SSD visar inte vid installation av W8.1

Permalänk
Medlem

SSD visar inte vid installation av W8.1

Tjena, har precis köpt dator och min kompis & hans broder byggde klart den idag. Allt verkar okej (i mina ögon, är okunnig) men skulle installera Windows 8.1 och när jag väljer avancerad installation kan jag inte välja min SSD, utan bara min HDD. Vart har det gått snett? Är det inne i datorn det blivit fel vid montering eller ska jag ändra något i BIOS eller ska jag installera på HDD:n och sedan göra något därefter?
Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av doovdes:

Tjena, har precis köpt dator och min kompis & hans broder byggde klart den idag. Allt verkar okej (i mina ögon, är okunnig) men skulle installera Windows 8.1 och när jag väljer avancerad installation kan jag inte välja min SSD, utan bara min HDD. Vart har det gått snett? Är det inne i datorn det blivit fel vid montering eller ska jag ändra något i BIOS eller ska jag installera på HDD:n och sedan göra något därefter?
Tack på förhand!

Testa att koppla ur HDDn (ryck bara ut sata-kabeln) och försök sedan igen.

Annars kan du kolla om den hittas i BIOS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av doovdes:

Tjena, har precis köpt dator och min kompis & hans broder byggde klart den idag. Allt verkar okej (i mina ögon, är okunnig) men skulle installera Windows 8.1 och när jag väljer avancerad installation kan jag inte välja min SSD, utan bara min HDD. Vart har det gått snett? Är det inne i datorn det blivit fel vid montering eller ska jag ändra något i BIOS eller ska jag installera på HDD:n och sedan göra något därefter?
Tack på förhand!

Sätt SATA mode i BIOS till AHCI, koppla ut alla andra hårddiskar.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla om du kan hitta ssdn i bios. Gör du inte det så kolla att ssdn är ikopplad. En kabel mellan ssdn och moderkortet och en strömkabel från nätagget till ssdn borde det sitta

Koppla även ur alla andra hårddiskar utom ssdn när du installerar windows.

Permalänk
Medlem

Ska testa imorgon men allt detta låter väldigt troligt och logiskt. Får tacka allesammans för er snabba hjälp, uppskattar det till fullo. Skriver om det fortfarande återstår komplikationer i citat till vissa av er, annars återigen tack!