Apples vinst högst genom tiderna – nu störst inom smarta telefoner

Permalänk
Melding Plague

Apples vinst högst genom tiderna – nu störst inom smarta telefoner

I den senaste kvartalsrapporten glänser Apple med vad som kan vara den största bolagsvinsten genom tiderna, men även rekordhöga försäljningssiffror för telefonserien Iphone.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad ska man säga, själva hårdvaran har ju blivit bättre, nu finns ju dom större telefonerna, 4" känns väldigt smått nu när man är van vid 4.7-5" och jag tror det bidrar mycket

Permalänk
Inaktiv

Skaffade Iphone 5S 64GB för 3 månader sen, och kommer bli jävligt sorligt när man måste byta upp sig till Apples större telefoner. Vill inte ha stora telefoner.

Nu låter jag som ett Apple-fan, men så är det.

Permalänk
Skäggig legend

Större telefoner har gett resultat. Jag har vant mig med en 5.5" och måste medge att jag hade helt fel angående formatet. Ni som har använt större telefoner har haft rätt och jag fel, jag är inte den som inte erkänner att ha haft fel. Jag hade under helgen köpt en Z3 compact för att leka runt med och använde den som dedikerad telefon i 2 dagar och en sak är klar. Nej, Android är fortfarande hackigt - det kommer jag inte sakna, det jag däremot redan saknar är Led indikatorn. Så extremt skönt att se på distans vad det är som händer och vad det är för program som vill få ens uppmärksamhet. Jag sålde min Z3 compact nu idag för en större summa (viiiinst).

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Inaktiv

Har aldrig förstått mig på denna Apple-hype. :/

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av MrNeikter:

Har aldrig förstått mig på denna Apple-hype. :/

Skönt för då slipper du lägga us massa pengar

Jag gillar WP och IOS mest.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

Skaffade Iphone 5S 64GB för 3 månader sen, och kommer bli jävligt sorligt när man måste byta upp sig till Apples större telefoner. Vill inte ha stora telefoner.

Nu låter jag som ett Apple-fan, men så är det.

Såg rykte om att de funderar på iphone 7 mini (alltså motsvarande samma size som 5s), får väl se.
Än så länge tycker jag min 5s klarar sig, vill inte gå upp i storlek, max 4" men de får gärna minska ramen runt om.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem

Lämnade iOS för Android och kan säga att jag inte är helt nöjd... 4.4 är förvisso snabbt och lättanvänt men jag tycker gränssnittet är horriblet jämför med iOS 7/8

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av tvelander:

Skönt för då slipper du lägga us massa pengar

Jag gillar WP och IOS mest.

trodde du var en kille som diggade att pilla och "leka" med din teknik IOS är ALLDELES för låst för min del

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Lämnade iOS för Android och kan säga att jag inte är helt nöjd... 4.4 är förvisso snabbt och lättanvänt men jag tycker gränssnittet är horriblet jämför med iOS 7/8

Jag har också gått från iOS till Android nyligen. iOS är betydligt mer polerat, men om det är nåt jag inte saknar så är det iTunes!

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Har aldrig förstått mig på denna Apple-hype. :/

Alltid varit så, folk gillar dela in sig i 2 läger och om det är för dyrt att ha båda så trashar de den andra på alla sätt de kan för att övertyga sig själv
att de valde rätt. Känns bättre då.

Jämför med Mac/PC Amiga/Atari Ps/Xbox och andra sånna "krig"

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem

aldrig fattat apple hypen heller.. begränsad mjukvara, dålig batteritid, inga widgets, inge riktig HD display.. nee iphone e egentligen ***t telefoner, men det som de har lyckats med är en PR-avdelning i världsklass. Aldrig har de lyckats lura så många människor på dyra telefoner som inte är värda sitt pris någonstans.. haha

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

trodde du var en kille som diggade att pilla och "leka" med din teknik IOS är ALLDELES för låst för min del

Skickades från m.sweclockers.com

Ibland kan det vara skönt att slippa pilla med, det var typ därför jag skaffade iPhone från början. Pillade så mycket med datorn så var det skönt att ha en enhet som "bara var". (Man behöver självklart inte pilla på en Android heller om man inte vill.)

Det är smått imponerande försäljning det här, att "öka" sin försäljning så mycket. Antar att det lönade sig att göra större telefoner. Köpte själv en iPhone 6 plus, helnöjd! Antar att "bendgate" inte var ett så stort problem som folk ville att det skulle vara!

Själv tycker jag också det är synd att HTC inte kommer längre upp på denna listan, de gör fruktansvärt bra telefoner. De gick i alla fall med vinst.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av winne:

Alltid varit så, folk gillar dela in sig i 2 läger och om det är för dyrt att ha båda så trashar de den andra på alla sätt de kan för att övertyga sig själv
att de valde rätt. Känns bättre då.

Jämför med Mac/PC Amiga/Atari Ps/Xbox och andra sånna "krig"

Närmsta vi kommer revir, så det är förståeligt att vissa lägger stor energi på "krigen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Jag har också gått från iOS till Android nyligen. iOS är betydligt mer polerat, men om det är nåt jag inte saknar så är det iTunes!

Vi har massa olika mobiler på jobb för testa våra appar men även om jag gillar på pilla på settings och mecka med teknik kan jag inte komma ifrån att det laggar i gränssnittet även på nya som Note3 och S5. Hade de fixat polling-raten på touchen så det följde fingret bättre och inte hacka till så hade jag hellre haft en Andriod. En kompakt version då, över 4" går bort.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av winne:

Alltid varit så, folk gillar dela in sig i 2 läger och om det är för dyrt att ha båda så trashar de den andra på alla sätt de kan för att övertyga sig själv
att de valde rätt. Känns bättre då.

Jämför med Mac/PC Amiga/Atari Ps/Xbox och andra sånna "krig"

Varför skulle man köpa två mobiltelefoner även om man har 10-14 papp att punga ut? Finns bättre saker att lägga pengarna på, trash eller ej.

Vissa av oss har använt båda sidorna och jag tror dom flesta håller med om att en ios är mycket mer smärtfritt, speciellt om man inte bryr sig så mycket om att ändra på dom minsta onödiga detaljerna. Android är ju däremot ganska trevligt eftersom det finns även på billigare enheter.

Permalänk
Inaktiv

fattar verkligen inte varför apple har sånt jävla överpris.
Jag menar, jämför samsung galaxy s5 och iphone 6 16gb.
samsung galaxy s5 kom ut officiellt 2014/2/24 och iphone 6 2014/9/9.
Iphone 6 är sämre men också dyrare än S5an.
Det är riktigt stört att dem går med så stor vinst,
tror knappast att iphone 6 är dyrare att tillverka än S5an.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av tyvar1:

trodde du var en kille som diggade att pilla och "leka" med din teknik IOS är ALLDELES för låst för min del

Skickades från m.sweclockers.com

Ja så klart, men "leka" på olika nivåer.
Jag gillar hårdvara, och Apple gör grymma telefoner, och gillar mina Lumia 930 också så

Btw vad är det som är så låst, jag hittar inget jag vill ändra på.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

trodde du var en kille som diggade att pilla och "leka" med din teknik IOS är ALLDELES för låst för min del

Skickades från m.sweclockers.com

Låst på vilket sätt? Det är ju bara en (bra) telefon... Det finns betydligt roligare teknik att pilla med än telefoner...

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Jag har också gått från iOS till Android nyligen. iOS är betydligt mer polerat, men om det är nåt jag inte saknar så är det iTunes!

Skulle vara det då.... I övrigt har jag inte mycket annat positivt att säga

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jojjeofc:

fattar verkligen inte varför apple har sånt jävla överpris.
Jag menar, jämför samsung galaxy s5 och iphone 6 16gb.
samsung galaxy s5 kom ut officiellt 2014/2/24 och iphone 6 2014/9/9.
Iphone 6 är sämre men också dyrare än S5an.
Fan inte konstigt att dem går med så stor vinst, tror knappast att iphone 6 är dyrare att tillverka än S5an.

"sämre"

På vadå?
DET ÄR helt olika OS.

Jag har utvärderat båda, och jag tycker S5 är mycket sämre.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Varför skulle man köpa två mobiltelefoner även om man har 10-14 papp att punga ut? Finns bättre saker att lägga pengarna på, trash eller ej.

Vissa av oss har använt båda sidorna och jag tror dom flesta håller med om att en ios är mycket mer smärtfritt, speciellt om man inte bryr sig så mycket om att ändra på dom minsta onödiga detaljerna. Android är ju däremot ganska trevligt eftersom det finns även på billigare enheter.

2 mobiler är onödigt håller nog de flesta med om, tänkte mer på som typ konsollkrigen där pga exklusiva spel faktiskt finns en(om än dyr) anledning att skaffa båda.

men det är för dyrt och man väljer en av dem och sen hatar ner på alla som valde den andra för att det ska kännas bättre.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

"sämre"

På vadå?
DET ÄR helt olika OS.

Jag har utvärderat båda, och jag tycker S5 är mycket sämre.

Med sämre menar jag sämre hårdvara,
Jag menar, ska jag nu köpa en ny mobil vill jag ha så mycket som möjligt för pengarna.
På så sätt tycker JAG inte att någon iphone är värd så mycket pengar.
Förstår inte heller vad på själva iphonen som är så dyrt, det ända jag har emot iphones är att dem är så dyra, annars är det en helt okej mobil.

Permalänk

Grymt imponerande. Undrar vad som orsakat denna plötsligt kraftiga försälningsökning. Inte kan det bara ha varit större skärmar? Kan det vara en ökning i popularitet i Asien? Korea hade ju de i alla fall lyckats i.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Skrivet av tvelander:

"sämre"

På vadå?
DET ÄR helt olika OS.

Jag har utvärderat båda, och jag tycker S5 är mycket sämre.

sämre display, sämre upplösning, sämre batteritid, icke vattentålig, ingen IR, går ej byta ut batteriet utan att riskera paja annat, går ej stoppa i större minneskort osv, listan kan göras lång...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gilgamesh:

sämre display, sämre upplösning, sämre batteritid, icke vattentålig, ingen IR, går ej byta ut batteriet utan att riskera paja annat, går ej stoppa i större minneskort osv, listan kan göras lång...

Precis, pissar på apples överpris

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Varför skulle man köpa två mobiltelefoner även om man har 10-14 papp att punga ut? Finns bättre saker att lägga pengarna på, trash eller ej.

Vissa av oss har använt båda sidorna och jag tror dom flesta håller med om att en ios är mycket mer smärtfritt, speciellt om man inte bryr sig så mycket om att ändra på dom minsta onödiga detaljerna. Android är ju däremot ganska trevligt eftersom det finns även på billigare enheter.

Skrivet av tvelander:

"sämre"

På vadå?
DET ÄR helt olika OS.

Jag har utvärderat båda, och jag tycker S5 är mycket sämre.

Tänk om man hade kunnat ha en mobil med så kraftig hårdvara som i nyaste andriodsen och lägga in mer effektivare IOS på dem.
2GB ram, massa fler GHz i cpu:n och fetare batterier.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem

Dålig batteritid? testat iPhone 6? Batteritiden på 6+ är fenomenal. Sen när det gäller widgets, jag personligen har aldrig förstått grejen med widgets, har haft två Android telefoner och aldrig använd en enda widget. Jag vill ha så klotterfri startsida som möjligt.

Skrivet av Gtoxed:

aldrig fattat apple hypen heller.. begränsad mjukvara, dålig batteritid, inga widgets, inge riktig HD display.. nee iphone e egentligen ***t telefoner, men det som de har lyckats med är en PR-avdelning i världsklass. Aldrig har de lyckats lura så många människor på dyra telefoner som inte är värda sitt pris någonstans.. haha

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Lite väl Aftonbladet-rubrik dock. Ni tar partiska skräpmedias The Verge's artikel och springer vidare med samma överdrift. Ja ja, journalistikens förfall osv.

Samsung har legat stadigt mycket högre än Apple ända sedan iPhone 3GS, som endast guppat snäppet över vid iPhone 4S's lansering.

Nu har de igen efter 3 år av att ligga 20-40M enheter lägre återtagit tronen med nöd och näppe och ni (The Verge ctrl-c+v) kallar detta för "Apple är störst inom smarta telefoner!"?

OT. The Verge gör en del bra journalistik och innehåll. Det är bara tråkigt att 80% är sådant här eller "djupdykande journalistik" bara för sakens skull och för att verka viktig trotts webb-tidning.

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

Grymt imponerande. Undrar vad som orsakat denna plötsligt kraftiga försälningsökning. Inte kan det bara ha varit större skärmar? Kan det vara en ökning i popularitet i Asien? Korea hade ju de i alla fall lyckats i.

Ökning i Kina är nog den största anledning