Permalänk

Hjälp med Java program

Hej!
Jag är ganska ny till programmering och har försökt skapa ett program som jag har väldigt svårt med.
Programmet ska skapa 100 stycken slumpmässiga rektanglar och ovaler i slumpmässiga storlekar och färger.
Har försökt med många olika koder och jag vet inte vilken som är närmast. Så jag kan tyvärr inte vissa ett exempel.
All hjälp uppskattas!

Permalänk
Hedersmedlem

Det är enklast om du visar upp koden du har så kan personer lättare hitta var du tänker fel.

Kolla upp sidan pastebin eller kopiera in koden i ett inlägg med code-taggar som ser ut såhär [code] [/code]

EDIT: suttit för mycket med LaTeX

Permalänk
Medlem

killen beskrev i sitt inlägg att han inte vet hur han ska börja eller göra koden . då brukar ingen kod följa med.
Dela upp problemet! börja med att skapa en rektangel med eller utan färg . sen itererar du rektangeln . vidare så skickar du in random funktion för sidornas värde . Vi kan nu slumpa fram en rektangel utan färg med olika storlekar . bygg vidare sen på det . objektorienterad kod är perfekt för denna uppgift men gör det sist när du behärska de första bitarna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och eftersom det VAR en skoluppgift så tar jag bort mitt inlägg.

*bort*

Permalänk

Jag behöver den här koden till en skoluppgift och om jag inte klarar den så kommer jag få underkänt på kursen. Jag vet att det är ganska lågt att be om hjälp men jag börjar bli desperat. Har inte hittat någon kod med just den exakta funktionen som jag letar efter så om någon kunde lägga upp den på tråden så vore det jätte bra. Uppgiften låter så här:
"Skriv ett program som ritar ut 100 slumpmässiga rektanglar och ovaler.
Rektanglarnas och ovalernas storlek, placering och färg skall genereras slumpmässigt."
Tack så mycket för dem som hjälper mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrSandtrox:

Jag behöver den här koden till en skoluppgift och om jag inte klarar den så kommer jag få underkänt på kursen. Jag vet att det är ganska lågt att be om hjälp men jag börjar bli desperat. Har inte hittat någon kod med just den exakta funktionen som jag letar efter så om någon kunde lägga upp den på tråden så vore det jätte bra. Uppgiften låter så här:
"Skriv ett program som ritar ut 100 slumpmässiga rektanglar och ovaler.
Rektanglarnas och ovalernas storlek, placering och färg skall genereras slumpmässigt."
Tack så mycket för dem som hjälper mig!

Det är absolut inget lågt med att be om hjälp men ingen kommer göra uppgiften åt dig.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk

Jag ska meddela att om ingen kommer att ge mig koden så ger jag upp. Jag har letat över allt men kan inte hitta koden.
Jag skulle verkligen uppskatta det om någon kunde ge mig koden annars så accepterar jag ett F.
Tack för all och den hjälp som förhoppningsvis kommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrSandtrox:

Jag ska meddela att om ingen kommer att ge mig koden så ger jag upp. Jag har letat över allt men kan inte hitta koden.
Jag skulle verkligen uppskatta det om någon kunde ge mig koden annars så accepterar jag ett F.
Tack för all och den hjälp som förhoppningsvis kommer!

Jag känner att det är lite märkligt om ni får en uppgift som det inte finns något som helst material till.
Ska den ritas ut med ASCII i CMD eller via ett GUI? Känns som du inte hängt med under lektionerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrSandtrox:

Jag ska meddela att om ingen kommer att ge mig koden så ger jag upp. Jag har letat över allt men kan inte hitta koden.
Jag skulle verkligen uppskatta det om någon kunde ge mig koden annars så accepterar jag ett F.
Tack för all och den hjälp som förhoppningsvis kommer!

Som jag skrivit tidigare (men tagit bort) så finns "koden" på en MÅNGD olika sidor. Så det är inte bara Java du behöver lära dig utan även att använda en sökmotor (ex Google) effektivt. Att kunna söka efter information är nödvändigt för att vara en programmerare och är nog det första man bör lära sig.

Men du får nog ta ett F, allt annat vore ju bedrägligt.

Permalänk

Om du inte ens kan börja på uppgiften själv, utan vill ha hela svaret på uppgiften serverat till dig, ska du inte ha annat än F.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Det är ok att fråga om hjälp med kodning, det krävs dock mer än "Här är uppgiften, ge mig lösningen!"

Citat:

§ 3.4 Det är inte tillåtet att skapa trådar som saknar diskussionsvärde. Det inbegriper trådar där man ber någon att utföra en tjänst, svara på en enkätundersökning eller delta i ett evenemang.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...