i7 920 - lita på HWMonitor eller ASUS A.I SUITE?

Permalänk
Medlem

i7 920 - lita på HWMonitor eller ASUS A.I SUITE?

Okej, kort sagt så:

HWMonitor säger att alla mina 4 cores ligger på 48-52c IDLE.

Men ASUS AI Suite säger: 32-26c idle.

Vilken ska jag lita på? Får ju panik!!

Tack

Värdelös rubrikformatering redigerad.
Permalänk
Medlem

AI Suite rapporterar processorns temperatur, inte kärnornas. när man pratar om temperaturer pratar man generellt om kärnorna.

Permalänk
Medlem

Jag har en i7 930 standard clocks etc, och den idlar också 45-52 grader med vattenklning. går dock inte över 70 i load så jag antar att dom bara är sådana. har läst lite på nätet men är inte säker... känns dock som att det inte är någon fara då load tempsen inte är så höga. Är dock likt dig ganska irriterad på idle tempsen.

använder Realtemp

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

AI Suite rapporterar processorns temperatur, inte kärnornas. när man pratar om temperaturer pratar man generellt om kärnorna.

Skrivet av Jives:

Jag har en i7 930 standard clocks etc, och den idlar också 45-52 grader med vattenklning. går dock inte över 70 i load så jag antar att dom bara är sådana. har läst lite på nätet men är inte säker... känns dock som att det inte är någon fara då load tempsen inte är så höga. Är dock likt dig ganska irriterad på idle tempsen.

använder Realtemp

Hmmm... Recorda med fraps och till slut så började spelet "hacka" till då o då, allt mer frekvent. Det måste vara något med värmen för de hände inte innan, utan bara efter 10-15 min..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jives:

Jag har en i7 930 standard clocks etc, och den idlar också 45-52 grader med vattenklning. går dock inte över 70 i load så jag antar att dom bara är sådana. har läst lite på nätet men är inte säker... känns dock som att det inte är någon fara då load tempsen inte är så höga. Är dock likt dig ganska irriterad på idle tempsen.

använder Realtemp

RealTEMP : load 9.5% -- Temp: 53 - 57 - 53 - 61

Hur kan alla cores vara så jävla varma? Det är i princip minus grader i mitt chassi. Vad i hela helvete?

Ska man köpa ny kylare? Tips på kylare till en i7 920?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slynhor:

RealTEMP : load 9.5% -- Temp: 53 - 57 - 53 - 61

Hur kan alla cores vara så jävla varma? Det är i princip minus grader i mitt chassi. Vad i hela helvete?

Ska man köpa ny kylare? Tips på kylare till en i7 920?

vad har du för kylare? vad har du för chassi?

är processorn överklockad? det var väl du som köpte den häromdagen för att byta ut din gamla i3, så kolla om förra ägaren överklockade processorn och inte ställde tillbaka den innan han sålde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

vad har du för kylare? vad har du för chassi?

är processorn överklockad? det var väl du som köpte den häromdagen för att byta ut din gamla i3, så kolla om förra ägaren överklockade processorn och inte ställde tillbaka den innan han sålde.

Stock cooler för i7 920, yes de va jag ^^ i7an är stock clocked så de är nog inte de som är problemet! Jag har någon konstigt chassi vettefan vart ifrån jag skaffat den, men den kyler kan jag säga, hela rummet är i princip iskall pga. alla fläktar i datorn, men ändå idlar de vid ca. 50c och går upp till 71c vid load(spelade ett csgo game nyss, gick till 71c herregud)...

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Rummet kan omöjligt bli kallare av att du har fläktar i datorn. Fläktar kyler inte - de flyttar bara luft. I ett datorchassis fall så flyttar fläktarna den kallare rumsluften in i datorn samt den luft som blir varm av datorn ut i rummet. Med andra ord så kommer en dator med bra ventilation göra rummet varmare än om du inte hade några fläktar i datorn alls.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Rummet kan omöjligt bli kallare av att du har fläktar i datorn. Fläktar kyler inte - de flyttar bara luft. I ett datorchassis fall så flyttar fläktarna den kallare rumsluften in i datorn samt den luft som blir varm av datorn ut i rummet. Med andra ord så kommer en dator med bra ventilation göra rummet varmare än om du inte hade några fläktar i datorn alls.

Låt mig omformulera - Min hand är nära mitt chassi ( chassit är uppe vid byrån, jag känner hur luften är kall och kommer FRÅN chassit. Inte från någon vind drag i rummet eller så, utan från chassit. ) Hela min högra hand och upp mot armbågen är kall PGA chassit. Brukade ha chassit nere på golvet men flyttade den! Den varma luften kommer ut från framsidan vilken flyger in mot väggen/fönstret så den är inte nära mig ^^

Fråga: Måste jag ta bort nuvarande kylpasta om jag vill applicera nytt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slynhor:

RealTEMP : load 9.5% -- Temp: 53 - 57 - 53 - 61

Hur kan alla cores vara så jävla varma? Det är i princip minus grader i mitt chassi. Vad i hela helvete?

Ska man köpa ny kylare? Tips på kylare till en i7 920?

Hur kan det vara minusgrader? Hur många fläktar du än har så får aldrig lägre temp än rummet du befinner dig i. Tycker inte temperaturerna ser anmärkningsvärt höga ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slynhor:

Stock cooler för i7 920, yes de va jag ^^ i7an är stock clocked så de är nog inte de som är problemet! Jag har någon konstigt chassi vettefan vart ifrån jag skaffat den, men den kyler kan jag säga, hela rummet är i princip iskall pga. alla fläktar i datorn, men ändå idlar de vid ca. 50c och går upp till 71c vid load(spelade ett csgo game nyss, gick till 71c herregud)...

Tycker tempen låter normal med tanke på skräpkylaren, vill du ha lägre siffror så bör du byta kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Hur kan det vara minusgrader? Hur många fläktar du än har så får aldrig lägre temp än rummet du befinner dig i. Tycker inte temperaturerna ser anmärkningsvärt höga ut.

Att det är minus grader va ju a-figure-of-speech. Var inte seriös, men chassit är kall. Spelade en liten cs match, mina cores gick till 71c i load. CS. det kräver inte ett skit de spelet, hade inte ens 50 när jag spelade med min i3, datorn började hacka till i spelen när den kom upp till den temp. Processorn går från 48-50 till 57-58c när jag kollar en youtube video, låter de normalt?..

Min förra processor, i3 540 låg på 23-24c idle, knappt över 55c full load efter timmars av tungt spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Hur kan det vara minusgrader? Hur många fläktar du än har så får aldrig lägre temp än rummet du befinner dig i. Tycker inte temperaturerna ser anmärkningsvärt höga ut.

Borde http://www.inet.se/produkt/6909306/silverstone-argon-ar01 + http://www.inet.se/produkt/5321167/arctic-silver-5-kylpasta-3... räcka till att kyla ner jämfört med skit intel stock coolern?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slynhor:

Att det är minus grader va ju a-figure-of-speech. Var inte seriös,

Jo, det förstår jag också. Tycker ändå inte dina temps är någon fara. Speciellt då du tycks köra stockkylare. Som sagt SilverStone Argon AR01 t.e.x är ett väldigt bra alternativ för en relativt liten peng som garanterat kommer ge mycket bättre resultat än stockkylaren. Om du ska överklocka så blir ett byte i princip ett måste. De flesta kylare kommer med förapplicerad kylpasta av bra kvalitet så att köpa extra är oftast onödigt om man håller i slantarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Jo, det förstår jag också. Tycker ändå inte dina temps är någon fara. Speciellt då du tycks köra stockkylare. Som sagt SilverStone Argon AR01 t.e.x är ett väldigt bra alternativ för en relativt liten peng som garanterat kommer ge mycket bättre resultat än stockkylaren. Om du ska överklocka så blir ett byte i princip ett måste. De flesta kylare kommer med förapplicerad kylpasta av bra kvalitet så att köpa extra är oftast onödigt om man håller i slantarna.

Haha sant, renderar en film nu och ville kolla tempsen: Herrejävlar va höga.

http://prntscr.com/5y9d5j

Märker nu hur datorn hänger sig i ett par sekunder nu när jag rör på musen m.m. Något måste ju vara helt åt helvete fel.. Men ska köpa den kylaren och pastan! Måste jag ta bort nuvarande kylpasta innan jag applicerar den nya?

Tack för alla svar btw!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slynhor:

Termometrar i CPUs är inte speciellt mycket att lita på, framförallt när det gäller idle-temperaturer. Load-temperaturer är de dock mer precisa på att ange, om än fortfarande inte exakt. Så länge du inte sitter med skadliga temperaturer (Du får googla vad för temps i7 9xx-serien pallar att köras i, för det har jag inte i huvudet), processorn inte throttlar/blir instabil, ljudnivån inte stör dig och du inte ska överklocka så finns det egentligen ingen anledning för dig att byta kylare.

Om du dock vill byta ändå är mitt tips att köra på denna istället: http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev.... Ny kylpasta behöver du inte köpa, det följer med till kylaren. Du behöver dock ta bort den gamla.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Gör såhär: Köper en ny kylpasta, kommer att ta rengöra processorn och sätta dit den nya kylpastan. Om DETTA inte fixar den löjligt idiotiska temperaturen så kommer jag springa till närmsta datorbutik och köpa mig en ny fläkt. Att ligga på 60c genom att kolla youtube är då fanimej inte okej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Termometrar i CPUs är inte speciellt mycket att lita på, framförallt när det gäller idle-temperaturer. Load-temperaturer är de dock mer precisa på att ange, om än fortfarande inte exakt. Så länge du inte sitter med skadliga temperaturer (Du får googla vad för temps i7 9xx-serien pallar att köras i, för det har jag inte i huvudet), processorn inte throttlar/blir instabil, ljudnivån inte stör dig och du inte ska överklocka så finns det egentligen ingen anledning för dig att byta kylare.

Om du dock vill byta ändå är mitt tips att köra på denna istället: http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev.... Ny kylpasta behöver du inte köpa, det följer med till kylaren. Du behöver dock ta bort den gamla.

Ljudnivån skiter jag fullständigt i, får låta som ett jet plan om de måste. Stör mig inte ^^ Men vore inte Argon kylaren bättre? Högre RPM = mer kylning? :S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slynhor:

Ljudnivån skiter jag fullständigt i, får låta som ett jet plan om de måste. Stör mig inte ^^ Men vore inte Argon kylaren bättre? Högre RPM = mer kylning? :S

http://www.sweclockers.com/recension/18610-billiga-luftkylare...
Jo argon slår 212 evo med några grader. EVO är tystare. Båda är dock bra och väldigt prisvärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

http://www.sweclockers.com/recension/18610-billiga-luftkylare...
Jo argon slår 212 evo med några grader. EVO är tystare. Båda är dock bra och väldigt prisvärda.

Tack så mycket för svaren ^^

Har ett par frågor dock, måste man ta bort den förra kylpastan innan man applicerar ny? Isf. vad ska man använda för att ta bort? Går ren vodka?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slynhor:

Tack så mycket för svaren ^^

Har ett par frågor dock, måste man ta bort den förra kylpastan innan man applicerar ny? Isf. vad ska man använda för att ta bort? Går ren vodka?

Ja du måste få bort den gamla kylpastan. Väldigt viktigt. Nej, vodka ska man dricka inte rengöra med..kanske fungerar, vet inte isopropylalkohol eller kemiskt ren aceton eller kemiskt ren bensin.

edit: kopierat från: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Citat:

Kylpasta kan vara besvärlig att ta bort om du gör på fel sätt. Ett sätt är att skaffa dessa två saker: Örontopsar/bomullspinne (i fortsättningen kallad tops) samt ett borttagningsämne. Det är viktigt att ämnet du använder INTE har olja i sig! Följande ämnen kan användas:

Kemiskt ren aceton
Kemiskt ren bensin
T-sprit
Röd etanol (T-röd, funkar utmärkt med 99% avfettande kemikalier)
Spolarevätska (T-blå, innehåller isopropanol men också tvållösningar, vilket man vill undvika)
Isopropanolakohol
Förgasarevätska (K-sprit, består av isopropanol & etanol)
OKQ8:s spolarevätska (upp till 90% isopropanol & resten etanol)

Citerat från Vicotnik:
Citat:
"Det går bra med vad som helst så länge det avdunstar helt utan att lämna en massa skräp kvar. Så etanol funkar om den är helt ren och väldigt koncentrerad. Vanlig sprit funkar förmodligen inte så bra.
När du har ditt ämne och dina topsar, börja med att ta en tops och doppa den i ditt ämne. Var försiktig så du inte får det på ögonen eller i munnen. Undvik också hud-kontakt, även om det i regel inte är lika farligt. Låt det droppa lite så att den överblivna vätskan försvinner och torka sen på din källa med den. Tänk på att det räcker med att torka med det som finns inuti själva bomull-toppen på topsen, ungefär som med en pensel eller en trasa. Torka på hela området tills kylpastan lossnat helt och knappt syns. Om du lagt på för mycket kylpasta förr kommer du behöva torka flera gånger med tops.
Efter att du torkat, byt din tops och använd en ny, torr tops och torka på ytan. Upprepa sen från början (med att doppa en i ditt kylpasta-borttagande ämne) tills kylpastan är helt borta. Avsluta alltid med att torka bort så mycket du kan. Resten kommer avdunsta så småningom.

En bra metod för att torka bort överflödiga vätskor och kylpasta är med kaffefilter, då det aldrig kommer ludda, vilket tops riskerar att göra, och papper i princip alltid kommer göra.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av slynhor:

Låt mig omformulera - Min hand är nära mitt chassi ( chassit är uppe vid byrån, jag känner hur luften är kall och kommer FRÅN chassit. Inte från någon vind drag i rummet eller så, utan från chassit. ) Hela min högra hand och upp mot armbågen är kall PGA chassit. Brukade ha chassit nere på golvet men flyttade den! Den varma luften kommer ut från framsidan vilken flyger in mot väggen/fönstret så den är inte nära mig ^^

Fråga: Måste jag ta bort nuvarande kylpasta om jag vill applicera nytt?

Kan vara värt att fixa till ditt luftflöde i själva chassiet också, låter inte som att det är som det ska. Fläktar fram/nere ska dra IN luft i chassiet och fläktar bak/uppe ska dra luft UT ur chassiet. Bara att vända fläktarna rätt kommer säkert ge ett par grader

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonteP0nte:

Termometrar i CPUs är inte speciellt mycket att lita på, framförallt när det gäller idle-temperaturer.

Det du säger är sant för AMDs processorer.
Intel, däremot, har med få undantag ända sedan Nehalem-generationen samma noggrannhet hela vägen från 0°C till Tjmax (+/- 5°C).

Så nog kan man lita på vad det står, så länge man är medveten om felmarginalen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Fläktar fram/nere ska dra IN luft i chassiet och fläktar bak/uppe ska dra luft UT ur chassiet. Bara att vända fläktarna rätt kommer säkert ge ett par grader

Spelar ingen som helst roll om man tar in luften fram eller bak, så länge det är ett bra flöde. (om man bortser från eventuella luftfilter).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av slynhor:

Haha sant, renderar en film nu och ville kolla tempsen: Herrejävlar va höga.

http://prntscr.com/5y9d5j

Märker nu hur datorn hänger sig i ett par sekunder nu när jag rör på musen m.m. Något måste ju vara helt åt helvete fel.. Men ska köpa den kylaren och pastan! Måste jag ta bort nuvarande kylpasta innan jag applicerar den nya?

Tack för alla svar btw!

Att datorn hänger sig nu och då, när man rör på musen osv. är normallt om man renderar en video. Vid 100% belastning så ja, små laggar allt helt enkelt. Så är det bara.

Nästan alla problem du har tycker jag inte låter som något problem som kommer från att processorn i sig är för varm. Är dock till fördel att fixa en ny kylare eller montera om och rengöra den du använder just nu. Då 80C är lite att ta i vid 100% belastning.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av nackskägg:

Spelar ingen som helst roll om man tar in luften fram eller bak, så länge det är ett bra flöde. (om man bortser från eventuella luftfilter).

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, nu tog jag bara upp tumregeln som finns för att göra det så enkelt som möjligt. Men som du själv är inne på är det iaf en fördel om man ser till att ta in luft där det finns damfilter. På TS låter det ju som att den blåser ut luft både bak och fram... knappast optimalt ur flödessynpunkt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Spelar ingen som helst roll om man tar in luften fram eller bak, så länge det är ett bra flöde. (om man bortser från eventuella luftfilter).

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, standard är att grafikkort blåser ut luft bak, och att PSU är bottenmonterad och även blåser ut varmluft där bak.
Detta bildar en värmeficka bakom chassit.
Har du då monterat bakfläkten som insug, så finns det ju bara den redan uppvärmd luft att suga in över processorn.

Det är bättre att ta in luft i fronten, för den håller garanterat rumstemperatur, utöver att det är vanligaste stället för förmonterade dammfilter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Nja, standard är att grafikkort blåser ut luft bak, och att PSU är bottenmonterad och även blåser ut varmluft där bak.
Detta bildar en värmeficka bakom chassit.
Har du då monterat bakfläkten som insug, så finns det ju bara den redan uppvärmd luft att suga in över processorn.

Det är bättre att ta in luft i fronten, för den håller garanterat rumstemperatur, utöver att det är vanligaste stället för förmonterade dammfilter.

Värmeficka? Ptja, om datorn står i ett slutet utrymme så stämmer din teori.
Står den öppet så gör det varken till eller från.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du behöver inte stressa upp dig för att processorn är 70 grader varm. Min i7 920 har legat på ~ 90 grader under belastning i snart 5 år nu.

Permalänk
Medlem

Enligt intel så är den specificerade max tempen för paketet. Kollade lite på det när jag skulle överclocka min i7 950 och xeon x5650. Kärnan klarar ca 100c har jag för mig, men paketet/värmespridaren rekommenderas vara på ca 70 eller vad det står på Intel för just din CPU.

Så ifall du startar HWiNFO eller likande program och ser till att "CPU" inte är över 67.9 och CPU#Core0-3 inte är över 100c så ska du klara dig fin fint..

Intel skriver -> Höljets temperatur är högsta tillåtna temperatur vid processorns IHS (Integrated Heat Spreader). I deras support så skriver de även ifall en core går upp till 100 grader så skall systemet stängas av ifall du har den "spärren" på i moderkortet.

Hoppas att detta hjälpte dig och var lätt att förstå.

Visa signatur

Main | Fractal Design R4 | Asrock B550 | AMD 5600X | 32Gb | RTX 2080Ti | Corsair RM1000
Hosting Server | Asrock B550 | AMD 5700G | 64Gb | SSD: ioDrive 2