Gainward 660 TI överhettas

Permalänk

Gainward 660 TI överhettas

Hej allihopa!

Skaffade ett nytt grafikkort idag och märkte ganska snabbt när jag började spela TERA att det började låta högt från GPU, inte bara från fläkten, ett visslande högt ljud samt att den blev runt 80 grader varmt och bara blev varmare. Vad kan detta bero på?

Jag har ett corsair TX620 och bra luftflöde, det är ganska kallt, runt 40 grader i lådan när jag hade mitt gamla kort.

Någon som har en tanke bakom detta?

Permalänk

Laddade upp en screenshot på Temp och sånt, kanske någon vet om det står något knasigt med siffrorna?

http://www.ladda-upp.se/bilder/gmgljhnsnxvwnr/

Permalänk
Medlem

Är enheten begagnad?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Är enheten begagnad?

det stämmer!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbubbles:

det stämmer!

Skickades från m.sweclockers.com

Ok. Dina tempraturer är ingenting udda egentligen. Vill du däremot få ner dem rekommenderar jag att byte kylpasta. En högkvalités kylpasta och lite nya kylkuddar till VRAM bör sänka det en rätt bra mängd. Tag självklart bort den gamla innan du applicerar ny, gäller både pastan och kuddarna.

Självklart antar jag att du har testat tag bort all damm.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Ok. Dina tempraturer är ingenting udda egentligen. Vill du däremot få ner dem rekommenderar jag att byte kylpasta. En högkvalités kylpasta och lite nya kylkuddar till VRAM bör sänka det en rätt bra mängd. Tag självklart bort den gamla innan du applicerar ny, gäller både pastan och kuddarna.

Självklart antar jag att du har testat tag bort all damm.

Tack för ett snabbt svar!

Yes, jag har tagit bort damm och så. Jag ska testa det du sa och se om det blir bättre. Men 85 grader är inga problem under load?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbubbles:

Tack för ett snabbt svar!

Yes, jag har tagit bort damm och så. Jag ska testa det du sa och se om det blir bättre. Men 85 grader är inga problem under load?

Skickades från m.sweclockers.com

Lägre är självklart bättre men 85 grader är inte jätte farligt. Skulle däremot inte vilja ha högre och skulle själv försöka få ner det. Du vill verkligen helst ha det under 80 under användning då livstiden minskar kraftigt över det. Testa göra det jag rekommenderade och se om det löser problemet. Gör det inte det så återkom.

NVidia sjävla säger 97C max men som sagt, lägre är verkligen bättre och personligen så skulle jag testa allt möjligt för att hålla det under 80C under användning.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Jag har också ett 660 ti. Mitt blir såhär varmt ifall jag inte kör vsync. har du testat att sätta på det? Antingen i spelet eller i nvidias kontrollpanel.

Visa signatur

Magnus
Asus Sabertooth, 2600K @ 4 GHz, Arctic Freezer 13, 8 Gb Corsair Vengeance DDR3 1600 MHz, Fractal Design Tesla 650 W 80+, Gigabyte 660 TI OC och detta sitter i en lådan Core 3000 från Fractal Design.

Permalänk
Medlem

öka fläkten bara lite högre med msi afterburner då ?

Permalänk
Medlem

Jag cappar alltid mina datorer till 60fps (60hz skärmar). det gör att tempsen inte springer iväg i onödan iom att kortet inte ska jaga så mycke fps som möjligt, och iom att ögat inte ser skillnad på mer än 60 så blire bara bra för alla parter!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A