Permalänk

BBB och dyndns!

Hejsan! Mitt första inlägg här och hoppas det kommer på rätt ställe. Nu till min fråga, Jag har idag bredband genom adsl hos bredbandsbolaget modet är zyxel p-2601hn-f1 och sedan idag så kommer jag inte åt två stycken dyndns.org adresser. När jag testar att skriva in dom två olika dyndns.org adresserna i mobilen så funkar det perfekt, alltså över mobildata nätverket men är telefonen anslutet till wifi't så funkar det ej! Har testar att återställa modemet och haft det urkopplat en längre tid men inget funkar! Nån som har en aning om vad det kan bero på och en eventuell lösning?

Permalänk
Medlem

Du kan alltid manuellt ange annan än bredbandsoperatörens DNS. Antingen direkt i datorn om det bara är en enstaka enhet eller i routern så att alla enheter får den. Google DNS är populär, 8.8.8.8 resp 8.8.4.4.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Vet inte om jag förklarade dåligt eller så förstår jag inte ditt svar. Jag försöker komma åt en kompis dyndns från min dator, och vanligtvis när jag skriver in xxxxxx.dyndns.org i webläsaren så kommer en bild upp och då vet jag att den är online. Men när jag skriver in den nu så blir det bara "Servern på xxxxxx.dyndns.org svarar inte. Men kollar jag på tex "downforeveryoneorjustme.com" så står det att den är online och även som jag skrev tidigare i mobil webläsaren om jag är ansluten på mobilnätverket! Hoppas jag var lite tydligare. Känns som att bbb hindrar mig från att nå sidan!

Permalänk
Medlem

Du missförstod möjligen syftet med mitt svar.
Dynamiska DNSer har en väldigt kort TTL (Time to Live), så uppslag ska göras väldigt frekvent. Möjligen är det så att BBB cachar dessa uppslag för att minska belastningen för sina DNSer så du får den IP som var aktuell för en dag eller rentav en vecka sedan.

För att kontrollera om det är du som får fel IP av BBB så fråga din kompis vilken IP som är aktuell. Pröva sedan i en kommandopropt att pinga den dyndns som hen har.

C:\Users\Hardware guy>ping xxxxxx.dyndns.org
Pinging xxxxxx.dyndns.org [aaa.bbb.ccc.ddd] with 32 bytes of data:

Är det fel ip som pingas så är det BBBs DNSer som ger dig fel ip, då kan du ställa in i din dator eller router att använda andra DNSer för namnuppslag. Alternativt kan du påpeka feler för BBB och hoppas att de fixar konfigurationen så att de inte cachar namnuppslag mot dyndns.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Tack nu förstod jag ditt svar, har ändrat i routern att använda googlesdns men utan resultat. Bryggade bbb router och körde genom min Asus RT-AC66U, funkade att nå dyndns adressen nån minut men nu är det samma igen. Har kollat och det är aktuell ip som pingas när jag kör kommandot i cmd! Tack för att du förklarade så även en nybörjar amatör förstår

Edit: Problemet kvarstår och snart kör jag över bbb´s skit router med bilen!