Varför visar Firefox 35 fula webfonter ?

Permalänk
Medlem

Varför visar Firefox 35 fula webfonter ?

Har bytt tillbaka till FF efter att tag med Chrome och upptäckte just att FF visar otroligt fula webfonter. Både DN och Google fonts sidorna ser hemska ut med FF. Är det här ett välkänt problem? Hittar inget generellt när jag googlar.

Chrome:

FF:

Chrome:

FF:

Opera:

Permalänk
Medlem

Prövat 35.01?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Har du avaktiverar Cleartype i Windows? Sätt isåfall på det igen. https://support.mozilla.org/en-US/questions/1002008

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Prövat 35.01?

Kör 35.0.1

Skrivet av jetten:

Har du avaktiverar Cleartype i Windows? Sätt isåfall på det igen. https://support.mozilla.org/en-US/questions/1002008

Cleartype är redan aktiverat.

Permalänk
Medlem

Har nu provat på min Win8 laptop och där ser det snyggt ut. Men inte på Win7 64 desktopen (ovan). Har även testat i en ny virtuell maskin under Win7 med samma dåliga resultat.
Nån som sitter med Win7 och får snygga fonter hos Google Fonts?
http://www.google.com/fonts# - klicka på "Word"-fliken så är det lättare att utskilja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Har nu provat på min Win8 laptop och där ser det snyggt ut. Men inte på Win7 64 desktopen (ovan). Har även testat i en ny virtuell maskin under Win7 med samma dåliga resultat.
Nån som sitter med Win7 och får snygga fonter hos Google Fonts?
http://www.google.com/fonts# - klicka på "Word"-fliken så är det lättare att utskilja.

Känns som jag får det, låter er döma.

Detta är vid 100% zoom, kvalitén bibehålls vid alla zoom nivåer.

EDIT: Word delen. 100% zoom.

EDIT 2: Kör FF 35.0a1 Win 64bit

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Kör 35.0.1

Cleartype är redan aktiverat.

Du kanske behöver justera cleartype lite?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Skriv about:config i sökfältet
gfx.content.azure.enabled till false
och/eller
gfx.direct2d.disabled till true
starta om

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Känns som jag får det, låter er döma.

Ja, det där ser ju snyggt ut.

Skrivet av Luminous:

Du kanske behöver justera cleartype lite?

Provade bara för att, men utan effekt. Och det här är ju knappast nåt som man ska behöva tweaka för att få till. Särskilt inte när andra browsers visar perfekta resultat.

Skrivet av Bozzeta:

Skriv about:config i sökfältet
gfx.content.azure.enabled till false
och/eller
gfx.direct2d.disabled till true
starta om

Provat men utan effekt. Och inte ska man behöva såna avancerade tweaks för att få en sån här elementär sak att funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Provat men utan effekt. Och inte ska man behöva såna avancerade tweaks för att få en sån här elementär sak att funka?

Svar ja. På Thunderbird är det ännu värre.
Då är det någon annan grej, pröva
gfx.font_rendering.cleartype.use_for_downloadable_fonts till false

Permalänk
Medlem

Har jämfört alla "gfx.font_rendering...." i about:config i win7 och win8 burkarna och alla värdena är likadana, men med olika resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Har jämfört alla "gfx.font_rendering...." i about:config i win7 och win8 burkarna och alla värdena är likadana, men med olika resultat.

Vill du ha min config fil?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Ditt Chrome ser ju inte heller bra ut, liten text blir ju alldeles konstig. Mitt firefox har snyggare text än ditt Opera, och ditt Opera är ju klart snyggast av de tre. Känns nästan som att felet ligger utanför Firefox med andra ord, eftersom Chrome inte är helt 100 heller. Hårdvaruaccelerering av Firefox aktiverat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Vill du ha min config fil?

Tack, men än så länge tror jag att felet måste ligga annorstädes.

Skrivet av Aleshi:

Ditt Chrome ser ju inte heller bra ut, liten text blir ju alldeles konstig. Mitt firefox har snyggare text än ditt Opera, och ditt Opera är ju klart snyggast av de tre. Känns nästan som att felet ligger utanför Firefox med andra ord, eftersom Chrome inte är helt 100 heller. Hårdvaruaccelerering av Firefox aktiverat?

Ja, har provat att avaktivera hårdvaruaccelerering, utan effekt.
Håller inte med om att Chrome ser dåligt ut
Det kanske är Save-for-web-artefakter som gör att du tycker det ser fult ut som smått.

Permalänk
Medlem

CATALYST!!!
Den gamle fulingen - det räckte med att installera uppdaterad drivrutin.
Tack för hjälpen allihop!