Windows auto-justerar mitt ljud.

Permalänk

Windows auto-justerar mitt ljud.

Köpte ny dator (hemmabygge) vid nyår och klistrade ihop allt själv. Det har fungerat aldeless utmärkt med ett undantag, ljudet.
Av någon skum anledning så sjunker volymen på musik så fort annan form av kommunikation uppstår, eller ett högre ljud från spel (tex. explosioner) och återställs sedan om det varit tyst några sekunder. Har redan Googlat lite om saken och ändrat ljudegenskaperna i kontrollpanelen (http://prntscr.com/5y17c6).

Har försökt installera om drivrutiner samt bios/moderkort då det är inbyggt ljud. Försökt med det jag vet men står kvar på punkt 1.. snälla hjälp! Är en Twitch Streamer så detta är otroligt irriterande.

OS: Win7 x64
M/B: MSI 970 Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFantomeN:

Köpte ny dator (hemmabygge) vid nyår och klistrade ihop allt själv. Det har fungerat aldeless utmärkt med ett undantag, ljudet.
Av någon skum anledning så sjunker volymen på musik så fort annan form av kommunikation uppstår, eller ett högre ljud från spel (tex. explosioner) och återställs sedan om det varit tyst några sekunder. Har redan Googlat lite om saken och ändrat ljudegenskaperna i kontrollpanelen (http://prntscr.com/5y17c6).

Har försökt installera om drivrutiner samt bios/moderkort då det är inbyggt ljud. Försökt med det jag vet men står kvar på punkt 1.. snälla hjälp! Är en Twitch Streamer så detta är otroligt irriterande.

OS: Win7 x64
M/B: MSI 970 Gaming

I Skype finns under inställningar>ljudinställningar>"Justera automatiskt högtalarinställningarna".
Likande inställningar kan finnas i de röstchatt program du använder.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade precis samma problem på mitt Asus-moderkort. Ärligt talat så hittade jag aldrig grundproblemet. Jag läste på lite forum om en inställning "smart volume" vill jag minnas som ska finnas i drivrutinerna för ljudkortet. Hittade inte inställningen men i mitt fall löste det sig med ominstallation av drivrutiner.

Hade in första hand kikat igenom Realteks kontrollpanel för att se om du hittar intställningen. Kanske testa en annan drivrutin om det inte hjälper.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns även en normaliseringsfunktion i win, välj att stänga av alla "ljudförbättringar" eller åtminstone "loudness utjämning" som är en form av automatisk volymkontroll.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för svaren hittills.
Kanske skulle nämna att problemet inte ligger i skype då jag använder teamspeak, steam (ingame voip) och OBS för streaming. Redan gått igenom samtliga mjukvaror samt windows egna ljudinställningar (standard sådana) för headset, mic och högtalare. Ju mer jag försöker få rätsida på problemet ju mer förbryllad blir jag. Kan det vara så att någon windows-inställning kringgås eller ignoreras? Testat med Spotify/YouTube och alla ställen jag använder mic en efter en.. inget kan uteslutas!

Förvisso kan jag leta reda på en äldre drivrutin för realtek, men detta verkar långsökt. Ska inte nytt vara bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFantomeN:

Tack för svaren hittills.
Kanske skulle nämna att problemet inte ligger i skype då jag använder teamspeak, steam (ingame voip) och OBS för streaming. Redan gått igenom samtliga mjukvaror samt windows egna ljudinställningar (standard sådana) för headset, mic och högtalare. Ju mer jag försöker få rätsida på problemet ju mer förbryllad blir jag. Kan det vara så att någon windows-inställning kringgås eller ignoreras? Testat med Spotify/YouTube och alla ställen jag använder mic en efter en.. inget kan uteslutas!

Förvisso kan jag leta reda på en äldre drivrutin för realtek, men detta verkar långsökt. Ska inte nytt vara bättre?

Dold text

Prova stäng av "Loudness normalization" i Realteks audio manager eller vad det nu heter.

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk

Tycks ha löst sig själv efter att jag ominstallerade lite drivrutiner för 12'e ggn.
Återstå att se om det är löst permanent..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Behövde du klistra ihop skiten så har du större problem än lite ljud bekymmer

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!