D-Link DGS-3324SR och lite hjälp-på-traven-fråga?

Permalänk
Medlem

D-Link DGS-3324SR och lite hjälp-på-traven-fråga?

Hallå.

Då min 8-portars switch la av började jag leta efter en ny begagnad switch på tradera.
Jag har alltid haft "vanliga-hemma-switchar" innan, d v s bara att koppla in o köra.

Nyfiken som man är kollar man ju på allt och vann denna skönhet D-Link DGS-3324SR för endast 320Kr (fattar det inte själv än idag faktiskt)

Mitt problem är att, jag har never ever hållet på med switchar som är i denna klassen.

Jag har laddat ner manualer från D-Link.

Läst jättemycket men undrar om det är något jag bör tänka på?

Jag är helt grön på detta.

Måste man koppla en skärm till den, kan man logga in via nätverket som en vanlig router typ? (har tyvärr inga skärmar med VGA eller omvandlare hemma)

Funkar det att bara koppla in den som en "vanlig" hemma switch o bara köra, och sen sätta sig in i alla inställningar och konfigurera den sen?

Jag har provat starta den, och allting blinkar, men fläktarna går på högvarv.....(startade den utan att koppla in nätverkssladdar, d v s bara satte i strömsladden)
Ska koppla in den imorgon hade jag tänkt.

Ser detta som en utmaning, och vill lära mig mer om nätverk.

Vet faktiskt inte vad jag ber om här riktigt

Men det kändes som ett bra beslut att skapa en tråd. Och frågar man inte får man inga svar ju

Finns kanske någon mega nätverks källa som sitter på kunskap därute som har några goda råd, för själv är jag rent noob på detta ämnet och skjuter lite från höften.
Jag vet om att det finns medlemmar som sitter på switchar i denna klassen och som kan det mesta.

Jag ska inte ha switchen till något avancerat alls, jag vill bara ha den som en normal switch, d v s bara kunna koppla in fler enheter till den, det är allt den ska göra.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Om det är default-konfig på switchen ska det inte vara några problem att bara koppla in datorerna och routern i switchen och köra.

Om du vill ändra konfiguration i den måste du koppla upp dig med console-kabel in i consoleporten, som i andra änden går in som en seriell-port i din dator. Det finns tack och lov seriel-till-USB adapter på t.ex kjell.com om du inte har någon seriell-port i datorn.
Du laddar sen ner Putty, väljer connection type Serial samt den COM-port som du satt i kabeln in i datorn, trycker enter och så har du ett CLI in i switchen.

Det CLI du sen använder är i princip som CMD i Windows, fast med switchen egen syntax.
Hittade en bra manual för det jag beskrev ovan:
http://www.dlink.com/-/media/Business_Products/DES/DES%203852...

Lycka till, dessa burkar är riktigt avancerade och inget som man fattar bara sådär.
Kul att du lyckades få den så billigt, den verkar vara jävligt bra.
Tack och lov bör den funka bra utan nån speciell konfig, det är värre när man köper en router.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipers:

Om det är default-konfig på switchen ska det inte vara några problem att bara koppla in datorerna och routern i switchen och köra.

Om du vill ändra konfiguration i den måste du koppla upp dig med console-kabel in i consoleporten, som i andra änden går in som en seriell-port i din dator. Det finns tack och lov seriel-till-USB adapter på t.ex kjell.com om du inte har någon seriell-port i datorn.
Du laddar sen ner Putty, väljer connection type Serial samt den COM-port som du satt i kabeln in i datorn, trycker enter och så har du ett CLI in i switchen.

Det CLI du sen använder är i princip som CMD i Windows, fast med switchen egen syntax.
Hittade en bra manual för det jag beskrev ovan:
http://www.dlink.com/-/media/Business_Products/DES/DES%203852...

Lycka till, dessa burkar är riktigt avancerade och inget som man fattar bara sådär.
Kul att du lyckades få den så billigt, den verkar vara jävligt bra.
Tack och lov bör den funka bra utan nån speciell konfig, det är värre när man köper en router.

Jag tackar och bugar för ett väldigt bra svar.
(sorry för sen respons)

Din länk hjälpte mig jättemycket, fattar inte att jag missade den.
Har kollat upp seriel-till-USB adapter nu, och ska köpa en sådan, klart man vill ändra konfiguration i den

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]