då Canon inte direkt har någon smidig fokushjälp (går att ordna).

För filmning däremot kör jag så mycket det går på PL så det passar allt jag har. En del saker finns bara i EF så då köper jag det.

Väljer du en dag att köpa en Canonkamera eller kanske en rolig filmkamera med utbytbara objektiv så kan du sätta dit detta objektiv med annan adapter.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Först tänkte jag att objektivet blir större med adapter, men sen insåg jag att alla är byggda likadant och det enda som skiljer är djupet på fattningen (det är exempelvis mindre på Canon-fattning än Samsung som jag hade beställt, men inkl adapter blir det förstås samma).

Jo, det finns något som kallas registeravstånd, vilket är avståndet mellan objektivfattningen och sensorn/filmen. Om ett objektiv placeras närmare sensorn än det avståndet så förskjuts fokusskalan mot oändligheten, dvs. man kan inte längre fokusera så nära som man borde kunna. Det omvända gäller förstås om man placerar objektivet längre bort, vilket man ibland gör med flit för att t.ex. kunna fota makro.

För Canon EF/EF-S är registeravståndet t.ex. 44mm medan Samsung NX har 25.5mm, vilket betyder att adaptern måste vara 44-25.5=18.5mm tjock för att fokuseringen ska fungera korrekt. Wikipedia har en lista här som kan vara intressant att kolla på om man funderar på vilka objektiv man kan använda med adapter på sin kamera. Det finns även adaptrar med linser i för att komma, men då tappar man ofta bildkvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Något som kanske kan vara värt att tänka på är att skärpedjupet enbart beror på bländaren och avbildningsskalan, dvs. brännvidden påverkar inte skärpedjupet nämnvärt (se t.ex. denna sida för en förklaring). Men ett objektiv med längre brännvidd ser däremot ut att ge kortare skärpedjup eftersom bildvinkeln blir mindre och mindre av bakgrunden därför tas med, dvs. bakgrunden blir suddigare med längre brännvidd (vilket inte är samma sak som kortare skärpedjup). Jag misstänker att det egentligen är suddigare bakgrund du är ute efter, och då är det bara att köra på. Om det faktiskt är kort skärpedjup du vill ha så kan du dock lika gärna ta t.ex. ett 50mm f/1.4 och gå lite närmre, det ger ungefär samma resultat.

Helt rätt, uttryckte mig fel.
På samma avstånd blir skärpedjupet kortare men med samma avbildningsskala är det precis lika långt.
Det är effekten med längre brännvid på det som är ur fokus jag är ute efter.

edit: en talande bild:

Det jag slarvigt uttryckte som kortare skärpedjup skulle vara "mer utsuddad bakgrund".

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jo, det finns något som kallas registeravstånd, vilket är avståndet mellan objektivfattningen och sensorn/filmen. Om ett objektiv placeras närmare sensorn än det avståndet så förskjuts fokusskalan mot oändligheten, dvs. man kan inte längre fokusera så nära som man borde kunna. Det omvända gäller förstås om man placerar objektivet längre bort, vilket man ibland gör med flit för att t.ex. kunna fota makro.

För Canon EF/EF-S är registeravståndet t.ex. 44mm medan Samsung NX har 25.5mm, vilket betyder att adaptern måste vara 44-25.5=18.5mm tjock för att fokuseringen ska fungera korrekt. Wikipedia har en lista här som kan vara intressant att kolla på om man funderar på vilka objektiv man kan använda med adapter på sin kamera. Det finns även adaptrar med linser i för att komma, men då tappar man ofta bildkvalité.

Ja detta känner jag till, men jag tänkte inte så långt att alla Samyang 85mm-objektiv är olika.
Tänkte att de fysiska yttermåtten var lika oberoende av fattning, och då skulle en adapter bygga mer på djupet. Men efter att ha kontrollerat så har de faktiskt olika djup, vilket är fullt logiskt

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Samyang 85/1.4 är slut på produktionen helt och en ersättare har kommit ut; 135/2.0. Inte lika bra med bländaren, men duger väl.

Dessutom är Samyangs gluggar speciellt anpassade för astrofotografering (mestadels), men duger visserligen för diverse andra med.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Dessutom är Samyangs gluggar speciellt anpassade för astrofotografering (mestadels), men duger visserligen för diverse andra med.

Dom har ju en Cine line anpassad för video men jag har aldrig sett Samyang/Rokinon säga något som tyder på att astrofoto är huvudsyftet.
Har du nån länk?

Permalänk
Medlem

Två märkliga uttalanden i samma post..

85mm och 135mm är två olika brännvidder väldigt vanliga inom filmsegmentet.
Att Samyang utökar sitt sortiment till 135mm är utmärkt men att de tar bort 85mm som är
ytterst vanligt låter oerhört fel.

Det där får du nog se till att backa upp rejält från en ytterst pålitlig källa.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Jo verkar lite skumt om de skulle ha slutat tillverkas.
Finns med på deras "line up": http://www.syopt.com/en/camera/photo.php

135 mm vore lika lite ersättare som den 50 mm som också är ny.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag var i kontakt med Samyang direkt och frågade varför man inte kan köpa 85:an längre, de svarade med att de har inga på "lager" längre och de vet inte om den kommer tillbaks. Att även tillverkaren säger så verkar lite smått skumt, men det verkar vara slutproducerat. Troligen blir det en ny glugg inom samma brännvidd fast med bättre glas.

Samma sak gällde 14/2.8:ans filterhållare, men nu verkar den existera igen "på lager", men tillgänglig bara för nya kunder.

Gällande astro. Jag har inte sett så många vanliga dagslandskapsfoton tagna med deras objektiv, utan mestadels astrofoton av nåt slag. Äger själv 14/2.8 och 24/1.4 och de är ypperst roliga att använda för just detta ändamål då de är knivskarpa.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Jag var i kontakt med Samyang direkt och frågade varför man inte kan köpa 85:an längre, de svarade med att de har inga på "lager" längre och de vet inte om den kommer tillbaks. Att även tillverkaren säger så verkar lite smått skumt, men det verkar vara slutproducerat. Troligen blir det en ny glugg inom samma brännvidd fast med bättre glas.

Samma sak gällde 14/2.8:ans filterhållare, men nu verkar den existera igen "på lager", men tillgänglig bara för nya kunder.

Gällande astro. Jag har inte sett så många vanliga dagslandskapsfoton tagna med deras objektiv, utan mestadels astrofoton av nåt slag. Äger själv 14/2.8 och 24/1.4 och de är ypperst roliga att använda för just detta ändamål då de är knivskarpa.

De introducerade en ny coating på 10mm vilket de ämnade att placera ut på hela linen. Att de väljer att göra om objektiven till nya versioner är i sin ordning men min tolkning av vad du sade lät det som om 135an ersatte 85 permanent vilket lät mysko. 85an är yngre än 14 och 35mm-varianten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

14/2.8 är deras populäraste produkt. Nästan alla som fotograferar Vintergatan använder sig utav den. Finns de som har 24/1.4 och 35/1.4 samt 50/1.4 för det här ändamålet.
Nej nej, absolut inte en ersättare så utan en "lösning" som mellanting innan de fixat till 85:an.

Verkar finnas på lager fortfarande i en polsk affär: http://foto-tip.pl/en/catalogsearch/result/?q=Samyang+85

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

14/2.8 är deras populäraste produkt. Nästan alla som fotograferar Vintergatan använder sig utav den. Finns de som har 24/1.4 och 35/1.4 samt 50/1.4 för det här ändamålet.
Nej nej, absolut inte en ersättare så utan en "lösning" som mellanting innan de fixat till 85:an.

Verkar finnas på lager fortfarande i en polsk affär: http://foto-tip.pl/en/catalogsearch/result/?q=Samyang+85

Har nog blivit något missförstånd när du kontaktade Samyang, t.ex. att det var före faceliften och det var något litet glapp.
Den 85:a jag fick hem har fått uppdaterad design jämfört med den som förekommer på bilder (också annan än den cyberphoto hade bild på).

Att de är populära bland astrofotografer behöver inte betyda att de skulle vara anpassade för det. Råkar passa bra bara, mycket ljusstyrka och skärpa för pengarna. Autofokus är inte heller relevant.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

De gör riktigt fina snabba vidvinklar så det är klart att de är lite poppis till nattarbeten. Har en 10mm F2.8 själv som är avsedd mest åt det där, fast den är något klurig och fokusera med då den är så vid.

Köptes hos Cyberphoto när de hade inne för Pentaxen.