Hur ska man bygga en tyst linux dator - nybörjare :-)

Permalänk
Medlem

Hur ska man bygga en tyst linux dator - nybörjare :-)

Hej.
Jag har aldrig byggt en dator själv och tänkte prova på det nu.

Vill ha en tyst dator.
Den ska användas till att surfa med och kolla på film.

Tänker köra operativet Ubuntu 14.04 LTS (linux)

Vet inte vad jag ska köpa och vart jag ska köpa delarna.

Vill ha ett grafikkort utan fläkt.
8 GB i ram
SD hårddisk (tror det heter så)
moderkort
processor

Summan jag tänkt mig ligger runt 5000 kr eller mindre om det går.
Vill inte ha någon celeron processor.

Hitta ett grafikkort på kjell & company för 749 kr - utan fläkt.

Grafikkort GeForce GT720, 2 GB

•2 GB GDDR3-minne (64-bit)
•DirectX 11-kompatibel
•GPU/Minne: 797/1800 MHz
•CUDA-kärnor: 194

Permalänk
Medlem

Grafikkortet kan du skippa. Det integrerade grafikkortet i t.ex. en modern Intel-processor klarar lätt av surf och film, och klarar även av lättare spel utan problem. Intel har dessutom mycket bra drivrutiner till Linux.

Mitt förslag är ett mITX-system, som blir litet och smidigt. Det enda som behöver någon nämnvärd kylning blir processorn, så ljudnivån bör kunnas hållas väldigt låg. Här är delarna:

Moderkort: Asus H81I-Plus
Verkar ha alla nödvändiga anslutningar och ser ut att fungera hyffsat med Linux. Eventuellt kan nätverkskortet strula och man får installera drivrutiner manuellt, se här.

Processor: Intel Core i3 4160
CPUer för socket 1150 kostar mellan ungefär 350 och 3500 kr. Denna verkar vara en vettig avvägning mellan pris/prestanda.

Minnen: Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 LP 2x4GB
Vilka minnen du väljer är inte så viktigt. Dessa är bland de billigaste och bör fungera mycket bra. Om du tror att du vill uppgradera till 16 GB inom en snar framtid så kan det vara bättre att ta en 8 GB sticka, annars är 2x4 GB bättre eftersom det ger bättre prestanda med två minnen.

Chassi: BitFenix Prodigy
Ett chassi som fått bra recensioner, se t.ex. Sweclockers recension.

Nätagg: Fractal Design Integra M 450W
Bra och billigt modulärt nätagg. 450W är egentligen rejält mycket mer än datorn behöver, men svårt att hitta vettiga nätagg med lägre kapacitet. Se Sweclockers recension.

SSD: Crucial MX100
Prisvärd SSD med bra prestanda, se recension.

Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
En kylare följer med processorn, men om du vill få ner ljudnivån på datorn så är en 212 EVO en bra investering. Den ska få plats i chassit enligt vad jag läst. Eventuellt kan du testa att köra med den medföljande kylaren, och vid behov byta upp dig till en 212 EVO senare.

Dessa delar landar på strax över 5k enligt prisjakt. Många butiker har fri frakt, så det blir billigast att köpa delarna från lite olika butiker. Kolla länkarna bara för att se vilka butiker som är billigast. De flesta delar går att byta ut till billigare delar vid behov, detta är bara mitt förslag på vad jag tycker är en prisvärd dator.

Permalänk
Medlem

Stort Tack ...
Ska läsa och titta närmare på vad du skrivit, ser jätte bra ut, tack för hjälpen