The Witcher 3: Wild Hunts rekommenderade systemkrav endast för 30 fps

Permalänk
Melding Plague

The Witcher 3: Wild Hunts rekommenderade systemkrav endast för 30 fps

Påkostade effekter och bländande miljöer i The Witcher 3 får speldatorer att flämta. Nu klargörs att de höga rekommenderade systemkraven bara räcker för cirka 30 bilder per sekund.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är spel dåligt optimerade idag? Verkar som det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Är spel dåligt optimerade idag? Verkar som det.

Blir så när ingen tar sej tid att göra klart skiten.
Se på GTA V. Det må vara över 1 år försenat, men systemkraven var väldigt imponerande....

(Jag förstår dock att Witcher ser visuellt bättre ut, men inte så pass mycket att det förtjänar systemkraven)

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Är spel dåligt optimerade idag? Verkar som det.

Håller med dig! Man måste ju ha en riktigt påkostad dator för att kunna spela dom nyare spelen.

Permalänk
Inaktiv

...eller så är det medvetet att grafikkortstillverkarna gör affärer i hemlighet med utvecklarna och kommer överens om att spelet ska vara "krävande", till att försöka få fler att köpa high-end kort

Permalänk
Inaktiv

Blir intressant att se hur i7-4790K (eller en bättre motsvarighet) tillsammans med Radeon 380X presterar i 1080p.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att PC för lite mer "eye candy" om en 770 plus i7 CPU ger samma prestanda som en APU... Om det ser likadant ut så har de inte gjort mycket på optimeringssidan hehe

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Eller så är det bra att nån gör spel som använder prestandan som finns

CPU-kraven verkar lite mysko dock.

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas på underbar grafik.. men det är nog bara dåligt optimerat precis som alla andra spel.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyken988:

Håller med dig! Man måste ju ha en riktigt påkostad dator för att kunna spela dom nyare spelen.

Som den gamla goda tiden då dock var datordelar betydligt dyrare. När jag köpte en dator runt 2002/2001 så var den svindyr jämfört med idag. Då gick en dator på 12k med skärm och tangentbord, samma prestanda som en dator för under 4k kr idag:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ja men grattis. För 30fps är förknippat med spelande på PC? Måste vara oerhört dåligt optimerat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BennyZ:

Jag hoppas att PC för lite mer "eye candy" om en 770 plus i7 CPU ger samma prestanda som en APU... Om det ser likadant ut så har de inte gjort mycket på optimeringssidan hehe

FX-processorerna är väl inte APU:er?

Permalänk
Medlem

Ska bli kul å se hur min i5,a klarar detta spel då..

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

FX-processorerna är väl inte APU:er?

Han menar APU:erna i Xbox One/PS4 som de sade ger ungefär samma upplevelse som de rekommenderade kraven.

Permalänk

tur att man skaffa sig ett andra 780ti för 3 månader sedan då : )

Permalänk
Medlem

Då har de fan i mig misslyckats med optimeringen. Jag menar minikraven matchar ju prestandan på konsolerna. Således torde ju 290 och 770 klara betydligt bättre grafiskt kvalite vid 30-fps än "next gen" konsolerna...

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

Köpte nuvarande grafikkort för att spela witcher 2. Kanske dax att uppgradera

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Bara ~40% säger ja. För säg 5-10 år sedan så tror jag den siffran hade varit betydligt högre och då höll inte hårdvara lika länge som idag. Måste tyda på fler medlemmar där inte alla är riktigt lika hårdvaruintresserad / väljer att prioritera hårdvara.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Verkar som många inte läser hela nyheten. Längst ner står det att chefen säger att det finns utrymme för optimeringar. Hur man kan missa det vet jag ej.

Tycker det här mest låter som att grafiken kommer bli enastående! Jag litar på CD Project, ett av få företag man kan lita på.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Gulligt att GTX 770 jämförs med R9 290. Suck...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Oj oj oj. Hoppas det ger monster-grafik och inte dålig optimering. Men aj aj aj Nu räcker ju varesig Tuban eller 7970.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DAoG:

Är spel dåligt optimerade idag? Verkar som det.

Eller också är det så att spelutvecklarna ligger ett steg före, varför räknar alla att det ska flyta perfekt med allt på ultra? Finns ju alternativet att ställa ner ögongodiset ett eller några steg till vad dagens hårdvara klarar av och få en ännu njutbarare grafik då man spelar om spelet med modernare hårdvara och då högre inställningar. Aldrig riktigt förstått detta "problem" som jag personligen bara ser som en bonus. Alternativet är ju att t.e.x. "medium" motsvarar "ultra" och de riktigt höga inställningarna slopas helt utan alternativet att spela med dem i framtiden, men vad skulle vara bättre med det?

Permalänk

Det ska la' gå ändå

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Frågan hur stort Witcher 3 kommer bli. Witcher 3 kommer nog säljas som smör.. Men jag tror inte det kommer bli större än Skyrim

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem

Jadu. Tur att man inte köpt nytt graikkort än.
Frågan är bara vad de skall räkna som rimligt. Hoppa spelet stödjer SLI/Crossfire.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

x86 och 8 GB primär minne, det går inte ihop i min värld

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

FX-processorerna är väl inte APU:er?

PS4 och Xbox One kör inte FX, de kör Jaguar. Båda har ett kluster med 2st quad cores på 1.6GHz respektive 1.75GHz samt AMD HD8000 series grafikdel med 1152 resp. 768 shaders, allt detta i ett litet fint paket som ser ut såhär

APU i mina ögon hehe

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Då har de fan i mig misslyckats med optimeringen. Jag menar minikraven matchar ju prestandan på konsolerna. Således torde ju 290 och 770 klara betydligt bättre grafiskt kvalite vid 30-fps än "next gen" konsolerna...

Jepp minimum är hyfsat nära konsoler, förutom att de har bättre minnes arkitektur än PC dock svagare cpu.

Men folk ser ut att glömma varje gång att för PC så har du flera ggr större overhead än vad du har på en konsol, vilket betyder att oavsett vad så kommer du behöva mer prestanda på en dator. T.ex. bara direkt x 11 har upp till 9 ggr overhead på vissa delar, något konsolerna inte lider av. Sedan kör de bland annat inte Windows i bakgrunden som tar både upp minne och resurser. Direct X 12 kommer äntligen hjälpa lite här åt andra sidan men det finns fortfarande saker som inte går att göra när man enbart riktar sig till en specifik hårdvara vs mot alla.

Sedan säger jag att dessa nyheter helt underbara? Äntligen spel som faktiskt utnyttjar hårdvaran säger jag, det vi sett från Witcher 3 så är spelet rejält snyggt dessutom, ett rejält stort open world spel. Enda jag är mer fundersam är hur stabilt spelet är, med tanken på att spelet blivit uppskutet 2 ggr.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Min nuvarande spelrigg:
CPU: Intel i7 970 3.20GHz -lär funka
GFX: nVidia GTX570 1,2GB -ungefär likvärdigt ett GTX660
RAM: 12GB DRR3 -lär också funka
OS: Ubuntu 14.04 LTS -ajdå enl. denna tabell!
HDD: 2x120GB Corsair Force 3 i RAID0 -inget att klaga på

Eftersom spelet är bekräftat att komma till Linux...
-How about some Linux system reqs?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

daaaaamn... tur att jag köper nytt i sommar har iof 780 idag med en 2500K @ 4,3Ghz . Ska bli kul att se om detta är en kass port eller om det är jääääävligt snyggt.

Kanske är alla AI som tar cpu vad tror ni? det var ju ursäkten för ASS Unity prestandan... Som sög...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200