Suddig text i programrutor i win 8/8.1

Permalänk
Medlem

Suddig text i programrutor i win 8/8.1

Sitter på en asus zenbook UX32VD. Återställt den etc och installerat alla uppdateringar, grafik, chipset, uppdaterat bios etc.
Skärmen och bilden är klar och fin förutom när programrutor med text visas som när man installerar program etc. Då ser texten väldigt oskarp och lite suddig ut. Övrig text är skarp och fin.

Lagt upp en screenshot på det. Länkar bilden så ni får upp hela bilden och ser att övrig text är skarp medan texten i programrutan till winflash är oskarp medans allt annat är knivskarpt.
http://www.imageupload.co.uk/images/2015/01/30/suddig_text.jp...

Vet ngn vad som är felinställt?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Skalning aktiverat? Ikonen i rutan ser ut att vara uppskalad helt utan finess. Kan ju vara bitmappad font som används istället för en skalbar font som använts i programet

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Jag tror tyvärr att detta är något man får dras med eftersom Windows 8/8.1 är designat för pekskärmar och liknande. Det man kan göra för att förbättra vissa program är att högerklicka på programikoner gå in på egenskaper/kompatibilitet och kryssa i "Inaktivera skalning vid hög DPI". Detta brukar göra att programrutor visas skarpare.

Jag använder själv denna metod men om någon vet ett bättre "universellt" sätt att ändra hela Windows 8.1 så får ni gärna dela med er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Skalning aktiverat? Ikonen i rutan ser ut att vara uppskalad helt utan finess. Kan ju vara bitmappad font som används istället för en skalbar font som använts i programet

Skall kolla om jag hittar ngt om skalning. Men jag tror ikonen e hemligt crap bara. Är asus BIOS update tool.

Skrivet av AnteEB:

Jag tror tyvärr att detta är något man får dras med eftersom Windows 8/8.1 är designat för pekskärmar och liknande. Det man kan göra för att förbättra vissa program är att högerklicka på programikoner gå in på egenskaper/kompatibilitet och kryssa i "Inaktivera skalning vid hög DPI". Detta brukar göra att programrutor visas skarpare.

Jag använder själv denna metod men om någon vet ett bättre "universellt" sätt att ändra hela Windows 8.1 så får ni gärna dela med er.

Skall kolla in det med. Konstiga är att fönsterrubrikerna etc är knivskarpa men texten i fönstrena är oskarp.
Men skall testa. Vad kan orsaka detta då jag kör 2 stationära o en annan laptop med win 8.1 och där är texten skarp.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Control Panel\Appearance and Personalization\Display

Sätt skalning till 100% och testa.

Tror det är allt jag gjorde på min Lenovo Yoga 13. Om jag skapar ett nytt konto på datorn, så blir texten suddig likt på din UX32VD pga standardinställningarna (125%).

Permalänk
Medlem

Tack allihopa det var skalningen som var problemet. Som walkir sa det stod på 125% men hittade det ej först för man måste kryssa i en box för att få upp valet att välja skalning. En sak e lite bull nu då jag sitter på en liten skärm så blev all text sjukt liten. Men höjde alla typsnitten jag kunde så det mesta av texten är normalstor iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync