Datorn strålar av elektricitet.

Permalänk
Medlem

Datorn strålar av elektricitet.

Goddag goddag.

Min dator leder elektricitet som bara den!
Har haft detta problemet i några år nu men innan så var det hela rummet som ledde ström och inte datorn men nu har väll något gått sönder i den kanske ?
Elektrikern var här för några veckor sedan och bytte alla eluttag och jordade allt men får ännu ström av datorn.
Testade ta ner en brödrost för att sätta in i de olika eluttagen för att känna ifall det ledde ström och allt som delade grenuttag eller bara usb koppling med datorn ledde ström.
Får ingen ström av brödrosten när jag sätter in den rätt i väggens elutagg, det är endast när något är sammankopplat med datorn.
Kopplade runt lite för att se ifall det var grenuttagen som var sönder men så var det inte, så kopplade ut allt ifrån datorn förutom elektriciteten och kopplade in den i väggen och då ledde datorn igen förstås.

Så det enda jag tänker är att det måste ju vara datorn som har något hårdvarufel, antagligen nätaggregatet ?

Datorn funkar ju som den ska men det är sjukt jobbigt att få ström i sig varje gång man råkar nudda vid datorn eller ska koppla om.

Tack så mycket på förhand!

Permalänk
Medlem

Använder du ett ojordat el-uttag så är det garanterat därför. Det är inget som är farligt eller som är fel med din dator. Det är bara så de blir när man kör ojordade uttag.

Om du däremot kör jordat uttag och fortfarande har detta felet så bör du stänga av datorn omedelbart och kontrollera så du har satt dit moderkortsdistanserna, kolla alla kablar osv.

EDIT. Om du använder ett ojordat grenuttag är det också en anledning till det blir strömförande. Testa en annan grendosa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jaa det bör vara jordat med tanke på att jag beskrev felet för han och han snackade om att jorda. (detta var innan jag trodde det var datorn)
Har moderkortsdistanserna på och har även bytt chassi bara förra veckan och det andra ledde med ström.

Permalänk
Medlem

En dator har en gemensam jordlina som går genom chassit. Detta är anledningen till man känner av den elektriska känslan i ojordade uttag. Om man kör med jordat så ska ju denna potentialen drivas ut genom jord-stiften på vägguttaget. Så du bör kolla alla kopplingar mellan uttaget och datorn.

- Sladdarna så de inte är skadade.
- Grendoser ska också vara jordade. Ser de ut så här och saknar jordstiften så är det är felet är: http://tubby.scene7.com/is/image/tubby/PROOVE00134?$fullsize$

Bara för att klargöra. Du har bytat chassi och när du gjorde då kom den elektriska känslan på chassit?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kollade grenuttaget och vägguttaget och de ser likadana ut i uttagen som den på bilden så de kanske inte är jordat då alltså!
Nej elektriska känslan på chassit har jag haft i flera år, el stötarna var i hela rummet innan elektrikern var här och pillade så nu är det bara min dator.

Men antar att jag behöver byta så jag har jordat vägg uttag så bör det vara fixat ? eller fixa ett jordat grenuttag?
Tack så mycket för det snabba svaret!

Permalänk
Medlem

@Azarand: Han skriver att det gällde både för hans gamla och nya chassi.

Fråga: Vad har du för nätaggregat?

(Elektrikern var och bytte alla uttag säger du, men frågan är ju ifall jorden är kopplad till/i skåpet. AFAIK är det olagligt att sätta jordade uttag utan att ha kopplat jorden).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/593204
Det nätaggregatet har jag och har haft den sen sent 2011.

Det har jag ingen aning om.. men kan ju kolla vad han säger.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att skaffa en billig multimeter (eller anat liknande mätinstrument) istället för att riskera din hälsa genom att kolla om du får stöt eller inte, har du 240V i stötarna så är det potentiellt dödligt. Som bonus så kan du även få en exakt siffra på hur mycket ström som "läcker" ut.

Permalänk
Medlem

Ok, du har alltså INTE uttag som ser ut såhär?

Dina uttag i _väggen_ SAKNAR de två metallpinnarna uppe och nere?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Min fråga är:
Hur mäter du?

Eller får du stötar? Strömmen är väl obefintlig nästan men det laddas upp rejäla spänningar alltså?

Jag skulle tagit ur nätagget och kört det separat och sett om du får samma fenomen, mät spänning med voltmeter jäntemot jord istället för att ta på det

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av McMaltee:

Kollade grenuttaget och vägguttaget och de ser likadana ut i uttagen som den på bilden så de kanske inte är jordat då alltså!
Nej elektriska känslan på chassit har jag haft i flera år, el stötarna var i hela rummet innan elektrikern var här och pillade så nu är det bara min dator.

Men antar att jag behöver byta så jag har jordat vägg uttag så bör det vara fixat ? eller fixa ett jordat grenuttag?
Tack så mycket för det snabba svaret!

Det ska vara jordat ifrån början till slut. Om en koppling inte är jordat blir det automatiskt ojordat för potentialen kan inte jämnas ut den vägen.

Alltså, vägguttag, grenuttag, sladdar allt ska vara av jordad typ för att det ska fungera som det ska.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av McMaltee:

Kollade grenuttaget och vägguttaget och de ser likadana ut i uttagen som den på bilden så de kanske inte är jordat då alltså!
Nej elektriska känslan på chassit har jag haft i flera år, el stötarna var i hela rummet innan elektrikern var här och pillade så nu är det bara min dator.

Men antar att jag behöver byta så jag har jordat vägg uttag så bör det vara fixat ? eller fixa ett jordat grenuttag?
Tack så mycket för det snabba svaret!

Ämnet var nyss uppe, förra tråden ligger ett par steg under din ...
#15188939

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dimman: Nej det har inga sådana metallpinnar där.

Xwerty: jag känner på chassit så får jag stötar, det kan bli rätt rejäla strömledningar av vissa saker som man nästan skriker till lite av faktiskt.

mrqaffe: oj såg inte det, haha är helt ny så. Ber om ursäkt.

Permalänk
Skrivet av McMaltee:

Dimman: Nej det har inga sådana metallpinnar där.

Xwerty: jag känner på chassit så får jag stötar, det kan bli rätt rejäla strömledningar av vissa saker som man nästan skriker till lite av faktiskt.

mrqaffe: oj såg inte det, haha är helt ny så. Ber om ursäkt.

Om du inte har några jordbleck i uttagen så är det ojordade uttag samma sak gäller skarvsladdar och grendosor.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Om du inte har några jordbleck i uttagen så är det ojordade uttag samma sak gäller skarvsladdar och grendosor.

Så jag ska helt enkelt be elektrikern jorda det så bör det fixa sig ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av McMaltee:

Så jag ska helt enkelt be elektrikern jorda det så bör det fixa sig ?

Ja, men om det är fel på nätaggregatet så kan det bli kortslutning.

När du har elektriker där så skulle jag rekommendera att du ber om att få en jordfelsbrytare inkopplad också (om du inte redan har det), kostar nån tusenlapp men det är det värt.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Ja, men om det är fel på nätaggregatet så kan det bli kortslutning.

När du har elektriker där så skulle jag rekommendera att du ber om att få en jordfelsbrytare inkopplad också (om du inte redan har det), kostar nån tusenlapp men det är det värt.

Skall jag göra!
Tack så sjukt mycket allihopa för svaren, hoppas ni alla får en trevlig fredagsafton!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av McMaltee:

Så jag ska helt enkelt be elektrikern jorda det så bör det fixa sig ?

Vad gjorde elektrikern när han "jordade" ?
Det bästa är naturligtvis att dra in jord samt installera en jordfelsbrytare, brytaren kostar kanske 2000kr att få installerad och de skyddar även om du inte har skyddsjord i uttagen, att dra in jord i ett eller flera rum är svårt att gissa vad det kostar eftersom det kan skilja väldigt mycket på hur installationen ser ut, dessutom så ska man koppla in jord överallt i rummet, man får alltså inte bara dra in ett uttag för då ökar olycksrisken i stället för minskar, det är också därför det är farligt att dra in jordade förlängningskablar i rum som i övrigt saknar skyddsjord.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det ska ju ändå inte ledas ström i jorden så det är inte problemet. Du har nog ett isoleringsfel i nätagget. Testa byt ut det.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av semmel:

Det ska ju ändå inte ledas ström i jorden så det är inte problemet. Du har nog ett isoleringsfel i nätagget. Testa byt ut det.

Man har för det mesta halva nätspänningen i höljet på nätdelen om man ansluter en datornätdel till ojordat uttag, detta leds i de flesta fall över till lådan, se tråden jag länkade innan.
Det är inget fel utan utan en konsekvens av designen på nätfiltren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Detta beror mer sannolikt på någon av grejerna du kopplat in till datorn, ljudkabel till t.ex. stereo eller skärmad nätverkskabel till router. Jag upplevde samma problem men löste det genom att plocka bort min skärmade nätverkskabel. Problemet berodde på att det uppstod en potentialskillnad mellan apparaterna, så testa denna enkla lösning först. Om du har en multimeter så kan du mäta volttalet mellan jorden på inkommande kablar och chassit för att se detta. Själv hade jag ca 120 volt (!) över jorden vilket gjorde i och urkoppling av nätverkskabel spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man har för det mesta halva nätspänningen i höljet på nätdelen om man ansluter en datornätdel till ojordat uttag, detta leds i de flesta fall över till lådan, se tråden jag länkade innan.
Det är inget fel utan utan en konsekvens av designen på nätfiltren.

Jo det stämmer nog att det är inget "fel", dock är det nog en rejäl skillnad mellan olika nätagg beroende på hur väl de isolerar spolarna.

Jag har ojordade uttag och har känt spänning i chassit tidigare men med det nätagget jag har nu så känner jag ingenting. Synd jag inte har en multimeter tillgängligt då det hade varit intressant att veta hur låg spänningen är i chassit.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av semmel:

Jo det stämmer nog att det är inget "fel", dock är det nog en rejäl skillnad mellan olika nätagg beroende på hur väl de isolerar spolarna.

Jag har ojordade uttag och har känt spänning i chassit tidigare men med det nätagget jag har nu så känner jag ingenting. Synd jag inte har en multimeter tillgängligt då det hade varit intressant att veta hur låg spänningen är i chassit.

Det har inget med isolering av spolar att göra, det uppstår en spänningsdelning i nätfiltret.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det har inget med isolering av spolar att göra, det uppstår en spänningsdelning i nätfiltret.
http://media.conrad.com/medias/global/ce/5000_5999/5100/5150/...

Ok men då är det märkligt att jag inte känner spänningen nu. Har alla denna design?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arazand:

Det är bara så de blir när man kör ojordade uttag.

Nej det kan bli så när man kör ojordat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av semmel:

Ok men då är det märkligt att jag inte känner spänningen nu. Har alla denna design?

Det beror på designen av det du kopplar in, och kan i sin tur påverkas av hur kontakten är vänd i vägguttaget.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av semmel:

Ok men då är det märkligt att jag inte känner spänningen nu. Har alla denna design?

Nej men det är en relativt vanlig koppling och alla datorer har inte heller ledande hölje som är anslutet till skyddsjorden, jag har själv ett sandwichhölje, det är plåt limmat på plast och det är alltså isolerat från skyddsjorden, då blir ju inte ytterhöljet spänningssatt även om man har ojordade vägguttag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej men det är en relativt vanlig koppling och alla datorer har inte heller ledande hölje som är anslutet till skyddsjorden, jag har själv ett sandwichhölje, det är plåt limmat på plast och det är alltså isolerat från skyddsjorden, då blir ju inte ytterhöljet spänningssatt även om man har ojordade vägguttag.

Men är det verkligen kopplat mot skyddsjord? Eller menar de jord kanske kanske? Neutralledaren är ju 0 punkt, alltså jord. Jag har för mig att det inte bör gå någon läckström i skyddjorden men jag kanske minns fel.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem
Skrivet av semmel:

Men är det verkligen kopplat mot skyddsjord? Eller menar de jord kanske kanske? Neutralledaren är ju 0 punkt, alltså jord. Jag har för mig att det inte bör gå någon läckström i skyddjorden men jag kanske minns fel.

Nej, i jorden ska det aldrig gå några strömmar, men det kan ändå inträffa p.g.a. potentialskillnad mellan apparater (som var för sig är korrekt kopplade/ej defekta).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av semmel:

Men är det verkligen kopplat mot skyddsjord? Eller menar de jord kanske kanske? Neutralledaren är ju 0 punkt, alltså jord. Jag har för mig att det inte bör gå någon läckström i skyddjorden men jag kanske minns fel.

0an och skyddsjord är inte samma sak efter elcentralen men det finns "PEN koppling" där de bitvis samsas i samma ledare tex i matningen till ett normalt hus kopplas det så med 4 ledare för att sedan separeras i elcentralen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordningssystem
Filtren kopplas kapacitivt mot jorden och det ger läckströmmar och det är ju sånt som gör att man valt 30mA och inte ">0mA" som gräns för att utlösa de jordfelsbrytare man normalt sett har till personskydd, det är svårt att helt undvika läckström och skulle man bygga bort det så blev det oförsvarligt dyrt, därför blev 30mA en lämplig punkt där det ger tillräckligt bra skydd men inte gör att det blir för dyrt att bygga elektriska apparater, har man lite läckor i apparater som fungerar som de är tänkta så krävs det dessutom mindre felström vid verkliga fel för att utlösa jordfelsbrytaren.
Hursomhelst så ska datorer anslutas till skydssjordade uttag om de ska fungera som tänkt och uppfylla alla krav, framförallt så strålar ojordade datorer ut så mycket rf att de oftast inte uppfyller emc kraven om de är ojordade, en del skapar även problem tex oljud via ljudsystem och det kan bli diverse skador på andra anslutna apparater pga potentialskillnader, det händer ju att det blir ljusbågar när folk kopplar signalkablar med nätanslutna datorer som saknar jord, det här snygga resultatet postades i en annan tråd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.