Permalänk

Asus RT-N66U script fråga

Är det nån som vet om det går att göra bash scrpts på Asus RT-N66U router?

Jag skulle vilja göra ett wake on lan script, om det går, lite jobbigt att komma ihåg mac adresser..

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt säker på att det går.

Vilken firmware kör du med?

Hur hade du tänkt köra scriptet?

Permalänk

Jag kör med AsusWRT Merlin firmwaren så jag får access till SSH

Så min idé var att logga in via SSH och köra scriptet från routern, typ ett bash script.

Nu vet jag inte om det stöds att akapa och spara egna script på routern dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fairyland:

Jag kör med AsusWRT Merlin firmwaren så jag får access till SSH

Så min idé var att logga in via SSH och köra scriptet från routern, typ ett bash script.

Nu vet jag inte om det stöds att akapa och spara egna script på routern dock.

om du ändå loggar in på routern från något, låter det inte lättare att köra skriptet lokalt på den enheten?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

om du ändå loggar in på routern från något, låter det inte lättare att köra skriptet lokalt på den enheten?

Det skulle ju funka, om wake on lan fungerade över wan, vilket jag inte sett nånstans att det fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fairyland:

Det skulle ju funka, om wake on lan fungerade över wan, vilket jag inte sett nånstans att det fungerar

Aha det var så det var tänkt.
Jag har sett någon knackat ihop lite html mm som man körde på en IIS-server. Då fick man ett webinterface där man kunde lägga till en eller flera enheter som man kunde väcka genom att IISen skickade WOLpaketen. Tyvärr så är koden ganska gammal.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fairyland:

Det skulle ju funka, om wake on lan fungerade över wan, vilket jag inte sett nånstans att det fungerar

Det går alldeles utmärkt att köra wake on LAN över WAN. Det är lite olika hur det hanteras av olika routrar/firmware dock.

Nu kör jag Asus egna firmware så det kan vara annorlunda på merlin.

På min tidigare router (WRT-54GS) var jag tvungen att skapa en portvidarebefordran till LANets broadcast adress för att få det att fungera över WAN. Routern sparade nämligen inte min dators MAC-address i minnet när datorn var avstängd och visste därför inte vilken fysisk port den skulle skicka paketet till. Med broadcast skickade den paketet på alla portar.

Med min RT-n66u är det tvärt om. Jag har inte fått det att fungera mot broadcast-adressen. Däremot fungerar det när jag skapar portvidarebefordran till datorns IP förutsatt att jag statiskt lägger till datorns MAC-adress i routerns ARP-tabell.

Jag skulle rekommendera att du provar bägge. Väldigt smidigt när man får igång det.

Eftersom att du har SSH-access föreslår jag att du kikar om du kan lägga till en statisk ARP (arp -s <DatorIP> <DatorMAC>). Sen vidarebefordrar du en port till datorns adress. Sist så tankar du hem en WOL-app till telefonen (personligen gillar jag "Wol Wake on Lan Wan" som fungerar som plugin till Tasker så man kan automatisera lite). Har du iPhone finns det säkert någon go' app där också.

Se till att i appen specificera rätt port, MAC och att den inte ska översättas till broadcast om du skickar till ditt WAN-IP.

Fungerar inte detta kan du prova vidarebefordra porten till broadcast-adressen.

Hoppas du får igång det!