Lagg? Får ut 160-170fps i CS:GO (low), men ändå laggar det lite smått (FX8320 & R9 270X)

Permalänk
Medlem

Lagg? Får ut 160-170fps i CS:GO (low), men ändå laggar det lite smått (FX8320 & R9 270X)

Hejsan! :D, Jag bestämde mig att bygga en egen dator vilket jag har gjort nu ^^
Spec:
Processor: AMD FX 8320 3.5 GHz 8 core
Ram minne: 8 GB DDR3 1600MHz
moderkort: MSI 970 GAMING, Socket-AM3+
Grafikkort: MSI Radeon R9 270X Gaming 2GB GDDR5
Powersupply: 600 watt

Testade att köra CsGo 1080 x 1920 resolution "Low" video settings och fick ah ca 160-170 fps, Men det laggar lite smått sådär ( fps drop ) Har installerat de senaste drivers till grafikkortet från AMDs hemsida, För denna datorn ska väl fungera lagg fritt på CsGo low settings iaf O_o

Rubrik förtydligad
Visa signatur

Processor:AMD FX 8320 3.5 GHz 8 core ( stock cooler )
Ram minne: Crucial 8GB 1600Mhz Ballistix Sport
Moderkort: MSI 970 GAMING ATX med Audio boost & killer lagg
Grafikkort: MSI Radeon R9 270X 2GB GAMING
600 watts nätaggregat

Permalänk
Medlem
Skrivet av goofy007:

Hejsan! :D, Jag bestämde mig att bygga en egen dator vilket jag har gjort nu ^^
Spec:
Processor: AMD FX 8320 3.5 GHz 8 core
Ram minne: 8 GB DDR3 1600MHz
moderkort: MSI 970 GAMING, Socket-AM3+
Grafikkort: MSI Radeon R9 270X Gaming 2GB GDDR5
Powersupply: 600 watt

Testade att köra CsGo 1080 x 1920 resolution "Low" video settings och fick ah ca 160-170 fps, Men det laggar lite smått sådär ( fps drop ) Har installerat de senaste drivers till grafikkortet från AMDs hemsida, För denna datorn ska väl fungera lagg fritt på CsGo low settings iaf O_o

Ta och kolla gpu och cpu användningen. Har nästan samma setup som dig så vi kan ha samma fel...

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

Checka Gpu & cpu användningen när jag är ingame eller vid skrivbordet bara Och vart ser jag gpu användningen? xD

Visa signatur

Processor:AMD FX 8320 3.5 GHz 8 core ( stock cooler )
Ram minne: Crucial 8GB 1600Mhz Ballistix Sport
Moderkort: MSI 970 GAMING ATX med Audio boost & killer lagg
Grafikkort: MSI Radeon R9 270X 2GB GAMING
600 watts nätaggregat

Permalänk
Skrivet av goofy007:

Checka Gpu & cpu användningen när jag är ingame eller vid skrivbordet bara Och vart ser jag gpu användningen? xD

Kolla grader och användning medans du spelar.
Dock så är inte den processorn så bra..
Jag fick boost i Cs Go när jag överklockade min I5a och din processor har inte så bra prestanda per kärna.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Kolla grader och användning medans du spelar.
Dock så är inte den processorn så bra..
Jag fick boost i Cs Go när jag överklockade min I5a och din processor har inte så bra prestanda per kärna.

En AMD FX 8320 räcker gott och väl för alla bildrutor man någonsin kan behöva i CS:GO normalt sett.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Cpu användning 10 % när jag har uppe CsGo google chrome och steam , Vet att intel är bättre men hade inte pengarna till en i5a :/ Och det var att välja mellan i3/8320 fx

Visa signatur

Processor:AMD FX 8320 3.5 GHz 8 core ( stock cooler )
Ram minne: Crucial 8GB 1600Mhz Ballistix Sport
Moderkort: MSI 970 GAMING ATX med Audio boost & killer lagg
Grafikkort: MSI Radeon R9 270X 2GB GAMING
600 watts nätaggregat

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

En AMD FX 8320 räcker gott och väl för alla bildrutor man någonsin kan behöva i CS:GO normalt sett.

Och vad "behöver" man enligt dig då? Min dator i sign får kämpa med Cs Go.
8320 processorn är verkligen inget att hänga i granen då en Pentium G3258 presterar ungefär likadant om inte bättre.

Skrivet av goofy007:

Cpu användning 10 % när jag har uppe CsGo google chrome och steam , Vet att intel är bättre men hade inte pengarna till en i5a :/ Och det var att välja mellan i3/8320 fx

Edit: Läste nu att du har 10% använding ingame och det tror jag inte alls på.
Du ska mäta användningen medans du spelar och inte bara i huvudmenyn eller nedtabbat.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Kolla grader och användning medans du spelar.
Dock så är inte den processorn så bra..
Jag fick boost i Cs Go när jag överklockade min I5a och din processor har inte så bra prestanda per kärna.

Skrivet av Slaktardej:

En AMD FX 8320 räcker gott och väl för alla bildrutor man någonsin kan behöva i CS:GO normalt sett.

mjo, med min setup i sign har jag aldrig sett det droppa under 120-140 på ~high, vilket är bra för jag har.. nej tyvärr har jag bara 60hz monitor ;_; men drömma kan man

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Jaha men då vet jag inte hur man ser Cpu användning, Hur gör jag

Visa signatur

Processor:AMD FX 8320 3.5 GHz 8 core ( stock cooler )
Ram minne: Crucial 8GB 1600Mhz Ballistix Sport
Moderkort: MSI 970 GAMING ATX med Audio boost & killer lagg
Grafikkort: MSI Radeon R9 270X 2GB GAMING
600 watts nätaggregat

Permalänk
Medlem
Skrivet av goofy007:

Jaha men då vet jag inte hur man ser Cpu användning, Hur gör jag

Hwmonitor är bra

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av goofy007:

Jaha men då vet jag inte hur man ser Cpu användning, Hur gör jag

ctrl+shift+Esc samtidigt, sedan prestanda fliken

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Ah det står 5% av använding men det tabbas ner ifrån spelet när jag trycker ctrl+shift+Esc

Skrivet av Laggzor:

ctrl+shift+Esc samtidigt, sedan prestanda fliken

Visa signatur

Processor:AMD FX 8320 3.5 GHz 8 core ( stock cooler )
Ram minne: Crucial 8GB 1600Mhz Ballistix Sport
Moderkort: MSI 970 GAMING ATX med Audio boost & killer lagg
Grafikkort: MSI Radeon R9 270X 2GB GAMING
600 watts nätaggregat

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Och vad "behöver" man enligt dig då? Min dator i sign får kämpa med Cs Go.
8320 processorn är verkligen inget att hänga i granen då en Pentium G3258 presterar ungefär likadant om inte bättre.

https://www.youtube.com/watch?v=KEEuXQf29Z4

Edit: Läste nu att du har 10% använding ingame och det tror jag inte alls på.
Du ska mäta användningen medans du spelar och inte bara i huvudmenyn eller nedtabbat.

Min dator i sign segar på rätt rejält i CS:GO och min CPU är ej märkbart bättre i ett spel baserat på source-motorn. FX-8320 duger gott och väl.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Kan du skriva ner spec? ^^

Skrivet av phixip:

Ta och kolla gpu och cpu användningen. Har nästan samma setup som dig så vi kan ha samma fel...

Visa signatur

Processor:AMD FX 8320 3.5 GHz 8 core ( stock cooler )
Ram minne: Crucial 8GB 1600Mhz Ballistix Sport
Moderkort: MSI 970 GAMING ATX med Audio boost & killer lagg
Grafikkort: MSI Radeon R9 270X 2GB GAMING
600 watts nätaggregat

Permalänk
Medlem

Kan det kanske vara något i amd control center?

Visa signatur

Processor:AMD FX 8320 3.5 GHz 8 core ( stock cooler )
Ram minne: Crucial 8GB 1600Mhz Ballistix Sport
Moderkort: MSI 970 GAMING ATX med Audio boost & killer lagg
Grafikkort: MSI Radeon R9 270X 2GB GAMING
600 watts nätaggregat

Permalänk

Ha aktivitetshanteraren uppe som på bilden

Sedan startar du ett Game och kör, sen när du kör ett tag så kan du kolla hur mycket din processor har arbetat, och har den legat på 100% så flaskar den.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av goofy007:

Kan du skriva ner spec? ^^

Kolla min senaste skapade tråd så ser ni en sammanfattning

Har ett jäkla problem med gpu användningen men vette fan om det är gpun även fast jag inte har någon fps capping.
( http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor... )

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

50/60 % var den uppe på enligt diagram för den sjunker när jag tabbade ut ur spelet till 10 %

Visa signatur

Processor:AMD FX 8320 3.5 GHz 8 core ( stock cooler )
Ram minne: Crucial 8GB 1600Mhz Ballistix Sport
Moderkort: MSI 970 GAMING ATX med Audio boost & killer lagg
Grafikkort: MSI Radeon R9 270X 2GB GAMING
600 watts nätaggregat

Permalänk
Medlem

Prova alla settings till högsta och ta sedan ändra i settings o sätt på multi core rendering - vad får du nu i fps? (glöm inte högsta settings)

Ja kör såhär @ 2560x1440 o har för de mesta 250+ fps, samma med HD7950 fast 1920x1080

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Allt på högsta får jag 170-200 fps stabilt Och ibland när jag har på low får jag 290-340 fps Men det är inte ofta jag får det, Men med multi core rendering är det settings ingame eller i amd center?

Skrivet av kwame:

Prova alla settings till högsta och ta sedan ändra i settings o sätt på multi core rendering - vad får du nu i fps? (glöm inte högsta settings)

Ja kör såhär @ 2560x1440 o har för de mesta 250+ fps, samma med HD7950 fast 1920x1080

Visa signatur

Processor:AMD FX 8320 3.5 GHz 8 core ( stock cooler )
Ram minne: Crucial 8GB 1600Mhz Ballistix Sport
Moderkort: MSI 970 GAMING ATX med Audio boost & killer lagg
Grafikkort: MSI Radeon R9 270X 2GB GAMING
600 watts nätaggregat

Permalänk
Medlem

Men använd hwmonitor att kolla CPU usage med!!!
Du ser även gpu usage.
spelar du 2timmar så ser du högsta samt lägsta usage innan du resetar eller stänger hwmonitor. Finns självklart current usage också

Mycket bättre än aktivitetshanteraren..

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Och vad "behöver" man enligt dig då? Min dator i sign får kämpa med Cs Go.
8320 processorn är verkligen inget att hänga i granen då en Pentium G3258 presterar ungefär likadant om inte bättre.

https://www.youtube.com/watch?v=KEEuXQf29Z4

Edit: Läste nu att du har 10% använding ingame och det tror jag inte alls på.
Du ska mäta användningen medans du spelar och inte bara i huvudmenyn eller nedtabbat.

AMD´s FX serie är inte helt ut åt helvetet. Den klår G3258 på de nyare spelen. Testa en G3258 På ett spel som använder fler än 2 kärnor så får vi se hur det funkar. Det är bara att klocka lite på 8320 så kan man få lite vett från den. Inte bästa men bra för budget.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte mig att uppgradera processorn till en 8350 4.0 GHz + en vattenkylare inom 5-6 månader, Frågan är om det verkligen kommer lyfta upp datorn i prestanda i CsGo

Visa signatur

Processor:AMD FX 8320 3.5 GHz 8 core ( stock cooler )
Ram minne: Crucial 8GB 1600Mhz Ballistix Sport
Moderkort: MSI 970 GAMING ATX med Audio boost & killer lagg
Grafikkort: MSI Radeon R9 270X 2GB GAMING
600 watts nätaggregat

Permalänk
Medlem

Prova att i ditt steam bibliotek högerklicka på CS:GO, välj Properties eller Egenskaper kanske om du har svenska. Välja sen "Set launch options", vet inte vad det heter på svenska dock, men den är under första fliken. Lägg sedan till detta:

-high -threads 8 -processheap

Antar att din CPU räknas som 8 trådar så låt det stå, ändra till 4 annars bara. Prova spela med det och se om det blev bättre.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Testade och Nope :(, Ligger på 160 fps, Det är typ alltså ingen skillnad på fps mellan hög/low video settings .. Konstigt

Skrivet av AlbertMwugabi:

Prova att i ditt steam bibliotek högerklicka på CS:GO, välj Properties eller Egenskaper kanske om du har svenska. Välja sen "Set launch options", vet inte vad det heter på svenska dock, men den är under första fliken. Lägg sedan till detta:

-high -threads 8 -processheap

Antar att din CPU räknas som 8 trådar så låt det stå, ändra till 4 annars bara. Prova spela med det och se om det blev bättre.

Visa signatur

Processor:AMD FX 8320 3.5 GHz 8 core ( stock cooler )
Ram minne: Crucial 8GB 1600Mhz Ballistix Sport
Moderkort: MSI 970 GAMING ATX med Audio boost & killer lagg
Grafikkort: MSI Radeon R9 270X 2GB GAMING
600 watts nätaggregat

Permalänk
Medlem

Varför kan inte folk lära sig skillnaden mellan hack och lagg:(

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem

Vad menar du?

Skrivet av ustzeust:

Varför kan inte folk lära sig skillnaden mellan hack och lagg:(

Visa signatur

Processor:AMD FX 8320 3.5 GHz 8 core ( stock cooler )
Ram minne: Crucial 8GB 1600Mhz Ballistix Sport
Moderkort: MSI 970 GAMING ATX med Audio boost & killer lagg
Grafikkort: MSI Radeon R9 270X 2GB GAMING
600 watts nätaggregat

Permalänk
Skrivet av goofy007:

Vad menar du?

Laggar gör det när nätverket inte funkar riktigt eller när man har hög ping men man förstår ändå vad du menar. Men om det inte är någon skillnad på högsta och lägsta inställningar så är det CPU:n som begränsar fps:en. Multicore rendering finns i video inställningarna i csgo och den ska vara på. Men jag tror helt enkelt att csgo inte utnyttjar alla kärnor vilket gör att CPU användningen ligger på totalt typ 40% fast de kärnor som används ligger runt 100% vilket begränsar din fps. Vad gör du när du testar din fps? Kör du servrar med många spelare inne så är det påfrestande för de flesta datorer och man brukar ha mycket bättre fps i matchmaking.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag testade fps i Valve DM server, det var typ 15 inne då. Men att uppgradera processorn till en amd fx 8350 + vattenkylare tror du att det kommer hjälpa med fps? Tycker dock att jag fortfarande borde få bättre fps för inet sa allt att denna datorn skulle klara CsGo smooth på low settings,

Skrivet av Schackmannen:

Laggar gör det när nätverket inte funkar riktigt eller när man har hög ping men man förstår ändå vad du menar. Men om det inte är någon skillnad på högsta och lägsta inställningar så är det CPU:n som begränsar fps:en. Multicore rendering finns i video inställningarna i csgo och den ska vara på. Men jag tror helt enkelt att csgo inte utnyttjar alla kärnor vilket gör att CPU användningen ligger på totalt typ 40% fast de kärnor som används ligger runt 100% vilket begränsar din fps. Vad gör du när du testar din fps? Kör du servrar med många spelare inne så är det påfrestande för de flesta datorer och man brukar ha mycket bättre fps i matchmaking.

Visa signatur

Processor:AMD FX 8320 3.5 GHz 8 core ( stock cooler )
Ram minne: Crucial 8GB 1600Mhz Ballistix Sport
Moderkort: MSI 970 GAMING ATX med Audio boost & killer lagg
Grafikkort: MSI Radeon R9 270X 2GB GAMING
600 watts nätaggregat

Permalänk
Skrivet av goofy007:

Jag testade fps i Valve DM server, det var typ 15 inne då. Men att uppgradera processorn till en amd fx 8350 + vattenkylare tror du att det kommer hjälpa med fps? Tycker dock att jag fortfarande borde få bättre fps för inet sa allt att denna datorn skulle klara CsGo smooth på low settings,

Nej det vore slöseri med pengar, har du inte en bra kylare så skaffa en bra luftkylare, t ex Noctua NH-D15 om du har plats och sen klocka processorn, 8320 är bara en 8350 fast med lite lägre klock. Nu vet inte jag vad du tycker är smooth men 160fps+ är ju inte jättedåligt. Kör du med 120/144hz skärm?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW