Burken trög att komma igång vid kallstart.

Permalänk
Medlem

Burken trög att komma igång vid kallstart.

Har burken i sign och datorn beter sig väldigt märkligt då den inte vill komma igång direkt efter att ha varit avstängd en längre stund (10-12 timmar). Om jag startar om den vi startmenyn eller stänger av och sätter på direkt efter är det inga problem. Först trodde jag att det var glapp i powerknappen på chassit men resultatet är det samma när jag startar på powerknappen på moderkortet. Det som händer när jag försöker starta den blinkar en blå diod på kortet som sedan släck om jag provar igen så brukar den komma igång. Just nu jobbar jag efter två teorier, antingen är nätagget defekt eller så behöver jag öka spänningen på processorn, kör 1.275 nu. Jag ska prova om det senare hjälper så fort jag har möjlighet.

Är det någon som har en annan teori

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Skrivet av wounds:

Har burken i sign och datorn beter sig väldigt märkligt då den inte vill komma igång direkt efter att ha varit avstängd en längre stund (10-12 timmar). Om jag startar om den vi startmenyn eller stänger av och sätter på direkt efter är det inga problem. Först trodde jag att det var glapp i powerknappen på chassit men resultatet är det samma när jag startar på powerknappen på moderkortet. Det som händer när jag försöker starta den blinkar en blå diod på kortet som sedan släck om jag provar igen så brukar den komma igång. Just nu jobbar jag efter två teorier, antingen är nätagget defekt eller så behöver jag öka spänningen på processorn, kör 1.275 nu. Jag ska prova om det senare hjälper så fort jag har möjlighet.

Är det någon som har en annan teori

enklare att sätta tillbaka processorn på original volt (ej överklockad) testa om det funkar bättre då.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem

Vet inte var (nätdel eller moderkort) men det låter som nån kondensator som endera är dålig eller så beror det på din klockning, men beteendet tyder på kondensatorer nånstans som inte orkar "komma igång" vid första spänningssättandet men som stabiliserar sig när de laddats eller läkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av wounds:

Har burken i sign och datorn beter sig väldigt märkligt då den inte vill komma igång direkt efter att ha varit avstängd en längre stund (10-12 timmar). Om jag startar om den vi startmenyn eller stänger av och sätter på direkt efter är det inga problem. Först trodde jag att det var glapp i powerknappen på chassit men resultatet är det samma när jag startar på powerknappen på moderkortet. Det som händer när jag försöker starta den blinkar en blå diod på kortet som sedan släck om jag provar igen så brukar den komma igång. Just nu jobbar jag efter två teorier, antingen är nätagget defekt eller så behöver jag öka spänningen på processorn, kör 1.275 nu. Jag ska prova om det senare hjälper så fort jag har möjlighet.

Är det någon som har en annan teori

Låter som en kondensator inte är frisk. Men testa original på CPU:n.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Låter som en kondensator inte är frisk. Men testa original på CPU:n.

Pallade inte mecka igår då jag väl fick igång den och ville spela. Blev samma grej ikväll dock och den ville verkligen inte igång, bara den blå dioden som blinkade. Läste på lite om kortet och den lampan verkar betyda att något är lurt med bioset. Som tur var har moderkortet dubbla bios så jag switchade över till det andra och då gick den igång direkt. Vad som är än mer intressant är att när jag väl hade fått igång den stängde jag av och switchade bios igen och då startade den utan problem. Har provat att höja volten lite och ska testa igen imorgon när den stått avstängd ett tag.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Skrivet av wounds:

Pallade inte mecka igår då jag väl fick igång den och ville spela. Blev samma grej ikväll dock och den ville verkligen inte igång, bara den blå dioden som blinkade. Läste på lite om kortet och den lampan verkar betyda att något är lurt med bioset. Som tur var har moderkortet dubbla bios så jag switchade över till det andra och då gick den igång direkt. Vad som är än mer intressant är att när jag väl hade fått igång den stängde jag av och switchade bios igen och då startade den utan problem. Har provat att höja volten lite och ska testa igen imorgon när den stått avstängd ett tag.

om du har punktering på din bil när du kör på motorvägen hur många dagar dröjer det innan du orkar mecka ?

nån kondensator har pajat på nätdel eller moderkort om du samtidigt vet detta men fortsätter att köra OC så kan resterande av datorn dö.
din dator är väl värd 15-20kkr. ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

om du har punktering på din bil när du kör på motorvägen hur många dagar dröjer det innan du orkar mecka ?

nån kondensator har pajat på nätdel eller moderkort om du samtidigt vet detta men fortsätter att köra OC så kan resterande av datorn dö.
din dator är väl värd 15-20kkr. ?

Det är därför man har drulleförsäkring för elektronik upp till 50k i tre år...

Nej skämtade bara, däremot så tror jag inte att det ska vara så allvarligt. Jag bytte till det här nätagget därför att jag läst på att det ska vara ett riktigt kvalitetsagg. Visst, man kan ha otur och få ett måndagsexemplar men jag tror att det helt enkelt berodde på att oc:n inte var stabil. Idag startade den utan problem efter att den varit avstängd över natten, så min lilla spänningshöjning verkar ha gjort susen.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Visst kan vara en kondensator, men klurigt fel som kan ha en del olika orsaker.

För några år sedan hade jag en dator som vägra kallstarta dvs bota upp, bara fläktar HHD osv som gick igång, i det fallet var det en minnessticka som var defekt.

Varje gång den hade varit avstängd några timmar var det bara att förvärma den med en hårtork så starta den snällt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Visst kan vara en kondensator, men klurigt fel som kan ha en del olika orsaker.

För några år sedan hade jag en dator som vägra kallstarta dvs bota upp, bara fläktar HHD osv som gick igång, i det fallet var det en minnessticka som var defekt.

Varje gång den hade varit avstängd några timmar var det bara att förvärma den med en hårtork så starta den snällt

En annan orsak som jag tror på är att bioset är sådär. Första gången jag köper en msi-bräda, har alltid haft asus eller gigabyte tidigare och jag måste säga att denna inte känns helt klockren (no pun intended )även om det här moderkortet ska vara gjort för överklockning. Bra med dubbla bios dock, var mycket användbart vid just detta tillfälle.

Edit: Problemet kom tillbaka och efter lite googlande hittade jag någon som hade ett liknande problem med samma nätagg så jag tog ur det och åkte till NetOnNet där jag köpt det. De bytte utan problem och nu har jag installerat det nya och datorn gick igång på en gång och verkar snurra på fint nu. Problemet verkar alltså löst. Första gången jag testar NetOnNets returhantering och den var mycket bra.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.