Permalänk
Medlem

FPS DROP på Grym dator

Tjenare! Jag tror det här problemet till och med kommer bli svårt att lösa för även dom bästa. Jag har lagt upp en sån här tråd ungefär 1 år tillbaka då jag hade min gamla dator med dessa delar :
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL8
Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower
ASUS P6T Deluxe V2, Socket-1366
Corsair HX 650W PSU
Intel Core? i7 Quad Processor i7-950
Western Digital Caviar® Green 2TB
Sapphire Radeon HD 5870 1GB GDDR5
Och även en gammal hårddisk på 250g

När jag hade denna dator och tex spela CS GO så efter ungefär två matcher alltså 1 timme och 20 min ish, så började jag få FPS drop. Det var konstant FPS drop då och ljudet hängde inte med ibland, eller det kom ett konstigt ljud då och då. Svårt att förklara. När jag får dessa FPS drops så kan jag bara stänga av datorn i ungefär 10-20 sekunder och starta igen och när jag sätter på CS GO igen så funkar allt som det ska och det flyter på. La då upp en tråd här och fick inte så många som kunde hjälpa mig jag tänkte, äh det är ändå 2-3 år gammal dator kanske dags att byta ändå. Bytte till detta :

MSI GeForce GTX 760 Gaming 2GB PhysX
MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150
Intel Core i5-4670K
Fractal Design Define R4 Black Pearl
Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB
Samsung SSD 840 EVO 120GB OEM
WD Desktop Green 1TB
Sedan tog jag även då mitt gamla nättagg : Corsair HX 650W PSU

Denna dator köpte jag ungefär för 10 månader sen, spelade dock ingenting nästan när jag fick den då det blev sommar rätt snabbt och då gjorde jag annat istället, Anyway när jag nu har börjat gibba igen så är det exakt samma problem med den här datorn. Efter 1-2-3 matcher(varierar lite) kan jag börja FPS droppa, samma konstiga ljud får jag också då och då, det är typ som när en elgitarr kopplas in i förstäkare. Stänger även av datorn här i 10 sekunder och sen startar upp och allt flyter på igen som det ska, i 1-2-3 matcher.. Jag fattar verkligen inte vad det kan vara då jag enligt mig har en fett bra dator och framför allt för att spela CS GO på då det inte är krävande spel överlag och verkligen inte för min dator. Jag tänkte då, det känns helt ologiskt men det ända jag har kvar från min gamla dator är Nättagget och börja höra runt lite och folk tyckte det var helt ologiskt men ändå logiskt då det var exakt samma problem som min gamla dator och det finns bara en del kvar från den. Jag tänkte äh fuck it jag testar. Jag köpte ett nytt nätagg:
Corsair CX 750M, 750W PSU vilket är ett ändå bra nätagg, kopplade in allt osv men jag har fortfarande samma problem, bara för "skojskull" tog jag ut min strömkabel i datorn från ström grennen och satte den i vägen istället. Det funkade inte heller. Jag förstår verkligen inte vad det här kan vara och inte folk jag vet är rätt duktiga på datorer heller. Jag hoppas ni har orkat läsa allt jag skrivit för jag har försökt förklara det så bra som möjligt. men svårt att beskriva så konstigt felet är.
Uppskattar all hjälp jag kan få! Tack för att ni orkat läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av citix:

Tjenare! Jag tror det här problemet till och med kommer bli svårt att lösa för även dom bästa. Jag har lagt upp en sån här tråd ungefär 1 år tillbaka då jag hade min gamla dator med dessa delar :
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL8
Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower
ASUS P6T Deluxe V2, Socket-1366
Corsair HX 650W PSU
Intel Core? i7 Quad Processor i7-950
Western Digital Caviar® Green 2TB
Sapphire Radeon HD 5870 1GB GDDR5
Och även en gammal hårddisk på 250g

När jag hade denna dator och tex spela CS GO så efter ungefär två matcher alltså 1 timme och 20 min ish, så började jag få FPS drop. Det var konstant FPS drop då och ljudet hängde inte med ibland, eller det kom ett konstigt ljud då och då. Svårt att förklara. När jag får dessa FPS drops så kan jag bara stänga av datorn i ungefär 10-20 sekunder och starta igen och när jag sätter på CS GO igen så funkar allt som det ska och det flyter på. La då upp en tråd här och fick inte så många som kunde hjälpa mig jag tänkte, äh det är ändå 2-3 år gammal dator kanske dags att byta ändå. Bytte till detta :

MSI GeForce GTX 760 Gaming 2GB PhysX
MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150
Intel Core i5-4670K
Fractal Design Define R4 Black Pearl
Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB
Samsung SSD 840 EVO 120GB OEM
WD Desktop Green 1TB
Sedan tog jag även då mitt gamla nättagg : Corsair HX 650W PSU

Denna dator köpte jag ungefär för 10 månader sen, spelade dock ingenting nästan när jag fick den då det blev sommar rätt snabbt och då gjorde jag annat istället, Anyway när jag nu har börjat gibba igen så är det exakt samma problem med den här datorn. Efter 1-2-3 matcher(varierar lite) kan jag börja FPS droppa, samma konstiga ljud får jag också då och då, det är typ som när en elgitarr kopplas in i förstäkare. Stänger även av datorn här i 10 sekunder och sen startar upp och allt flyter på igen som det ska, i 1-2-3 matcher.. Jag fattar verkligen inte vad det kan vara då jag enligt mig har en fett bra dator och framför allt för att spela CS GO på då det inte är krävande spel överlag och verkligen inte för min dator. Jag tänkte då, det känns helt ologiskt men det ända jag har kvar från min gamla dator är Nättagget och börja höra runt lite och folk tyckte det var helt ologiskt men ändå logiskt då det var exakt samma problem som min gamla dator och det finns bara en del kvar från den. Jag tänkte äh fuck it jag testar. Jag köpte ett nytt nätagg:
Corsair CX 750M, 750W PSU vilket är ett ändå bra nätagg, kopplade in allt osv men jag har fortfarande samma problem, bara för "skojskull" tog jag ut min strömkabel i datorn från ström grennen och satte den i vägen istället. Det funkade inte heller. Jag förstår verkligen inte vad det här kan vara och inte folk jag vet är rätt duktiga på datorer heller. Jag hoppas ni har orkat läsa allt jag skrivit för jag har försökt förklara det så bra som möjligt. men svårt att beskriva så konstigt felet är.
Uppskattar all hjälp jag kan få! Tack för att ni orkat läsa.

Använder du fortfarande samma kringutrustning? Dvs. headset, mus och tangentbord? Prova annan kringutrustning ett par timmar och se om det bli bättre.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Är datorn månne placerad i en dammig/hårig/luddig etc. miljö där kylflänsar sakta men säkert fylls av annat än svalkande luft?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Använder du fortfarande samma kringutrustning? Dvs. headset, mus och tangentbord? Prova annan kringutrustning ett par timmar och se om det bli bättre.

Jaa det gör jag, vet inte om jag hade tangetbordet men annars är det samma ja. tror dock jag hade det.sen har jag samma skärm också men det känns även, helt ologiskt för mig att det ens nästan kan ha med det och göra? hur kan de det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Är datorn månne placerad i en dammig/hårig/luddig etc. miljö där kylflänsar sakta men säkert fylls av annat än svalkande luft?

jaa asså den står nära en vägg liksom och där bakom kanske det inte är lika rent som resten av rummet men inte ÖVERDRIVET dammigt precis, kan det vara det ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av citix:

kan det vara det ändå?

Eftersom problemet du beskrivit mycket väl kan vara värmerelaterat är det inte alls otroligt att skitiga flänsar är en åtminstone bidragande orsak, men den som har tillgång till datorn och kan avgöra om så faktiskt är fallet är du

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Eftersom problemet du beskrivit mycket väl kan vara värmerelaterat är det inte alls otroligt att skitiga flänsar är en åtminstone bidragande orsak, men den som har tillgång till datorn och kan avgöra om så faktiskt är fallet är du

ska testa byta plats på den osv, bara för se om det kan hjälpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av citix:

ska testa byta plats på den osv, bara för se om det kan hjälpa

Börja med att kolla i datorn om den är dammig och damma av den om så är fallet, att bara flytta datorn hjälper inte mycket

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Börja med att kolla i datorn om den är dammig och damma av den om så är fallet, att bara flytta datorn hjälper inte mycket

fixade dock det för 2 veckor sen och den var inte ens dammig då, dock verkar det som problemet kravstår även fast jag ställt upp den så att den är precis vid fönstret nu så den borde fan ha sval luft nu haha

Permalänk
Livsnjutare 😎

Nu skall jag inte vara sådan... men "GRYM DATOR".

Det där var väldigt magstarkt skrivit på ett forum som detta
Snarare mellanklass, och då är jag generös i mina ord.

OnT; FPS-drops kan bero på mycket saker, HDD-lagg V-sync cappning, program som ligger igång och drar, kanske inspelning, updates till java osv. Finns så mycket grejer att kolla på så det kräver en helt del utav användaren i fråga att veta exakt hur dess system är uppsatt och vad som körs.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

[QUOTE="andreas_dock;15194606"]Nu skall jag inte vara sådan... men "GRYM DATOR".

Det där var väldigt magstarkt skrivit på ett forum som detta
Snarare mellanklass, och då är jag generös i mina ord.

OnT; FPS-drops kan bero på mycket saker, HDD-lagg V-sync cappning, program som ligger igång och drar, kanske inspelning, updates till java osv. Finns så mycket grejer att kolla på så det kräver en helt del utav användaren i fråga att veta exakt hur dess system är uppsatt och vad som körs.[/]

Enligt mig är det en grym dator liksom, iaf när det kommer till att typ bara spela CSGO, men fuck it.

Är inte så vidare duktig på datorer så dina ordval var inte dom enklaste för mig att förstå. Har precis formaterat datorn och har knappt något på den så borde inte vara så mycket som ligger och drar. Gjorde så att jag stängde av vsync i grafikinställningarna, tror du det kan hjälpa? Ah tycker dock det är konstigt med 2 olika datorer och samma problem, sen sitter polare jag har med sämre datorer än min gamla och ändå funkar det utan problem.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Som sagt... många variabler att tänka på.
Har du ingen kompis som kan lite mer än dig som kan göra en handpåläggning och kolla?

Annars är det ganska mycket att läsa sig till vad som kan krångla och prova själv.
Beror ju helt på mycket du tid du vill lägga på en sådan här sak...

Annars hade jag letat upp någon i min närhet och pekat på datorn och sagt "fixa!, jag bjuder på käk sedan."

.. Så gör jag med saker jag inte kan... tex bilar.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av citix:

Jaa det gör jag, vet inte om jag hade tangetbordet men annars är det samma ja. tror dock jag hade det.sen har jag samma skärm också men det känns även, helt ologiskt för mig att det ens nästan kan ha med det och göra? hur kan de det?

Hade problem med en knasig mus en gång, hade alla sorters olika problem. Men det löste sig efter en RMA, så kort och gott- det kan påverka.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Inaktiv

Det är inte så att du glömt kylpasta på CPU-kylaren? Fenomenet du beskriver låter som att det är värmerelaterat och processorn börjar "throttla".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan börja med att övervaka temperaturerna via något program som hwmonitor och se om t ex processorn går varmt när du spelar och då orsakar fps drops (upp mot 90c så stryper den hastigheterna och kan orsaka fps drops och med vissa moderkort så kan den sjunka ner tidigare än så från turbo till normala hastigheterna och även det kan ha en liknande effekt.)

om du har intels stockkylare så kan den ha lossnat från sina pins och då sitter dåligt med processorn. (montera om den isåfall och lägg på ny kylpasta mellan processorn och kylaren efter att du monterat bort den och rengjort kylaren och processorn från den gamla)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det är inte så att du glömt kylpasta på CPU-kylaren? Fenomenet du beskriver låter som att det är värmerelaterat och processorn börjar "throttla".

Skickades från m.sweclockers.com

det var en polare som sätta ihop allt åt mig, då jag inte var 100% säker på allt och han är duktig så han borde inte glömt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Du kan börja med att övervaka temperaturerna via något program som hwmonitor och se om t ex processorn går varmt när du spelar och då orsakar fps drops (upp mot 90c så stryper den hastigheterna och kan orsaka fps drops och med vissa moderkort så kan den sjunka ner tidigare än så från turbo till normala hastigheterna och även det kan ha en liknande effekt.)

om du har intels stockkylare så kan den ha lossnat från sina pins och då sitter dåligt med processorn. (montera om den isåfall och lägg på ny kylpasta mellan processorn och kylaren efter att du monterat bort den och rengjort kylaren och processorn från den gamla)

Gjorde detta på min gamla dator jag hade, kollade temperaturerna med HWmonitor men dom var aldrig farligt höga.. Men ska ladda ner det nu och se vilka temperaturer det har när det fps droppar. Yes det är en sak jag kan försöka göra, montera om det! Tack så länge, återkommer

Permalänk
Medlem

Det sjukaste är att jag knäckte mitt gamla tangetbord och köpte ett mycket bättre ( Steelseries 6g v2) och detta problemet försvann, så det kunde tydligen vara kringutrustningen..