Vilken spel motor ska jag välja för att göra mitt första spel?

Permalänk

Vilken spel motor ska jag välja för att göra mitt första spel?

Hej! Till alla ni kunniga inom spelutvecklings området. Jag ska gör mitt eget spel, som ett projekt för att lära mig. Det kommer vara ett multiplayer spel.
MMO, RPG, FPS, PVP, Procedural generated terrain. Tänk Planetside 2. Det är iallafall det som jag ska försöka göra, jag tror inte på småsteg. Efter jag har lärt mig allt, så kan jag kanske fortsätta på spelet och göra det bättre tills det är något att sälja. Stort projekt men jag planerar att jobba på det i några år, finns så mycket att lära sig. Kan redan en viss del.

Men frågan är, vilken spel motor ska jag välja? Vilken är bäst för den typen av spel jag nämnde ovan. Jag har kollat på Unity, och lite på Unreal Engine. Unity verkar väldigt ny börjar vänlig. Också, räcker ett GTX 960 med i5-4960k för att göra ett spel? Har läst att man ska ha riktigt bra hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver Qvist:

Hej! Till alla ni kunniga inom spelutvecklings området. Jag ska gör mitt eget spel, som ett projekt för att lära mig. Det kommer vara ett multiplayer spel.
MMO, RPG, FPS, PVP, Procedural generated terrain. Tänk Planetside 2. Det är iallafall det som jag ska försöka göra, jag tror inte på småsteg. Efter jag har lärt mig allt, så kan jag kanske fortsätta på spelet och göra det bättre tills det är något att sälja. Stort projekt men jag planerar att jobba på det i några år, finns så mycket att lära sig. Kan redan en viss del.

Men frågan är, vilken spel motor ska jag välja? Vilken är bäst för den typen av spel jag nämnde ovan. Jag har kollat på Unity, och lite på Unreal Engine. Unity verkar väldigt ny börjar vänlig. Också, räcker ett GTX 960 med i5-4960k för att göra ett spel? Har läst att man ska ha riktigt bra hårdvara.

För det första kan jag inte särskilt mycket om spelprogrammering men kan ändå se lite brister i ditt tänk.

Att ge dig på mulitplayer till sitt första spel är nog att ta vatten över huvudet, det tillkommer så pass många fler faktorer att tänka på.

Du vill börja stort för att sedan finslipa det med tiden, problemet är att i min erfarenhet är det svårt att "göra det bättre" när grunden är dålig. Det kan vara så att du blir tvungen att göra om grundpelare från början, som kommer kosta dig en massa tid.

Du gör nog bäst i att pilla ihop något enklare spel med varje komponent du vill ha i spelet, när du känner dig trygg nog slå ihop alla dessa komponenter till ett spel. Kommer nog spara dig en massa tid och huvudbry.

EDIT: Insåg att många av dom problem jag tog upp kanske inte spelar någon större roll med så pass bra verktyg som dessa spelmotorer har.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Jag har bara använt unity, det är väldigt bra, men du kan nog skippa idén om att sälja ditt första spel.

Här har du en bra guide att följa för att lära dig
http://unity3d.com/learn/tutorials/projects/space-shooter

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk

@BJORLING Du har alldeles rätt, ska nog göra lite små spel först som har olika komponenter som du sa. Det känns bra.

@Boozfob Åh, verkar som en bra guide, ska verkligen göra den när jag har min nya dator. Det där kan va en bra start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver Qvist:

@BJORLING Du har alldeles rätt, ska nog göra lite små spel först som har olika komponenter som du sa. Det känns bra.

@Boozfob Åh, verkar som en bra guide, ska verkligen göra den när jag har min nya dator. Det där kan va en bra start.

Sist jag kollade var det betydligt billigare att använda Unreal4 än Unity. Du behöver Unity Pro för massor med saker och det kostar 1 500 USD.

Unreal4 kostar 19 Euro... (du kan avbryta prenumerationen direkt, du får ändå fortsätta använda motorn och publicera spel o.s.v.)

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver Qvist:

Hej! Till alla ni kunniga inom spelutvecklings området. Jag ska gör mitt eget spel, som ett projekt för att lära mig. Det kommer vara ett multiplayer spel.
MMO, RPG, FPS, PVP, Procedural generated terrain. Tänk Planetside 2. Det är iallafall det som jag ska försöka göra, jag tror inte på småsteg. Efter jag har lärt mig allt, så kan jag kanske fortsätta på spelet och göra det bättre tills det är något att sälja. Stort projekt men jag planerar att jobba på det i några år, finns så mycket att lära sig. Kan redan en viss del.

Men frågan är, vilken spel motor ska jag välja? Vilken är bäst för den typen av spel jag nämnde ovan. Jag har kollat på Unity, och lite på Unreal Engine. Unity verkar väldigt ny börjar vänlig. Också, räcker ett GTX 960 med i5-4960k för att göra ett spel? Har läst att man ska ha riktigt bra hårdvara.

Unity är bra att börja med. Om du tänker börja stort så var med på att du kan få kasta och göra om spelet flera gånger istället för att bara finslipa det sista av spelet. Detta är en naturlig gång och bra sätt att lära sig på. Se bara till att du bryter ner spelet och gör det viktigaste först och lägger till nya funktioner allt eftersom.

Om du kommer till det stadiet att det känns jobbigt att lägga till en ny feature i ditt spel och att det hade varit mycket lättare om du tidigare gjort på ett annat sätt, kolla om du kan byta ut de tidigare delarna eller var med på att göra spelet på nytt. Det är inte ofta stora projekt blir bra på första försöket.

Skrivet av Hulle:

Sist jag kollade var det betydligt billigare att använda Unreal4 än Unity. Du behöver Unity Pro för massor med saker och det kostar 1 500 USD.

Unreal4 kostar 19 Euro... (du kan avbryta prenumerationen direkt, du får ändå fortsätta använda motorn och publicera spel o.s.v.)

/hulle.

Man kan dock köra Unity Pro i trial under 30 dagar om och om igen så jag skulle inte bry mig så mycket om att köpa det.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver Qvist:

@BJORLING Du har alldeles rätt, ska nog göra lite små spel först som har olika komponenter som du sa. Det känns bra.

@Boozfob Åh, verkar som en bra guide, ska verkligen göra den när jag har min nya dator. Det där kan va en bra start.

Unreal Engine 4 är en bra nybörjarplattform. speciellt tack vare sitt Blueprint system (Grafisk programmering/Scripting). Väldigt nybörjarvändligt och kommer fungera en bra bit in i framtiden!

Börja med små bitar av spelet och se till att de fungerar innan du går till nästa del. och se till att få in saker i spelmotorn så fort som möjligt så du kan känna av och lära känna motorn!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Som andra skrivit, att tro att du ska göra ett helt multiplayer spel själv är well för mycket, att göra ett spel som planetside ex själv kan du glömma
Sitta och göra allt grafiska, ljud, kodning, buggtestande osv solo så kommer du inte få ett spel fören du dör om det ska vara i klass med normala spel.

Välj ett område ex kodning antar jag du vill och satsa på lära dig det samt göra mindre spel.

Unreal4 är enkelt att börja med, men du kommer behöva betydligt djupare kunskaper om du vill ha någon framtid inom detta.

Permalänk
Medlem

Unreal Engine 4 med tanke på hur billigt och enkelt det är att använda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan