Permalänk

Konstigt ljud från datorn

Hej,

Byggde nyligen om min dator med nytt moderkort och en ny CPU. Köpte även tre nya chassifläktar och satte in så att jag fick lite skönare luftrotation i datorn. Idag märkte jag att plötsligt började låta datorn ungefär som en syrsa under högt tryck på bland annat processorn. Jag har prövat att stänga av alla fläktar och ljudet låter fortfarande, så det är ingen fläkt som slår emot något. Ibland går det ner lite, men om jag sätter igång ett spel och ökar trycket på datorn så går ljudet igång väldigt mycket snabbare. Lyckades spela in ljudet nu, tyvärr dock väldigt tyst och långsamt då jag inte lyckats få fram det igen. Ljudet kommer inte från hårddisken då jag prövat att koppla ut den också, samt inte nätaggregatet då jag lyssnat väldigt noga var det kommer ifrån och det låter som det kommer från processorn. Har en Noctua NH-D15, prövat försiktigt att rubba den lite och kolla fläktarna, men hittar inget fel. Temperaturen ser också helt okej ut (se bild nedan), sen vet jag inte om Speccy är godkänt att mäta temperaturer med.

Så här låter ljudet just nu

Ifall ni har fler frågor så bara fråga på, har försökt få med så mycket information som möjligt.

Visa signatur

Mobo: GA-Z97X-Gaming 3, CPU: Intel i7 4790k @ 4.4GHz, GPU: EVGA GTX 1080 FTW GAMING ACX 3.0 8GB, RAM: 16GB Kingston HyperX Fury Blu @ 1600MHz (4x4GB), SSDs: 2x Samsung Evo 840 250GB, HDD: Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM, Case: Fractal Design Define R4, Monitors: 2x AOC g2460Pqu 144Hz