Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa en Switch

Vi har länge haft ett problem hemma där man varit tvungen att dra ethernet sladdarna igenom hela huset för att man ska få internet till konsoller och datorer som står i dom olika rummen. Så fick tanken att man kanske kunde köpa en switch och låta ethernet kablarna gå ifrån den till datorerna, och istället bara ha en sladd som man enklare skulle kunna gömma gå till switchen. Fungerar detta, och vilken switch skulle ni rekommendera då?

Telefonjack -> Router -> Switch -> Till alla datorer och konsoller.

Visa signatur

CPU: I5-4670k @ 4,5 GHz + Corsair H100i // GPU: GTX 980 Reference + MSI GTX 980 Twinfrozr V // RAM: 16 GB HyperX Savage 2400 MHz // MoBo: MSI Z97 Gaming 5 // PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold // SSD: Samsung 850 Evo 500GB + Corsair Neutron 250GB // HDD: 500GB Samsung + Western Digital Green 3TB // Chassi: NZXT H440 Red // OS: Win 7 x64 // Skärmar: Asus ROG SWIFT + BenQ XL2410T // Konsol:PS4

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du/ni tänker helt rätt och just nu finns ZYXEL GS-108B v2 8-port GbE Switch till ett bra pris, fraktfritt också.

https://www.komplett.se/zyxel-gs-108b-v2-8-port-gbe-switch/80...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1256656

Permalänk
Medlem

Okej tack så mycket!

Visa signatur

CPU: I5-4670k @ 4,5 GHz + Corsair H100i // GPU: GTX 980 Reference + MSI GTX 980 Twinfrozr V // RAM: 16 GB HyperX Savage 2400 MHz // MoBo: MSI Z97 Gaming 5 // PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold // SSD: Samsung 850 Evo 500GB + Corsair Neutron 250GB // HDD: 500GB Samsung + Western Digital Green 3TB // Chassi: NZXT H440 Red // OS: Win 7 x64 // Skärmar: Asus ROG SWIFT + BenQ XL2410T // Konsol:PS4

Permalänk

Lånar tråden, då första delen svarade på några initiala frågor för mig.

Om jag som TS vill ha en switch för enkel kabeldragning i närheten av datorerna, kan jag koppla en annan switch till en annan port på routern och ha i en annan del av huset?
Är det skillnad (om det ens går) att ha två switchar på routern jämfört med en switch på en annan switch som i sin tur är kopplad på routern.

(Är som kanske märks rätt kass på det här. Tips om bra guider, här på SC eller annorstädes?)

/GC

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av GeorgeCostanza:

Lånar tråden, då första delen svarade på några initiala frågor för mig.

Om jag som TS vill ha en switch för enkel kabeldragning i närheten av datorerna, kan jag koppla en annan switch till en annan port på routern och ha i en annan del av huset?
Är det skillnad (om det ens går) att ha två switchar på routern jämfört med en switch på en annan switch som i sin tur är kopplad på routern.

(Är som kanske märks rätt kass på det här. Tips om bra guider, här på SC eller annorstädes?)

/GC

Ja när routern har portar för datorerna kan du sätta fler switchar direkt på fler portar.
Och man kan göra som TS vill göra.

Illustrerar med mina helt awesome mspaint -skills;

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Det går bra med bägge alternativen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Lånar tråden, då första delen svarade på några initiala frågor för mig.

Om jag som TS vill ha en switch för enkel kabeldragning i närheten av datorerna, kan jag koppla en annan switch till en annan port på routern och ha i en annan del av huset?
Är det skillnad (om det ens går) att ha två switchar på routern jämfört med en switch på en annan switch som i sin tur är kopplad på routern.

(Är som kanske märks rätt kass på det här. Tips om bra guider, här på SC eller annorstädes?)

/GC

Skrivet av andreas_dock:

Ja när routern har portar för datorerna kan du sätta fler switchar direkt på fler portar.
Och man kan göra som TS vill göra.

Illustrerar med mina helt awesome mspaint -skills;
http://adock.se/users/upload/files/paint_switch.png

Det går att koppla på båda sätten men tänk på att bandbredden påverkas, switchens portar är på 1 Gbit så det andra alternativet där båda switcharna sitter kopplade i ett stjärnnät ger högre kapacitet än det första där de sitter i serie, det är troligen inget problem i ett litet hemmanät där man antagligen klarar sig med en total trafikkapacitet under 1Gbit men kopplar man upp större nät så kan det bli ett problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tre utmärkta svar på det jag undrade, tackar för det.

Det där med hastigheten tänkte jag också på, men för mina ändamål (just nu i alla fall) är det inte jätteavgörande.
Funderar mest på hur jag enklast fixar trådbundet till hela huset för att ersätta det rätt usla wifi-nätet.

/GC