Dator orsakar strömavbrott - nätagg trasigt?

Permalänk
Medlem

Dator orsakar strömavbrott - nätagg trasigt?

Hej!

Startade datorn för någon dag sedan och då dog strömmen i hela rummet. Testade slå på brytaren i elskåpet men den ville inte.
Testade att koppla ur några skärmar och lite andra saker men strömmen ville inte gå igång förrän datorn var urkopplad.
Strömmen gick på i rummet igen och då testade jag att koppla in datorn igen och slå igång brytaren på nätagget. Då blixtrade det till i agget och strömmen dog igen. Kopplade ur datorn efter detta och inte rört den sen dess.

Antar då att nätagget är kört men hur kollar jag detta på ett säkert sätt och hur vet jag att andra komponenter inte tagit stryk?
Ifall det är någon annan komponent som orsakat detta hur kan jag ta reda på det? Kan jag testa med ett annat nätagg utan att det också ryker?

Permalänk
Rekordmedlem

Troligen är nätdelen trasig och det är mäta på den eller byta och testa som gäller, komponenterna i datorn kan ha skadats och det ser du om du ansluter en garanterat fungerande nätdel och ser om den startar efter bytet.
En hel "kvalitetsnätdel" har skydd på sekundärsidan så ansluter du den till delar som tex är kortslutna å kommer den att stänga av sig i om den blir överbelastad så det bör inte vara farligt att ansluta en ny nätdel och testa vad som fungerar eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Troligen är nätdelen trasig och det är mäta på den eller byta och testa som gäller, komponenterna i datorn kan ha skadats och det ser du om du ansluter en garanterat fungerande nätdel och ser om den startar efter bytet.
En hel "kvalitetsnätdel" har skydd på sekundärsidan så ansluter du den till delar som tex är kortslutna å kommer den att stänga av sig i om den blir överbelastad så det bör inte vara farligt att ansluta en ny nätdel och testa vad som fungerar eller inte.

Okej tack för snabbt svar. Blir att testa med ett annat nätagg.

Är detta något som går på garantin?

Permalänk

l;15187296]Okej tack för snabbt svar. Blir att testa med ett annat nätagg.

Är detta något som går på garantin?[/QUOTE]

Vad för agg var det?

Har du garanti och kvitto kvar kan du få nytt. Men är det budget agg och kommer göra samma sak med nytt, så bör du byta till annat agg.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad för agg var det?

Har du garanti och kvitto kvar kan du få nytt. Men är det budget agg och kommer göra samma sak med nytt, så bör du byta till annat agg.

Det är ett "ocz modxstream pro 700w"

Har 3års garanti (ca halvår kvar). Har för mig att dem inte tillverkar nätagg längre så tror isåfall inte att jag kommer få ett nytt.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

l;15187296]Okej tack för snabbt svar. Blir att testa med ett annat nätagg.

Är detta något som går på garantin?

Vad för agg var det?

Har du garanti och kvitto kvar kan du få nytt. Men är det budget agg och kommer göra samma sak med nytt, så bör du byta till annat agg.[/QUOTE]
Du har inte bara garanti; om du kan visa att du inte har belastat nätagget utöver vad det är specificerat för så gäller reklamationsrätt för ursprungligt fel i tre år. Du måste kunna styrka inköp förstås, vilket iofs inte behöver göras med kvitto, men det blir onekligen enklast så.

Dessutom finns det kvalitetsagg som har längre garantitid än så.

Men som redan sagts tidigare: om det är ett skitagg du hade, så är det bäst att bita i det sura äpplet och köpa ett kvalitetsagg, även om du kan få ett nytt skitagg av säljaren.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte helt säkert att det är ett fel som täcks av garanti, nätdelar kan skadas av externa faktorer som överspänning och sånt går inte på garanti och såna fel går inte heller att reklamera till butiken som sålt nätdelen, däremot kan den typen av fel kanske täckas av elnätsägaren om det skett en felkoppling, men då brukar det gå sönder massor av saker och inte bara en datornätdel, eller av hemförsäkringen tex vid åska.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så fort jag försökte starta med mitt gamla nätagg så gick proppen. Så antar det är det.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genell:

Det är ett "ocz modxstream pro 700w"

Har 3års garanti (ca halvår kvar). Har för mig att dem inte tillverkar nätagg längre så tror isåfall inte att jag kommer få ett nytt.

Efter det att dom kursade så lämnar OCZ bara 1 års garanti på nätagg, åtminstone nyinköpta efter konkursen. Men kolla med butiken du köpte den i, du får säkert möjligheten att byta till ett annat. Står det 3 års garanti på ditt kvitto så spelar det ingen roll vad OCZ lämnar idag eller om de inte tillverkar nätagg längre. I annat fall kan du hävda konsumentköplagen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Felek:

Så fort jag försökte starta med mitt gamla nätagg så gick proppen. Så antar det är det.

Det är inte säkert, om du inte upplevt att det hänt nått med nätdelen kan det ju även bero på överbelastning, nätdelen drar ju ganska mycket effekt just i startögonblicket, inte ens stora nätdelar har ju mjukstart så det kan lösa ut en säkring utan att det är nått trasigt, speciellt om det redan går hög effekt genom säkringen.

Har du däremot märkt att det hänt nått med nätdelen så är det mer troligt att den är trasig, man brukar kunna höra/lukta/se om tex kondensatorernas säkerhetsventil löst ut och då ska man koppla bort nätdelen från vägguttaget och byta ut den eller reparera, men öppna inte upp en nätdel hur som helst för det är livsfarligt om man gör fel, kondensatorerna i dem kan innehålla livsfarliga spänningar även om de inte är anslutna till elnätet och det kan ta väldigt lång tid innan de laddar ur det kan ta många månader innan de är urladdade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte säkert, om du inte upplevt att det hänt nått med nätdelen kan det ju även bero på överbelastning, nätdelen drar ju ganska mycket effekt just i startögonblicket, inte ens stora nätdelar har ju mjukstart så det kan lösa ut en säkring utan att det är nått trasigt, speciellt om det redan går hög effekt genom säkringen.

Har du däremot märkt att det hänt nått med nätdelen så är det mer troligt att den är trasig, man brukar kunna höra/lukta/se om tex kondensatorernas säkerhetsventil löst ut och då ska man koppla bort nätdelen från vägguttaget och byta ut den eller reparera, men öppna inte upp en nätdel hur som helst för det är livsfarligt om man gör fel, kondensatorerna i dem kan innehålla livsfarliga spänningar även om de inte är anslutna till elnätet och det kan ta väldigt lång tid innan de laddar ur det kan ta många månader innan de är urladdade.

fast i mitt fall så tog åskan både modemet/internetutgången i datorn och nätagget. sen drog vi ut allt som gick igenom den proppen och testa med varje sak enskilt.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Skrivet av Felek:

Så fort jag försökte starta med mitt gamla nätagg så gick proppen. Så antar det är det.

Om proppen går direkt när strömbrytaren på nätaggregatet slås på, då är det överspänningsskyddet som kortsluter ingången.
Skyddet (ofta rund platt komponent direkt efter/på strömbrytaren) kortsluter ingången när överspänningen överskrider viss gräns.
De kan behöva bytas ut om de skadas (alternativt klippas bort för att köra oskyddat).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Felek:

fast i mitt fall så tog åskan både modemet/internetutgången i datorn och nätagget. sen drog vi ut allt som gick igenom den proppen och testa med varje sak enskilt.

Ja om det blir problem efter ett åsknedslag så är man ju oftast medveten om att det hänt nått som kan ha varit lite "hårdhänt" mot alla elektriska apparater.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Genell:

Det är ett "ocz modxstream pro 700w"

Har 3års garanti (ca halvår kvar). Har för mig att dem inte tillverkar nätagg längre så tror isåfall inte att jag kommer få ett nytt.

Inte helt värdelöst agg i alla fall.

Kan tips om nya i alla fall http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2637172&view=m Dessa är av bra kvalité till så bra pris det går utan att tumma på kvalitén.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Testade sätta i ett nytt agg. Kopplade i strömmen och slog på strömbrytaren. Då gick strömmen i rummet igen..

Kopplade ut och testade att bara starta båda aggen utanför datorn. Det nya agget fungerade. Det gamla var helt dött. Men nu gick inte strömmen i rummet.

Körde in det nya agget igen och testade koppla in en komponent i taget. Då fungerade datorn igen när allt var inkopplat.

Tycker detta verkar väldigt skumt.

Kan det vara något annat än agget som gjort att strömmen gick?

Vågar man köra med datorn utan att behöva säga hejdå till det nya agget också?

Permalänk
Skrivet av Genell:

Testade sätta i ett nytt agg. Kopplade i strömmen och slog på strömbrytaren. Då gick strömmen i rummet igen..

Kopplade ut och testade att bara starta båda aggen utanför datorn. Det nya agget fungerade. Det gamla var helt dött. Men nu gick inte strömmen i rummet.

Körde in det nya agget igen och testade koppla in en komponent i taget. Då fungerade datorn igen när allt var inkopplat.

Tycker detta verkar väldigt skumt.

Kan det vara något annat än agget som gjort att strömmen gick?

Vågar man köra med datorn utan att behöva säga hejdå till det nya agget också?

Vilket agg är det nya?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vilket agg är det nya?

Fractal Design Interga M 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genell:

Kan det vara något annat än agget som gjort att strömmen gick?

Om det är mycket gemensam belastning mot proppen i fråga kan strömspiken vid påslaget vara det som räcker för att den skall lösa ut.

Permalänk
Skrivet av Genell:

Fractal Design Interga M 650W

ska vara okej agg i alla fall (inget jag rekommenderar), men proppen bör inte gå av det nya agget.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar