Qualcomm: "Vi har förlorat en stor kund med Snapdragon 810"

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm: "Vi har förlorat en stor kund med Snapdragon 810"

Mystiken kring Snapdragon 810 och Samsungs Galaxy S6 tätnar när Qualcomm under sin senaste kvartalsrapport avslöjar att de förlorat en stor kund med processorn.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Expectations that our Snapdragon 810 processor will not be in the upcoming design cycle of a large customer's flagship device."

Vad betyder det? Så kan man inte skriva eller så börjar inte meningen med Expectations, dvs är felciterat.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning till att välja HTC istället nu till våren då

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk

"För hela året beräknas omsättningen till 26–28 miljarder dollar, ned från tidigare förutspådda 26,8–28,8 miljarder"

Känns inte som Qualcomm påverkas så mycket av att Samsung satsar på eget om man ska tro de siffrorna.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Aje:

"Expectations that our Snapdragon 810 processor will not be in the upcoming design cycle of a large customer's flagship device."

Vad betyder det? Så kan man inte skriva eller så börjar inte meningen med Expectations, dvs är felciterat.

Finns [...] framför, alltså är det bara urklippt från en större mening.

Permalänk
Medlem

Nu räknade jag bara i huvudet. Så de förlorar en omsättning på ca 1,2% för att den stora kunden valde an annan cpu? Enligt beräknad omsättning? Kan inte vara bra profit på 810.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

"För hela året beräknas omsättningen till 26–28 miljarder dollar, ned från tidigare förutspådda 26,8–28,8 miljarder"

Känns inte som Qualcomm påverkas så mycket av att Samsung satsar på eget om man ska tro de siffrorna.

0.8miljarder. Dollar är inte direkt lite för mig i Alla fall. Hur stor brukar deras vinst vara?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jOnÄTÄn:

0.8miljarder. Dollar är inte direkt lite för mig i Alla fall. Hur stor brukar deras vinst vara?

Vinsten förra året verkar ha legat på ca $8miljarder.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Nu räknade jag bara i huvudet. Så de förlorar en omsättning på ca 1,2% för att den stora kunden valde an annan cpu? Enligt beräknad omsättning? Kan inte vara bra profit på 810.

Så kan du inte räkna, du kan inte veta hur mkt Qualcomm skulle tjänat 2015 om de inte förlorat affären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vinsten förra året verkar ha legat på ca $8miljarder.

Okej då klarar de sig nog

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Så kan du inte räkna, du kan inte veta hur mkt Qualcomm skulle tjänat 2015 om de inte förlorat affären.

Ne just det. Men de kan sänka sin analys baserat på det.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Varför väljer flesta mobil företag just Qualcomm CPU? Finns ju andra märken som Nvidia eller Intel. Hur blev Qualcomm så stora?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

- Det är svårt att tycka och tänka.. värst mycket angående denna rapport och dess analys...
Det sägs.. att de tappat 1 kund... en Stor kund... och detta.. skulle alltså leda till 800 miljoner i nedskrivning, ?
håller med dessa som anser att det inte är vare sig rimligt eller troligt att detta då skulle vara Samsung som "kunden"

Att de förlorat 1 kund kan lika gärna innebära att de menar, LG ( var det väl de som hotar stämma Qualcomm, då de förändrat chippet för nästkommande kunder, vilket borde betyda om LG som har problem med överhettning, och de andra slipper detta, så skulle jag som kund bli förbannad /stämma dem... etc m.m. för att senare sluta köpa chipp ifrån dem o.s.v.....))

Jag är alldeles för oinsatt för att kunna spekulera vidare... men, den som lever.. får se.., tyckte "bara" att sammanfattningen, inte går ihop riktigt... om dessa uppgifter stämmer... o.s.v.

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Varför väljer flesta mobil företag just Qualcomm CPU? Finns ju andra märken som Nvidia eller Intel. Hur blev Qualcomm så stora?

I vilka telefoner sitter det Nvidia chips/ processorer ?

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Varför väljer flesta mobil företag just Qualcomm CPU? Finns ju andra märken som Nvidia eller Intel. Hur blev Qualcomm så stora?

Det är SOC'ar (System-On-a-Chip) som säljs till telefoner, där är CPU bara en av flera viktiga delar. Det gäller ha en bra GPU, viktigt med bra ISP (DSP för att klara filminspelning & fotografering i höga upplösningar), bluetooth, wifi och inte minst radiodel med 3G/4G (och mkt annat )

Framförallt har qualcomm alltid haft bra radiodel (3G/4G) i sina SOC'ar i kombination med bra funktion, prestanda & pris som helhet. En bra lösning helt enkelt.
Intel har hittills aldrig haft någon konkurrenskraftig SOC för telefoner alls, dvs med rätt funktioner, prestanda & pris. Kan ev komma att ändras, men jag tivvlar, Intel verkar agera för långsamt på trenderna i branschen, de är nog vana vid att själva kontrollera marknaden och trenderna som de gör på PC-sidan.

Nvidia har väl alltid varit en outsider, tror inte de haft integrerad radiodel alls utan det har nog varit seperat, de har iaf varit mest populära i tablets. De har ofta haft någon stor svaghet, t ex Tegra 2 som inte klarade spela upp ens 720p filmer. Tegra 3 hade väl problem med minnesprestanda & flashkontroller tror jag. Tegra 4 är väl helt enkelt för effektkrävande för telefoner, finns nog bara i tablets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tal666:

I vilka telefoner sitter det Nvidia chips/ processorer ?

Bara shield serien vad jag kan komma på. Men min poäng är att det finns andra typ av cpu. Inte bara Qualcomm. Varför väljer flesta Qualcomm?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Bara shield serien vad jag kan komma på. Men min poäng är att det finns andra typ av cpu. Inte bara Qualcomm. Varför väljer flesta Qualcomm?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte så hemma på mobiler men det brukar snackas om SoC och motagningen på deras 3g, 4g bitar.

Stark försäljningsargument tillvärkarna, sedan till kundern som ska köpa det som kokas ihopp.
Bra del på samma chip och slippa ha ett extra chipp värkar väldigt viktigt.

Edit:
Jag och stavning.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det är SOC'ar (System-On-a-Chip) som säljs till telefoner, där är CPU bara en av flera viktiga delar. Det gäller ha en bra GPU, viktigt med bra ISP (DSP för att klara filminspelning & fotografering i höga upplösningar), bluetooth, wifi och inte minst radiodel med 3G/4G (och mkt annat )

Framförallt har qualcomm alltid haft bra radiodel (3G/4G) i sina SOC'ar i kombination med bra funktion, prestanda & pris som helhet. En bra lösning helt enkelt.
Intel har hittills aldrig haft någon konkurrenskraftig SOC för telefoner alls, dvs med rätt funktioner, prestanda & pris. Kan ev komma att ändras, men jag tivvlar, Intel verkar agera för långsamt på trenderna i branschen, de är nog vana vid att själva kontrollera marknaden och trenderna som de gör på PC-sidan.

Nvidia har väl alltid varit en outsider, tror inte de haft integrerad radiodel alls utan det har nog varit seperat, de har iaf varit mest populära i tablets. De har ofta haft någon stor svaghet, t ex Tegra 2 som inte klarade spela upp ens 720p filmer. Tegra 3 hade väl problem med minnesprestanda & flashkontroller tror jag. Tegra 4 är väl helt enkelt för effektkrävande för telefoner, finns nog bara i tablets.

Jag har för mig att någon version av Tegra (4?) fanns i en variant med i-suffix, alltså Tegra 4i, som skulle köra med integrerad radiodel. Hur många, om någon, designvinster nVidia lyckades med den vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tal666:

- Det är svårt att tycka och tänka.. värst mycket angående denna rapport och dess analys...
Det sägs.. att de tappat 1 kund... en Stor kund... och detta.. skulle alltså leda till 800 miljoner i nedskrivning, ?
håller med dessa som anser att det inte är vare sig rimligt eller troligt att detta då skulle vara Samsung som "kunden"

Att de förlorat 1 kund kan lika gärna innebära att de menar, LG ( var det väl de som hotar stämma Qualcomm, då de förändrat chippet för nästkommande kunder, vilket borde betyda om LG som har problem med överhettning, och de andra slipper detta, så skulle jag som kund bli förbannad /stämma dem... etc m.m. för att senare sluta köpa chipp ifrån dem o.s.v.....))

Jag är alldeles för oinsatt för att kunna spekulera vidare... men, den som lever.. får se.., tyckte "bara" att sammanfattningen, inte går ihop riktigt... om dessa uppgifter stämmer... o.s.v.

Tycker du siffran är lite för liten för att vara Samsung? Att de förlorat en stor kund behöver inte betyda att Samsung inte köper något från Qualcomm. Det kan också syfta på att de missade Samsungs stora upphandling till just Galaxy 6 (åtminstone första leveranserna). En sån upphandling är väl på några miljoner enheter av det lite dyrare slaget (toppmodell) vilket såklart innebär en motsvarande minskad omsättning.
Det betyder inte på något sätt att de slutar sälja helt till Samsung.

Lite räkneövning (med indata från snabb googling) för att se storleksordningen:
Säg 12 miljoner enheter som S5 under första 3 månaderna: http://gadgets.ndtv.com/mobiles/news/samsung-galaxy-s5-unit-s...
800 miljoner dollar innebär ett pris på $67 per enhet, vilket är väl i linje med vad det borde kosta
(antaget att Qualcomm tar i snitt $24 per platform http://www.fool.com/investing/general/2014/04/23/how-much-doe... och detta är en top-of-the-line-krets som kostar en bra bit över snittet).

Resultat: Det är rimligt att det är just Galaxy S6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xubunticious:

Finns [...] framför, alltså är det bara urklippt från en större mening.

Spelar mindre roll då man skriver Expectations med stort E, dvs meningen börjar där. Då blir det helt fel meningsbyggnad.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Bara shield serien vad jag kan komma på. Men min poäng är att det finns andra typ av cpu. Inte bara Qualcomm. Varför väljer flesta Qualcomm?

Skickades från m.sweclockers.com

Surface rt 2

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Bara shield serien vad jag kan komma på. Men min poäng är att det finns andra typ av cpu. Inte bara Qualcomm. Varför väljer flesta Qualcomm?

Skickades från m.sweclockers.com

Qualcomm har ofta varit snabba ut med stöd för nya kommunikationsstandarder. De var väldigt tidigt ute med LTE modem och ännu är det ingen annan leverantör som kommit ikapp dem på modemfronten. Som andra redan påpekat är CPU:n bara en liten del av kakan när det gäller kretsar för mobilt bruk.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Varför väljer flesta mobil företag just Qualcomm CPU? Finns ju andra märken som Nvidia eller Intel. Hur blev Qualcomm så stora?

Jag skulle uteslutande säga att det är priset, och att de är rätt snabba att komma ut med plattformar baserade på ARMs senaste designs.
Det finns dock gott om nackdelar med Qualcomm. Deras drivrutiner brukar vara allt från dåliga till skit, speciellt till GPUerna.
Qualcomms modem brukar även stödja flera regioner.

Intels arkitekturer fungerar inte så bra för mobila enheter då den inte är lika strömsnål som ARM-CPUer. De har med andra ord en hel del att ta igen.

Det finns dock en hel del andra plattformar, Qualcomm är populärast i väst, men Mediatek är t.ex rätt populärt i kina. Sen har Samsung sin egna Exynos.
Texas instruments gjorde egna en gång i tiden, men de la ner då de nog blev utkonkurrerade av just Qualcomm.

Visa signatur

i5 2500k, GTX770SLI, 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrezoreR:

Intels arkitekturer fungerar inte så bra för mobila enheter då den inte är lika strömsnål som ARM-CPUer. De har med andra ord en hel del att ta igen.

Det är vad som antas, men kan vara värt att läsa den här artikeln för att få reda på hur det egentligen ser ut: http://www.anandtech.com/show/6536/arm-vs-x86-the-real-showdo...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Varför väljer flesta mobil företag just Qualcomm CPU? Finns ju andra märken som Nvidia eller Intel. Hur blev Qualcomm så stora?

Deras egen design har varit klart ledande.

Nvidia snackar mest, är dyrare än de behöver vara och har haft problem med för hög strömförbrukning och Intel kör inte ARM.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730